۱۹ مهر ۱۴۰۳، ۱۰:۲۵

مسئول بخش مشارکت‌های کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی:

کتاب هایی برای شناخت بیشتر«لسان الغیب»/تاثیر قرآن بر شعر حافظ

کتاب هایی برای شناخت بیشتر«لسان الغیب»/تاثیر قرآن بر شعر حافظ

بیرجند-مسئول بخش مشارکت‌ها و انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: شعر حافظ پر از مضامین عرفانی بلند است که فهم آن پختگی خاصی می‌طلبد.

علی ظهوری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به ۲۰ مهر روز بزرگداشت حافظ اظهار کرد: شعر حافظ پر از مضامین عرفانی بلند است که فهم آن پختگی خاصی را می‌طلبد.

مسئول بخش مشارکت‌ها و انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی و کارشناس ارشد رشته ادیان و عرفان بیان کرد: حافظ طبیب دلسوختگان و مایه فخر ادبیات فارسی است.

ذهن و زبان حافظ از نکات استاد خرمشاهی

ظهوری گفت: یکی از بهترین کتاب‌هایی که به ما در شناخت شعر حافظ کمک می‌کند کتاب «ذهن و زبان حافظ» اثر پژوهشگر برجسته بهاالدین خرمشاهی است.

وی ادامه داد: در این کتاب استاد خرمشاهی که از مترجمان برجسته قرآن نیز هستند، تفکرات و اندیشه‌های حافظ را مورد بررسی قرار داده و نگاهی درستی از شخصیت حافظ به ما می‌دهد.

مسئول بخش مشارکت‌ها و انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی اظهار کرد: ایشان در این کتاب نشان می‌دهد که در واژه‌های شعر حافظ چه مفاهیم عمیق عرفانی نهفته است و نباید تنها بر مبنای ظاهر واژه‌ها قضاوت کرد.

فعال حوزه کتاب و کتابخوانی و کارشناس بیان کرد: حافظ یک شخصیت معنوی دارد که علاوه بر حفظ قرآن، کلام وحی را در ۱۴ روایت می خوانده است.

ظهوری ادامه داد: خود حافظ در بیت شعری می‌گوید «صبح‌خیزی و سلامت طلبی چون حافظ / / هر چه کردم همه از دولتِ قرآن کردم» که نشان از تاثیرپذیری او از قرآن دارد. همچنین وقتی او در بیت شعری می‌گوید «نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت به غمزه مسئله آموز صد مدرس شد» مقصود از نگار حضرت رسول اکرم (ص) است.

کارشناس حوزه کتاب و کتابخوانی گفت: کتاب «ذهن و زبان حافظ» بیش از سی بار تجدید چاپ شده است که نشان از استقبال مردم دارد.

ظهوری افزود: کتاب دیگری که در شناخت شعر حافظ به ما کمک می‌کند، کتاب «شرح غزلیات حافظ» شیرازی اثر استاد فقید دانشگاه تهران بهروز ثروتیان است.

وی گفت: این کتاب در واقع یک تفسیر و شرح ادبی به ما ارائه می‌دهد و البته مفصل تر از کتاب «ذهن و زبان حافظ» است.

کارشناس ارشد ادیان و عرفان یادآور شد: مهرماه در واقع مهر ادبیات فارسی چرا که در آن هم بزرگداشت شمس و مولانا و هم بزرگداشت حافظ را داریم.

کد خبر 6252526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha