۲۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۲۳

کوشا:

همکاری حرفه‌ای وکیل با ضابطین، ضامن حقوق و آزادی‌های شهروندی است

همکاری حرفه‌ای وکیل با ضابطین، ضامن حقوق و آزادی‌های شهروندی است

رئیس اسکودا گفت: همکاری حرفه‌ای وکیل با ضابطین، ضامن حقوق و آزادی‌های شهروندی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، جعفر کوشا، رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با تبریک هفته گرامیداشت فراجا و یادکرد ۱۳ هزار شهید این مجموعه خدوم، پلیس را مظهر آرامش و نظم عمومی دانسته و اقتدار پلیس را مرهون التزام به حکومت قانون و صیانت از حقوق شهروندی قلمداد و خواستار ارتقای سطح تعامل پلیس با کانون‌های وکلای سراسر کشور به منظور ارتقای شاخص دسترسی به عدالت انتظامی و قضائی، تحقق پذیری حکومت قانون و برخورداری از حقوق شهروندی شد.

وی با اشاره به تنوع و پیچیدگی جرایم و ناترازی‌های اجتماعی در برهه کنونی، بر ضرورت ارتقای سطح علمی پلیس و تخصص‌محوری روزآمد ضابطین تاکید کرده و اظهار داشت: باید با اهتمام در بروز رسانی پلیس و حمایت علمی از پلیس، در مسیر تضمین امنیت شهروندان همت گمارد.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با بیان اینکه نقطه اشتراک پلیس و وکیل، عدالت قضائی است، تصریح کرد: پلیس مقوم اجرای عدالت و وکیل موید کشف حقیقت و حمایت از حق دفاع برای آحاد شهروندان است و هر دو رکن ضابط و وکیل، کارافزار دستگاه قضا در تحقق‌پذیری دادرسی منصفانه و عدالت قضائی و حمایت از حق‌ها و آزادی‌ها هستند.

کوشا با بیان اینکه هم پلیس و هم کانون وکلا سازمان تخصصی خارج از دادگستری، اما بازیگران دخیل در ساختن تصویر عدالت قضائی هستند، اظهار داشت: از یک طرف پلیس تمشیت روند تجسس، تحقیقات و تعقیب را برعهده داشته و به عنوان ضابط تخصصی تحت نظامات قانونی عمل می‌کند و از طرف دیگر وکیل چراغی برای کشف حقیقت افروخته و روشنگر بستری است که در قله آن عدالت قضائی باید متجلی شود. وکیل مستقل و پلیس ذیل حکمروایی، دو نقش از دو زاویه، اما در خدمت عدالت قضائی و تأمین امنیت شهروندی هستند و تعامل حرفه‌ای و گسترده این دو رکن، چهره عدالت، امنیت و نظم را خواستنی‌تر، موجه‌تر و شهروند مدارتر می‌سازد.

در ادامه این دیدار نیز سردار سلیمان ملک‌زاده معاون حقوقی، امور مجلس و دولت فراجا با اشاره به هفته نیروی انتظامی، این ایام را متعلق به همه مردم ایران دانسته و تاکید کرد: پلیس ضامن امنیت مردم است. فراجا آنگاه که به وظیفه خود عمل کند همه مردم از نعمت آرامش بهره‌مندند و خرسندی جمعی رقم می‌خورد؛ لذا کمترین پیام این جلسه و تفاهم‌نامه بین پلیس و وکلا این است که به فهم مشترکی رسیده‌ایم که برای مردم و امنیت خاطر آن‌ها باید با هم تشریک مساعی فعالانه کنیم. پلیس و وکیل نه رقیب بلکه بازوی تحقق عدالت هستند و باید مصمم و مستحکم در خدمت مردم حرکت کنند.

وی با اشاره به نقش و جایگاه ضابطین پلیس نسبت به فرایندهای قضائی تصریح کرد: به عنوان ضابط عام باید تلاش این باشد که حرفه‌ای و علمی و امانت‌دارانه اقدام و علاوه بر آنکه به دنبال کشف دلایل ارتکاب جرم توسط متهم باشد، باید در جهت کشف دلایل بی‌گناهی متهم نیز تلاش کند و تا آنجا که تحقیقات باید به کشف یک جرم و حمایت از بزه‌دیده سوق یابد، دقت نظر کافی معمول شود. وکیل نیز در کنار مجنی‌علیه باید دقت کافی برای روشنگری و حقیقت‌گرایی داشته باشد تا ظلمی روا انگاشته نشود.

معاون حقوقی، امور مجلس و دولت فراجا همچنین به نقش مبرم وکلا در امنیت قضائی و شهروندی اشاره و تصریح کرد: اقتدار و صلابت پلیس لازمه زیست شایسته و امنیت‌مدار مردم است. وکلا در ارتقای آگاهی عمومی و تقویت صلابت و اقتدار پلیس جهت نهادینه‌سازی نظم و حقوق شهروندی می‌تواند جایگاه قابل توجهی داشته باشد و از همین‌رو در جهت ارتقای سطح امنیت وکلا با کانون‌های وکلا همکاری خواهیم داشت و در قالب تفاهم‌نامه محورهای همکاری مدون خواهد شد.

سردار ملک‌زاده با تبیین راهکارهایی جهت تقویت امنیت وکلا در سطوح پیشگیرانه و در موقعیت خطر، از اسکودا و کانون‌های وکلا خواست پیشنهادات مدون و منقح خود را برای فراجا ارسال کنند.

معاون حقوقی، امور مجلس و دولت فراجا در ادامه با تبیین مصادیقی از نظم عمومی، افزود: جامعه باید در کنار پلیس با هم‌رسانی و همکاری زمینه ارتقای امنیت شهروند محور را فراهم کنند و بدانیم که مردم و نهادهای مدنی باید در کنار پلیس به ارتقای شاخص امنیت و توسعه نظم در حوزه عمومی همت گمارند.

در خاتمه این دیدار نیز ضمن امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان فراجا و اسکودا، مقرر شد کمیته‌ای مشترک از مسئولان حقوقی فراجا و اسکودا در جهت توسعه همکاری پژوهش‌محور و آموزش‌بنیان، ارتباط مستمری برقرار و موضوعات مشترک خاصه پیرامون وکلای در معرض خطر و نیز پیشگیری از جرم و آموزش کارآموزان وکالت در ارتباط با اخذ خدمات تخصصی از پلیس در روند کشف جرم را پیگیری کنند.

کد خبر 6254359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha