۲۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۲۵

برای نخستین بار؛

کشف قمر آتشفشانی دور یک سیاره خارج از منظومه شمسی

کشف قمر  آتشفشانی دور یک سیاره خارج از منظومه شمسی

محققان شواهدی از یک قمر آتشفشانی یافته اند که دور یک سیاره خارج از منظومه شمسی مدار می زند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، منظومه شمسی آتشفشانی ترین جسم شناخته شده در جهان را در خود دارد که در حقیقت قمر مشتری به نام «Io »است. اکنون محققان آزمایشگاه JPL ناسا در جنوب کالیفرنیا معتقدند یک شی مشابه را دور سیاره گازی خارج از منظومه شمسی مشابه زحل به نام WASP-۴۹b رصد کرده اند. این سیاره در فاصله ۶۳۵ سال نوری از زمین قرار دارد.

آنها ابر سدیم را در نزدیکی این سیاره رصد کرده اند که نشان دهنده وجود یک قمر طبیعی به نام «قمر فراخورشیدی» (exomoon)است. در تحقیقات پیشین چند کاندیدای قمر فراخورشیدی از جمله همین مورد شناسایی شده اما وجود آن هیچ گاه تایید نشده بود. نشانه های فعالیت های آتشفشانی احتمالا کلیدی برای آشکارشدن اشیای آسمانی باشد که برای ردیابی با تلسکوپ های نوین بسیار کوچک و کم نور هستند.

محققان رصدخانه VLT در شیلی متوجه شدند ابر دور WASP-۴۹b مانند گازی که قمر Io برفراز مشتری تولید می کند، بسیار بالاتر از اتمسفر سیاره قرار دارد. علاوه بر آن سدیم محتوی ابر بسیار زیاد است و تغییرات ناگهانی در اندازه ابر نشان می دهد یک جسم دیگر دور سیاره مدار می زند. سیاره WASP-۴۹b و ستاره آن از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده اند و فقط ردی از سدیم در آنها وجود دارد. اما به نظر می رسد ابر دور سیاره از یک منبع دیگر تامین می شود که حدود ۱۰۰ هزار کیلوگرم سدیم در ثانیه تولید می کند.

یک نشانه دیگر درباره مستقل بودن ابر مذکور از WASP-۴۹b، آن است که این ابر با مدار سیاره(معادل ۲.۸ روز زمین) همخوان نیست. محققان با استفاده از مدل های رایانشی نشان داده اند یک قمر فراخورشیدی با مدار حدودا ۸ ساعته دلیل نوسان ابر را توضیح می دهد.

البته به تحقیقات بیشتر برای تعیین رفتار ابر نیاز است.

کد خبر 6254160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha