۱۷ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۰۷

عضو کمیسیون بهداشت مجلس خبر داد؛

کاهش ۱۰ درصدی رشد منفی جمعیت در کشور

کاهش ۱۰ درصدی رشد منفی جمعیت در کشور

قزوین- عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اگر ما در سال ۹۸ بیشترین میزان کاهش پیک جمعیتی را با حدود ۱۲ درصد داشتیم در سال ۱۴۰۲ این رقم چیزی با حدود ۱۰ درصد کاهش، رشد منفی داشته است.

فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اجرای قانون جوانی جمعیت در کشور اظهار کرد: نظارت بر اجرای قوانین حوزه جمعیت بسیار مهم است و تلاش می‌کنیم این نظارت را افزایش دهیم.

وی افزود: تأسیس کمیته جمعیت کمیسیون بهداشت مجلس و همچنین تشکیل فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده با حدود ۱۰۵ عضو برای کمک به اجرای قوانین و کمک به حوزه نظارت از اقداماتی بوده که در راستای نظارت بر اجرای قانون جوانی جمعیت انجام شده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۲۲ جلسه نظارتی در قرارگاه ملی وزارت بهداشت برگزار شده است، بیان کرد: این قرارگاه، قرارگاه فعالی است و جزو بهترین قرارگاه‌های نظارتی در حوزه افزایش جمعیت محسوب می‌شود.

وی تأکید کرد: برای ماده به ماده قانون جوان جمعیت گزارش شش‌ماهه دریافت می‌شود و هر موردی که انجام نمی‌شود تلاش می‌کنیم با برگزاری جلسات و استفاده از ظرفیت‌های قانونی مجلس پیگیری کنیم.

محمدبیگی عنوان کرد: در حال حاضر در حال پیگیری ماده واگذاری خودروی مادران هستیم و امیدواریم بتوانیم وزارت صمت را به اجرای خوب این قانون مکلف کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه ما تقویت حوزه نظارتی مجلس بر روی تک‌تک مواد این قانون است، تصریح کرد: تشکیل کمیته‌های متناظر به ازای هر ماده در کمیسیون‌های مرتبط می‌تواند نظارت مجلس را تقویت کرده و قانون هم قابلیت اجرایی خواهد داشت.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بدون نظارت قوانین درست اجرا نمی‌شود، ادامه داد: تا به امروز نزدیک به حدود ۵۰ درصد قانون اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه دستاورد ویژه‌ای در زمینه کاهش میزان منفی جمعیت داشته‌ایم، ادامه داد: اگر ما در سال ۹۸ بیشترین میزان پیک کاهش جمعیتی را با حدود ۱۲ درصد داشتیم در سال ۱۴۰۲ این رقم چیزی حدود ۱۰ درصد کاهش رشد منفی داشته است.

محمدبیگی ادامه داد: میزان مادران بین ۲۰ تا ۲۴ سال از ۱۶ درصد به ۱۸ درصد افزایش یافته است و اقدامی بزرگ و گویای تأثیر این قانون است.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی ماده‌ها مانند تأمین خوابگاه‌های متأهلی هنوز اجرایی نشده است، ادامه داد: سامانه باوری سالم در تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی و آزمایشگاه‌ها به شکل کامل انجام نشده است.

وی در پایان یادآور شد: از جهت پیشرو بودن به وزارت بهداشت و درمان نمره قابل قبولی می‌دهیم اما سازمان برنامه‌وبودجه نمره قابل قبولی نگرفته و باید رویه‌ها در این سازمان تغییر کند.

کد خبر 6250724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha