۲۴ مهر ۱۴۰۳، ۹:۱۰

مدیرکل بهزیستی مازندران:

نرخ شیوع معلولیت در مازندران ۱۸۸ در هر ۱۰ هزار نفر است

نرخ شیوع معلولیت در مازندران ۱۸۸ در هر ۱۰ هزار نفر است

ساری - مدیرکل بهزیستی مازندران نرخ شیوع معلولیت را در استان ۱۸۸ در هر ۱۰ هزار نفر ذکر کرد و گفت: هشت هزار و ۷۷۷ معلول در استان وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، فریبا بریمانی نرخ شیوع معلولیت در استان را ۱۸۸ نفر در هر ۱۰ هزار نفر عنوان و اضافه کرد: در حال حاضر ۸ هزار و ۷۷۷ فرد دارای اختلالات بینایی تحت پوشش خدمات بهزیستی مازندران هستند.

بریمانی به راهکارهای پیشگیری از اختلالات بینایی اشاره کرد و افزود: یکی از روش‌های پیشگیری از اختلالات بینایی تدوین و اجرای برنامه‌های آگاه‌سازی در خصوص پیشگیری از انواع معلولیت‌ها از طریق مشاوره ژنتیک و بررسی‌های ژنتیکی است. روش دیگر نیز غربالگری‌هایی است که توسط بهزیستی به خوبی انجام می‌شود که در ۶ ماهه نخست سال جاری ۲۰ هزار و ۶۶۶ نفر غربال بینایی شدند.

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه در سال گذشته نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ قلم تجهیزات توانبخشی تهیه و در اختیار نابینایان و کم بینایان استان قرار گرفت، تصریح کرد: این تجهیزات شامل، عصا، ساعت مچی گویا، اسپیکر، قلم مخصوص و غیره می‌باشد که با دعوت از انجمن و بر اساس اولویت و نیاز این عزیزان خریداری می‌شود.

بریمانی دسترس پذیری برای حضور افراد دارای معلولیت در اجتماع را ضروری برشمرد و گفت: استفاده از امکانات جامعه برای افراد دارای معلولیت مستلزم وجود زیرساخت‌های اجتماعی نظیر مناسب سازی اماکن عمومی، مناسب سازی ناوگان حمل و نقل عمومی و غیره می‌باشد و وجود این زیرساخت‌ها تأثیر مثبتی در کلیت زندگی آنان از جمله در استقلال، آموزش، سلامت و کیفیت زندگی این افراد دارد.

وی خواستار رعایت قوانین و ضوابط شهرسازی و ساختمان سازی برای حضور مستقل افراد دارای معلولیت در جامعه شد و گفت: این مساله عزم جدی و همکاری همه جانبه دستگاه‌ها و نهادها را می‌طلبد تا برنامه‌ریزی لازم برای استفاده از تمام ظرفیت‌ها و تحولات در این زمینه صورت پذیرد.

مدیرکل بهزیستی استان ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از افراد نابینا و کم‌بینا با تکیه بر مهارت‌ها و تجارب خویش در عرصه‌های اجتماعی و شغلی فعالیت دارند و بهزیستی نیز با ارائه تسهیلات اشتغالزایی، معرفی به کارفرما و پرداخت حق بیمه و غیره در راستای توانمندسازی این افراد گام برمی دارد.

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه برای نخستین بار با تلاش مشترک سازمان بهزیستی و سازمان امور استخدامی امکان برگزاری آزمون استخدامی ویژه افراد دارای معلولیت برگزار شد، اظهار داشت: این آزمون با هدف رفع چالش بیکاری افراد دارای معلولیت و اجرای قانون ۳ درصد استخدامی افراد دارای معلولیت در دستگاه‌های اجرایی برگزار شد.

در ادامه مسلمی مدیرعامل جامعه نابینایان و کم بینایان استان گفت: هیچ پشت نوبتی برای دریافت خدمات توانبخشی نداریم و همچنین کلیه تجهیزات توانبخشی توسط بهزیستی مازندران به صورت هدفمند و کارشناسی خریداری و در اختیار روشندلان قرار می‌گیرد.

مدیرعامل جامعه نابینایان و کم بینایان مازندران عدم مناسب‌سازی شهری را از مشکلات و چالش‌های افراد دارای معلولیت عنوان و اضافه کرد: مساله مناسب‌سازی اهمیت ویژه ای دارد چرا که جامعه نابینایان و کم‌بینایان همچون افراد عادی نمی‌توانند از معابر، دستگاه‌های اجرایی، نهادها و غیره استفاده کند.

وی خواستار فراهم کردن بستری برای استفاده معلولان از فرصت‌ها شد و تصریح کرد: انتظار داریم کرامت معلولان و نابینایان، حفظ شود.

کد خبر 6257463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha