۲۲ مهر ۱۴۰۳، ۱۵:۴۳

جایزه عکس «پنج» برگزیدگان خود را شناخت

جایزه عکس «پنج» برگزیدگان خود را شناخت

برگزیدگان جشنواره بین‌المللی فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم اختتامیه جشنواره بین‌المللی فیلم و عکس «پنج» با اعلام برگزیدگانش در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای برنامه تاکه اوچی رینتارو نماینده فرهنگی کشور ژاپن از همکاری دوره های پیشین این جشنواره با سفارت ژاپن صحبت کرد و گفت : من زبان و ادبیات فارسی خواندم و به این زبان مسلط هستم. به غیر از این زبان از طریق فیلم های عباس کیارستمی با فرهنگ کشور ایران بسیار عجین تر شدم، کیارستمی فیلمی به نام «پنج» دارد که برای یادبود و احترام به اوزو ساخته شده است و این نشان از علاقه و نزدیکی عباس کیارستمی به فرهنگ کشور ژاپن دارد. این جشنواره پل ارتباطی با عکاسان و فیلمسازان کشور ژاپن با ایران است.

در این مراسم قطب‌الدین صادقی نویسنده، مترجم، کارگردان تئاتر و استاد دانشگاه که تجربه همکاری با کیارستمی را داشت، درباره سبک کارهای او گفت: عباس کیارستمی به عنوان خالق سینمای متفاوت ایران شناخته شده است. در کارهای او نه سینمای شبه روشنفکری دیده می‌شد و نه سینمای قهرمانی کلاسیک. سینمای کیارستمی یک سینمای جدی فرهنگی است. او ۲ کار بزرگ انجام داد؛ اول به سمت رئال حرکت کردن و دوم در افتادن با زبان سینما بود. سینما برای کیارستمی وسیله بود، نه هدف.

جهانگیر کوثری تهیه‌کننده سینما به وجه دیگر کیارستمی اشاره کرد و گفت: از کیارستمی گنجینه‌ای باقی مانده و ایشان از همان ابتدا تجربه بسیاری را کسب کرده بودند. ما مکانی در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان داشتیم که گرافیست، نقاش، روزنامه‌نگار و … تربیت می‌کرد. اولین فیلم کیارستمی که از نظر فنی یک کار تکان‌دهنده بود، در نوع خود شاهکار بود و شاید شلوغ‌ترین اثر کیارستمی از نظر دکوپاژ محسوب می‌شد. عباس کیارستمی عاشق عکس بود. او فیلمش را می‌گرفت و بعد به سراغ عکاسی می‌رفت.

شهرام کریمی، نقاش هم در جایگاه قرار گرفت و خطاب به حاضران گفت: معتقدم صحبت درباره عباس بعد از مرگش فایده ندارد. ایتالیا که بودیم یک فیلم آوردم و نشانش دادم. گفتم یک فیلم آقای زرین‌دست دارد که شاهکار است. پرسید چه فیلمی است؟ گفتم «چشم‌هایش».

در ادامه این برنامه بزرگداشت علیرضا زرین دست برگزار شد.

در قسمت بزرگداشت علیرضا زرین دست، جواد طوسی گفت: یک ویژگی بارز آقای زرین دست این است که مرحله به مرحله تجربه‌های حرفه‌ای خودشان را اخذ و به نمایش می‌گذارند. بدشانسی ایشان در دوران شکل گیری موج‌های سینمایی است. وجه غالب و آثاری که آقای زرین دست با آن‌ها همکاری داشتند عمدتاً از نمایش خیلی منطقی و فراگیر برخوردار نبودند؛ فیلم های مثل «خداحافظ رفیق» یا «خواستگار» زنده یاد علی حاتمی و «گزارش» آقای کیارستمی.

طوسی با ستایش فعالیت‌های زرین دست در زمینه آثار دفاع مقدس و همکاری با محمدعلی باشه آهنگر، گفت: ای کاش زرین دست می‌توانست این حضور افراشته و رعنا در آن شکل تکامل یافته خودش را بدون دغدغه به نمایش بگذارد.

سپس علی قاضی فیلمبردار بر جایگاه قرار گرفت و ضمن تمجید از فرم کارهای زرین دست گفت: باعث افتخار من است به عنوان یک فیلمبردار نسل چهارم سینمای ایران صحبت کنم. به اعتقاد من، درباره کارهای زرین دست با توجه به این میزان تنوع ژانری که کار کردند و فضایی که ساختند، نمی‌شود گذرا صحبت کرد و مستلزم برگزاری یک کورس دانشگاهی است. من از ایشان برای خلق این همه زیبایی تشکر می‌کنم.

در ادامه برنامه علیرضا زرین دست روی صحنه آمد و ضمن تشکر از برگزارکنندگان جشنواره فیلم و عکس پنج خاطراتی از همکاری خودش با عباس کیارستمی گفت.

در بخش دیگری از این مراسم نماینده فرهنگی کشور ایتالیا گیلیوا فلور روی صحنه آمد و ضمن ابراز خوشحالی بابت حضور در این جشنواره گفت: ما در دوره های قبلی این جشنواره در باغ سفارت ایتالیا مراسمی را با نام مسترهای عکاسان جهان داشته‌ایم. امیدوارم رابطه فرهنگی این جشنواره با هنرمندان ایتالیایی کماکان در دوره های بعدی هم وجود داشته باشد.

در این مراسم سینماگرانی از کشورهای مختلف جهان با ضبط ویدیوهایی درباره عباس کیارستمی صحبت کردند. لوسی لنوکس از زنان مطرح سینمای اسپانیا، البوتیو فیلمساز کشور رومانی و گرگوری هرپه فیلمساز و عکاس از کشور فرانسه از جمله این سینماگران بودند.

در پایان مراسم اهدای مراسم صورت گرفت.

جایزه ویژه عباس کیارستمی یا دوربین طلا در بخش عکس به اما فرری از کشور فرانسه رسید و جایزه تک درخت طلا جشنواره (عکس برتر) به فاروغ قادری آذر از کشور ایران و شهر بوکان اهدا شد.

جایزه ویژه عباس کیارستمی یا دوربین طلا در بخش فیلم به اردال سالیهوگلو برای فیلم Bawer از کشور ترکیه رسید و جایزه تک درخت طلا به شهنام سجودی زاده برای فیلم «پرنسس آزاده» تعلق گرفت.

جایزه نفر اول بخش ویدیو آرت به داور پناه برای اثر «سیاه و سفید» رسید.

قطب الدین صادقی، خسرو معصومی، جهانگیر کوثری، جمشید گرگین، علیرضا زرین دست، علی قاضی، مجید طالبی، تاکه اوچی رینتارو (رئیس مرکز اطلاع رسانی و فرهنگی ژاپن)، ناصر آقایی، حامد نصرآبادیان، مسعود آب پرور، صدرالدین زاهد، علی اوسیوند، مجید زارع زاده، گیلیوا فلور (نماینده فرهنگی سفارت ایتالیا) و ... در این مراسم حضور داشتند.

کد خبر 6255573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha