۲۲ مهر ۱۴۰۳، ۱۱:۴۸

خارج از منظومه شمسی؛

سیاره ای مملو از بخار کشف شد

سیاره ای مملو از بخار کشف شد

محققان برای نخستین بار سیاره ای خارج از منظومه شمسی رصد کرده اند که بخش اعظم آن از بخار تشکیل شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، مشاهدات تلسکوپ فضایی جیمز وب حاکی از آن است که یک سیاره خارج از منظومه شمسی یگانه در نزدیکی زمین وجود دارد.

این سیاره در فاصله ۱۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد و در لایه غلیظی از بخار پوشیده شده است. اندازه سیاره مذکور که GJ۹۸۲۷d نام دارد، ۲ برابر زمین است و همچنین حجم آن ۳ برابر سیاره خاکی است. اتمسفر سیاره نیز به طور کامل از بخار آب تشکیل شده است.

ایشان رائول یکی از محققان پژوهش در این باره می گوید: این نخستین باری است که چنین چیزی رصد می کنیم. به نظر می رسد بخش اعظم این سیاره از بخار آب داغ تشکیل شده و به همین دلیل آن را جهان بخاری می نامیم. به طور دقیق تر این سیاره نمی تواند حیاتی مشابه آنچه در زمین وجود دارد را در خود نگه دارد.

ستاره شناسان از مدت ها قبل تخمین می زدند سیاره های بخاری مانند این نمونه وجود دارند اما این نخستین باری است که چنین سیاره خارج از منظومه شمسی رصد شده است.

گروه محققان «مؤسسه تحقیقات سیارات فراخورشیدی تروتیر» در دانشگاه مونترال ماهیت بخاری GJ۹۸۲۷ d را با استفاده از یک روشی به نام «طیف سنجی انتقالی» (transmission spectroscopy)این سیاره را کشف کردند. این روش بر مبنای این واقعیت است که عناصر و مواد شیمیایی تشکیل دهنده آنها ویژگی های الکترومغناطیسی طول موج نور را جذب و منتشر می کنند. هنگامی که نور یک ستاره به اتمسفر یک سیاره می تابد، عناصر موجود در آن طول موج های خاصی را جذب می کنند و شکاف هایی در طیف نور ایجاد می کنند. این شکاف ها ردی از عناصر و مولکول های خاص در آن جو هستند.

GJ۹۸۲۷ d نخستین بار توسط تلسکوپ کپلر در سال ۲۰۱۷ میلادی کشف شد. این سیاره خارج از منظومه شمسی در فاصله ۸.۴ میلیون کیلومتری ستاره میزبان خود قرار دارد که ۶ درصد فاصله زمین تا خورشید است. چنین فاصله اندکی بدان معنا است که مدار سیاره دور ستاره اش معادل ۶ روز زمین است. این سومین سیاره خارج از منظومه شمسی ایست که دور ستاره مذکور مدار می زند.

کد خبر 6255211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha