۲۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۲۰

خدائیان:

کشورهای عضو بریکس باید ظرفیت‌های خود را به اشتراک بگذارند

کشورهای عضو بریکس باید ظرفیت‌های خود را به اشتراک بگذارند

رئیس سازمان بازرسی بر لزوم برنامه ریزی موثر در اشتراک ظرفیت‌های موجود کشورهای عضو در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ذبیح الله خدائیان رئیس سازمان بازرسی که به منظور شرکت در نهمین اجلاس سالیانه اتحادیه آمبودزمان‌های اوراسیا که با حضور ۲۲ کشور شامل کشورهای عضو این اتحادیه تازه تأسیس و برخی کشورهای ناظر به مسکو سفر کرده است در اجلاس کاری آمبودزمان‌های گروه بریکس با گرامیداشت یاد و خاطره شهید سید حسن نصرالله و همزمان ایشان و با محکومیت جنایت رژیم غاصب صهیونیستی، اظهار کرد: با توجه به اینکه گروه بریکس متشکل از کشورهایی با ساختارهای سیاسی و فرهنگی متنوع است، اشتراک گذاری تجربیات اعضا می‌تواند به ارتقای نحوه رسیدگی به شکایات شهروندان از ادارات و سازمان‌های دولتی و همچنین نظارت بر حسن جریان امور در ساختار اداری کشورهای عضو کمک کند.

وی با اشاره به ضرورت تأسیس اتحادیه دستگاه‌های مبارزه با فساد و نهادهای آمبودزمانی کشورهای عضو گروه بریکس، خاطرنشان کرد: گروه بریکس با دارا بودن حدود نیمی از جمعیت جهان و بین ۲۵ تا ۲۸ درصد از ظرفیت اقتصاد جهان و همچنین منابع انسانی و طبیعی غنی و به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور دارای پتانسیل بالایی برای تأثیر گذاری بر اقتصاد جهانی و به تبع آن تأثیر بر فرآیندهای قانونی در تبادلات مالی بین‌المللی و مبارزه با شکل‌های مختلف فساد اعم از پول‌شویی، تقلب ارتشاء و… در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین کشورهای عضو است.

رئیس سازمان بازرسی تصریح کرد: پیامدهای گسترش همکاری‌ها و ایجاد تشکل با هدف تقویت همکاری‌های فیمابین بین نهادهای مبارزه با فساد و آمبودزمانی دولت‌های عضو حائز اهمیت است. هدف از تأسیس اتحادیه یا مرکز نهادهای مبارزه با فساد و آمبودزمانی کشورهای عضو بریکس نیز قاعدتاً ارتقا توانایی کشورهای عضو در زمینه مورد اشاره از طریق برگزاری سمینارها و کارگاه‌های آموزشی و تبادل تجربیات کارشناسان کشورهای عضو در حوزه‌های نظارت بازرسی مبارزه با فساد و رسیدگی به شکایات مردمی و فعالیت‌های آمبودزمانی است.

وی تاکید کرد: همکاری نهادهای اجرایی و قضائی کشورهای عضو گروه بریکس در زمینه مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم و معاضدت‌های قضائی تاکنون به مرحله اجرا درآمده است.

خدائیان افزود: بر این اساس نشست شورای مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم بریکس در حاشیه همایش علمی و عملی بین‌المللی مسائل مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم در تاریخ ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ در نیژنی نووگورود روسیه تشکیل جلسه داد. شرکت کنندگان در این نشست تجربیات خود را در زمینه مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم به اشتراک گذاشتند و در مورد چشم‌انداز پروژه‌های مشترک و همکاری بین آژانس‌های داخل بریکس بحث کردند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: بدون تردید اینگونه نشست‌ها منجر به توسعه اقدامات مشترک برای به حداقل رساندن خطرات جهانی مرتبط با تأمین مالی تروریسم، مبارزه با فساد، قاچاق مواد مخدر و استفاده از ارز دیجیتال برای مقاصد جنایی خواهد شد.

وی با اشاره به نشست دادستان‌های بریکس، گفت: دادستان‌های کل کشورهای عضو بریکس در ششمین نشست خود در روسیه بر لزوم مبارزه مشترک با پول‌شویی و تروریسم تاکید کردند. این نشست با حضور نمایندگانی از دادستان‌های ایران، روسیه چین آفریقای جنوبی امارات متحده عربی، مصر، برزیل هند و اتیوپی روز چهارشنبه در شهر سن پترزبورگ برگزار شد. شرکت کنندگان در اجلاس مذکور در مورد تجربه‌ای که خدمات دادرسی کشورهای عضو بریکس از استفاده از راه حل‌های دیجیتال مدرن در اجرای قانون به دست آورده‌اند و همچنین نقش فناوری‌های جدید از جمله هوش مصنوعی در تضمین حاکمیت قانون و مبارزه با جرم و جنایت بحث کردند.

خدائیان با توجه به اهمیت مبارزه با اشکال متنوع و به روز فساد خصوصاً در تبادلات مالی بین‌المللی بر لزوم برنامه‌ریزی مؤثر در اشتراک ظرفیت‌های موجود کشورهای عضو در مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم، ضرورت اشتراک گذاری دانش فنی و آموزشی در بهبود مستمر فرآیندهای قضائی و پیگردهای قانونی در پرونده‌های فساد، تشکیل کمیته‌های کارشناسی و بررسی با هدف دستیابی به تازه‌ترین تجربیات و دانش تخصصی مبارزه با فساد، تبادل دانش فنی روزآمد در زمینه تقویت فعالیت‌های آمبودزمانی و ارائه خدمات بهینه در این خصوص به شهروندان، تعیین و تصویب حوزه‌های کاری مشترک و لزوم حمایت کشورهای عضو از یکدیگر در مجامع بین‌المللی حقوق بشری و معاضدت قضائی تاکید کرد.

کد خبر 6254346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha