۱۷ مهر ۱۴۰۳، ۱۵:۴۸

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی:

۳۸۰۰ کارخانه فرآوری سنگ در کشور فعال است

۳۸۰۰ کارخانه فرآوری سنگ در کشور فعال است

اراک -رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی گفت: ۳۸۰۰ کارخانه فرآوری سنگ در کشور فعال است.

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام شکوری ظهر سه‌شنبه در آئین افتتاح شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ نیمور محلات اظهار کرد: ایران در تولید سنگ با ۱۲ میلیون تن رتبه خوبی دارد اما این بخش در حوزه صادرات جایگاه مناسبی را ندارد.

وی افزود: بیشترین سهم صادرات سنگ دنیا با پنج میلیارد دلار برای کشور چین بوده و صادرات ترکیه نیز با سه میلیارد دلار، ۱۰ درصد است.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی نیز با اشاره به اینکه بیشترین ارزش افزوده سنگ دنیا در ایتالیا و کمترین میزان در ترکیه است، ادامه داد: ۴ و نیم میلیارد تن ذخیره در کشور وجود دارد که در این راستا تفاهم نامه و مذاکراتی برای آموزش اکتشافات با انجمن سنگ ایتالیا انجام شده است.

شکوری با تاکید بر افزایش سهم ایران در حوزه سنگ در بازارهای جهان افزود: صادرات سنگ کشور در بهترین شرایط، ۳۰۰ میلیون دلار است که با وجود پتانسیل‌های بالا، این آمار مناسب نیست.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از سنگ در داخل استفاده می‌شود و تنها ۲۶ درصد آن صادر می‌شود، ادامه داد: ۶۵ درصد از حقوق معادن باید صرف توسعه بخش معادن، ۱۵ درصد باید هزینه منطقه که معدن در آن فعالیت دارد همچنین ۱۲ درصد به منابع طبیعی، ۳ درصد به نظام مهندسی معدن و پنج درصد به صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی اختصاص داده شود.

رییس انجمن سنگ ایران با اشاره به اینکه دولت‌ها نگاه درآمدی به معدن دارند که وجه خوبی ندارد، ادامه داد :۵۰ درصد سنگ ایران توسط استان اصفهان تولید می‌شود و استان مرکزی جایگاه دوم را دارد.

شکوری تصریح کرد: هم اکنون پنج هزار کارخانه فرآوری سنگ در کشور وجود دارد اما در واقع ۳۸۰۰ کارخانه فعال هستند.

کد خبر 6250939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha