۲۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۵:۱۳

برای نخستین بار ممکن شد؛

۲ نفر در خواب با یکدیگر ارتباط برقرار کردند

۲ نفر در خواب با یکدیگر ارتباط برقرار کردند

محققان برای نخستین بار یک ارتباط دو طرفه بین افراد در حالت خواب و رویای شفاف ایجاد کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، استارت اپ کالیفرنیایی REMspace آزمایشی انجام داد که طی آن ۲ نفر در حالت رویای شفاف پیامی ردو بدل کردند.

این استارت آپ فناوری هایی برای بهبود خواب و رویای شفاف فراهم می کند. رویای شفاف زمانی است که فرد می داند در حال رویا است و با این وجود هنوز در آن وضعیت باقی می ماند.

این شرکت به طور خاص از تجهیزاتی که به طور مخصوص طراحی شده بودند از جمله یک سرور، یک ماشین، وای فای و حسگرهای مختلف استفاده کرد اما فناوری به کار رفته را به طور دقیق توضیح نداد.

شرکت کنندگان در پژوهش در خانه های جدا خوابیدند و محققان کلمه را با استفاده از یک زبان خاص ابداع شده بین آنها، با اشعه تاباندند. البته شرکت دقیقا آشکار نکرده چه تجهیزاتی در آزمایش به کار رفته اما اعلام کرد در این فرایند یک ماشینی به کار رفت که امواج مغزی شرکت کنندگان و دیگر داده های زیستی آنها را ردیابی کرد.

این فرایند شامل یک سرور است که می تواند هنگامیکه افراد وارد وضعیت رویای شفاف می شوند، آن را ردیابی کند و پیامی برای انتقال به آنها می سازد.

پس از آنکه سرور دریافت یکی از شرکت کنندگان در تحقیق وارد حالت رویای شفاف شده، واژه تصادفی را با زبانی خاص تولید و از طریق ایرباد به وی منتقل کرد. شرکت کننده واژه مذکور را در خوابش تکرار کرد. سرور نیز این واکنش را ذخیره کرد. حدود ۸ دقیقه بعد شرکت کننده دوم وارد وضعیت رویای شفاف شد. سرور پیام ذخیره شده از شرکت کننده اول را به او منتقل کرد.

شرکت این آزمایش را روی ۲ شرکت کننده دیگر انجام داد. اما هنوز باید آزمایش های زیادی انجام شود.

این فناوری هنوز بررسی نشده و محققان دیگر نیز آن را تکثیر نکرده اند، اما در صورت تایید شدن، نقطه عطف مهمی در تحقیقات روی خواب حاصل می شود و در زمینه درمان سلامت مغزی، مهارت های آموزشی و غیره کاربرد خواهد داشت.

انجام آزمایش در وضعیت رویای شفاف به افراد اجازه می‌دهد تا به جای تعامل تصادفی با «دنیای رویا» بدون هیچ گونه حس کنترلی، در رویاهای خود اعمالی انجام دهند. این پدیده در وضعیت خواب REM رخ می دهد.

کد خبر 6254381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha