۲۰ مهر ۱۴۰۳، ۱۰:۰۷

در حاشیه سفر ۲ روزه قالیباف انجام شد؛

هدیه موسیقایی رئیس مجلس شورای اسلامی به مقامات تاجیکستانی چه بود؟

هدیه موسیقایی رئیس مجلس شورای اسلامی به مقامات تاجیکستانی چه بود؟

رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان سفر ۲ روزه خود به کشور تاجیکستان «شاهنامه فردوسی» و پروژه «دستگاه‌های موسیقی ایران» به مدیریت هنری حسین علیزاده را به مقامات تاجیکستانی اهدا کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان سفر ۲ روزه خود و هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به کشور تاجیکستان به مقامات عالی رتبه این کشور از جمله امامعلی رحمان رئیس جمهور و رستم امامعلی رئیس مجلس ملی تاجیکستان پروژه «دستگاه های موسیقی ایران» به مدیریت هنری حسین علیزاده و همچنین «شاهنامه فردوسی» را هدیه داده است.

این سفر به دعوت مقامات تاجیکستانی بوده و رئیس مجلس شورای اسلامی قرار است در کنفرانس «سی امین سالگرد قانون اساسی جمهوری تاجیکستان» شرکت و در این مراسم سخنرانی کند. این در حالی است که در جریان این سفر تحکیم روابط پارلمانی و تسهیل ارتقا روابط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بین ۲ کشور دنبال می‌شود.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان یکی از دیدارهای خود با رستم امامعلی رئیس مجلس ملی و هیئت همراه کشور تاجیکستان ابراز امیدواری کرد تا روابط بین ایران و تاجیکستان همچنان مستحکم و با دوام باشد و ارتباط قوی بین این ۲ کشور همسایه، هم زبان، هم دین و هم فرهنگ با قوت ادامه پیدا کند.

مجموعه «دستگاه‌های موسیقی ایران» به آهنگسازی و تألیف حسین علیزاده که روز سی و یکم شهریور سال جاری در فرهنگسرای ارسباران تهران رونمایی شد، نتیجه تلاش حسین علیزاده در زمینه‌ موسیقی ردیف دستگاهی و آموزش آن است و شامل ۱۳ دستگاه و آواز موسیقی ایرانی می‌شود که در قالب ۱۷ سی دی و ۱۳ کتاب نت به مخاطبان ارائه شده است.

آهنگسازی و تألیف این اثر که توسط «خانه کار و دیدار کارمان» منتشر شده از ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۹ و در بحبوحه شیوع ویروس کرونا آغاز و ۴۳ نفر نوازنده و خواننده در اجرای دستگاه‌ها و آوازهای مختلف آن نقش داشته‌اند. این در حالی است که اشعار این مجموعه نیز توسط سیروس جمالی برای سهولت در یادگیری و به خاطر سپردن گوشه‌ها، به طور خاص به گونه‌ای سروده شده‌اند که نام هر گوشه در شعرِ آن جای گرفته است.

در توضیحات تکمیلی این پروژه آمده است: «دستگاه‌های موسیقی ایران» به آهنگسازی و تألیف حسین علیزاده تلاشی برای بقا و گسترش نغماتی در طی تاریخ شکل گرفته و از نسلی به نسل دیگر منتقل شده‌اند و حسین علیزاده، آهنگساز، مؤلف و نوازنده تار و سه تار، در این اثر ضمن حفظ اصالت‌ها با رویکردی خلاق و پویا، الگوها و نغمه‌های موسیقی دستگاهی ایران را طوری ساخته و پرداخته است که می‌تواند برای همه‌ علاقه‌مندان به موسیقی ایران اثرگذار باشد.

کد خبر 6253199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha