۲۸ مهر ۱۴۰۳، ۱۱:۵۴

فولاد آلیاژی چیست؟

فولاد آلیاژی چیست؟

چیزی که فولاد را نسبت به سایر فلزات منحصربه‌فرد کرده، افزوده‌شدن آلیاژهای دیگر به آن است. برویم و راجع‌به این موضوع بیشتر بخوانیم.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، فولاد آلیاژی (Alloy stee) از آلیاژهای پایه آهن است که برای دستیابی به خواص ویژه در این آلیاژها عناصر مختلفی به آن افزوده می‌شود. این عناصر برای بهبود خواص مکانیکی و فیزیکی به آلیاژ اضافه می‌شود و با افزودن هرکدام، ویژگی‌هایی در فولاد پدید می‌آید.

ناگفته نماند که فولاد نیز خود یک آلیاژ است که از ترکیب آهن و کربن به‌وجود می‌آید. این آلیاژ مهم به‌دلیل استحکام، قیمت ارزان و در دسترس بودن، راحتی در استخراج و تولید زیاد، بسیار پرکاربرد است. ازاین‌جهت تقریباً در بسیاری از صنایع دیده می‌شود. اما چیزی که فولاد را نسبت به سایر فلزات منحصربه‌فرد کرده، افزوده‌شدن آلیاژهای دیگر به آن است. برویم و راجع‌به این موضوع بیشتر بخوانیم.

هنگام ساخت فولاد آلیاژی چه عناصری به آن افزوده می‌شود؟

در هنگام تولید فولاد و مرحله ذوب، عناصر مختلفی را به هدف تولید فولاد با قابلیت‌های بیشتر به آن اضافه می‌کنند. مهم‌ترین این عناصر کربن است که تعیین‌کننده میزان سختی و نرمی فولاد آلیاژی خواهد بود. مثلاً هرچقدر میزان کربن بیشتر باشد، سختی، شکنندگی و جوش‌ناپذیری آن افزایش می‌یابد. به همین دلیل، کربن را به میزان متعادلی به فولاد می‌افزایند.

در کنار کربن، از عناصر دیگری مانند منگنز، وانادیوم، کروم، سیلیسیم و تنگستن استفاده می‌کنند. هرکدام از این عناصر، نوع خاصی از فولادهای آلیاژی را با قابلیت‌ها و خواص ویژه به‌وجود می‌آورند که در ادامه این مقاله با آن‌ها آشنا خواهید شد.

طبقه‌بندی فولاد آلیاژی براساس ترکیبات شیمیایی

خواص شیمیایی فولاد نقش حیاتی در تعیین کاربردها و عملکرد آن ایفا می‌کند. فولاد شامل عناصر اصلی مانند اهن و کربن است. افزودن سایر عناصر آلیاژی خواص فیزیکی و شیمیایی فولاد را بهبود می‌بخشد.

کربن تأثیر مستقیمی بر سختی و نرمی فولاد دارد، کروم و نیکل، مقاومت به زنگ و خوردگی را افزایش می‌دهند. مولیبدن، خواص مکانیکی را تقویت می‌کند و منگنز، تأثیرگذاری فولاد را در فرایندهای حرارتی بالا می‌برد.

طبقه‌بندی فولاد براساس روش تولید

طبقه‌بندی فولاد براساس روش تولید

روش‌های متداول تولید فولاد شامل ذوب، لوله‌کشی، گرم‌کاری، سردکاری و فورجینگ است. فولاد ذوب‌شده ازطریق مذاب‌کردن مواد اولیه آهنی در کوره‌های ذوب به‌دست می‌آید. لوله‌کشی فولاد با عبور فلز ذوب‌شده از ماتریس‌های مناسب برای ایجاد قطعات مورد نظر شکل می‌گیرد.

فولادهای گرم‌کاری، ازطریق گرم‌کاری جوشکاری می‌شوند و سپس به شکل و اندازه‌های مختلف در می‌آیند. فولادهای سردکاری هم در فرایندهای سردکاری به‌دست می‌آیند و برای تولید ورق آلیاژی و نوارهای فولادی به‌کار می‌روند. همچنین فولاد فورجینگ به‌وسیله فورج و تغییر شکل مکانیکی ساخته می‌شود.

طبقه‌بندی فولاد آلیاژی براساس خواص مکانیکی

فولادها براساس خواص مکانیکی دارای ویژگی‌هایی از قبیل استحکام تسلیم، استحکام کششی، سختی، تغیر شکل‌پذیری و زبری سطح هستند. به‌عنوان مثال، فولادهایی که استحکام تسلیم کمتری دارند، در بخش‌هایی از صنعت به‌کار می‌روند که نیاز به انعطاف‌پذیری و شکل‌پذیری بیشتر دارند؛ مثلاً صنعت ساختمان و وسایل نقلیه.

فولادهایی با استحکام کمتر در تشکیل اجسام پیچیده و خمیده کاربرد دارند. در مقابل، فولادهایی با استحکام بالا و سختی زیاد به‌خاطر مقاومت بالایی که ارائه می‌دهند، در پروژه‌های نیازمند استحکام و سختی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مانند قطعات ابزارهای صنعتی یا قطعات مکانیکی دقیق. این دسته‌بندی براساس خواص مکانیکی، امکان خرید فولاد آلیاژی متناسب با نیاز شما را آسان‌تر می‌کند.

طبقه‌بندی فولاد آلیاژی براساس میزان کربن

فولادها براساس محتوای کربن درون خود به دسته‌بندی‌های مختلف تقسیم می‌شوند. این تقسیم‌بندی شامل فولادهای کم‌کربن، متوسط کربن و بالاکربن است.

محتوای کربن در فولادهای کم‌کربن، کمتر از ۰.۳ درصد است. آن‌ها خواص خمیری و شکل‌پذیری خوبی دارند و در سازه‌هایی استفاده می‌شوند که اولین نیاز آن‌ها انعطاف‌پذیری بالا است.

فولادهای متوسط کربن با محتوای کربن بین ۰.۳ الی ۰.۶ خصوصیات متوسطی ازجمله مقاومت مکانیکی و سختی بالا دارند و برای تولید ابزارها و قطعات متوسط استفاده می‌شوند.

فولادهای بالاکربن با میزان کربن بالای ۰.۶ درصد، سختی و استحکام بالایی دارند. آن‌ها برای تولید ابزارها و لوازم برشی استفاده می‌شوند. این طبقه‌بندی براساس محتوای کربن، اهمیت زیادی در انتخاب فولاد مناسب برای کاربری‌های گوناگون دارد.

طبقه‌بندی فولاد آلیاژی براساس کاربرد

طبقه‌بندی فولاد آلیاژی براساس کاربرد

کاربردها و نیازهای خاص صنایع، یک جنبه مهم در انتخاب این محصولات ساختمانی است. فولادها براساس کاربرد به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که هرکدام ویژگی‌ها و خصوصیات منحصربه‌فردی دارند. مثلاً فولادهای ساختمانی با خواص مکانیکی مناسب در ساخت‌وسازها به‌طور گسترده استفاده می‌شوند.

طرف دیگر خطر، فولادهای صنعتی با استحکام و سختی بالا برای تولید ابزارها و قطعات مکانیکی هستند. مثلاً فولادهای ضدزنگ در صنایع مرتبط با مواد غذایی، پزشکی و ساختارهای استاتیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. فولاد SPK نیز مقاومت به سایش بالایی دارد و برای استفاده در هر محدوده دمایی مناسب است. به همین دلیل، خرید فولاد SPK به‌منظور مصرف در معدن، ساخت ماشین‌آلات و خودروسازی انجام می‌شود.

طبقه‌بندی فولاد آلیاژی براساس دما

فولاد براساس دمایی که در فرایند تولید و فرم‌دهی آن‌ها به‌کار می‌رود، به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شود. این طبقه‌بندی شامل فولادهای گرم‌کاری و سردکاری است. فولادهای گرم‌کاری اغلب در ساخت سازه‌ها و قطعاتی که به استحکام خمشی زیادی نیاز دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فولادهای سردکاری هم شامل فولادهای به‌دست‌آمده در دمای پایین هستند. آن‌ها خصوصیاتی مانند زبری سطح و دقت ابعاد بالایی دارند. این فولادها در تولید قطعاتی که نیاز به دقت و تحمل دقیق دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ مانند صنایع خودروسازی یا الکترومکانیک. این دسته‌بندی براساس فرایند تولید، انتخاب فولاد را برای نیازهای مختلف و بهینه‌سازی خواص آن فراهم می‌کند.

خرید فولاد آلیاژی از مجموعه فتح نو

با پیشرفت صنعت و گسترش استفاده از آهن، نیازهای جدیدی برای بشر به‌وجود آمد. سال‌ها طول کشید تا دانشمندان توانستند قطعه‌ای بسیار سخت‌تر از آهن که در واقع با افزودن فلزات مختلف به آهن ساخته شده بود، کشف کنند. اکنون شما می‌توانید این محصول را برای کاربردهای ساختمانی و صنعتی خود به‌راحتی سفارش دهید.

فتح نو، یکی از مجموعه‌های پیشگام در تولید و عرضه فولادهای آلیاژی در ایران است. این مجموعه با ارائه محصولات باکیفیت و مطابق با استانداردهای جهانی، نقش تاثیرگذاری در تامین نیازهای صنعتی کشور ایفا می‌کند. فتح نو بیش از ۳۰ سال در زمینه مشاوره و فروش تخصص و تجربه دارد.

جمع‌بندی

کار صنایع بدون فولاد آلیاژی لنگ می‌ماند یا به عبارت بهتر، کل جهان از حرکت می‌ایستد. فولادهای آلیاژی شامل عناصر اصلی آهن و کربن و فلزات فرعی دیگر هستند. آن‌ها براساس معیارهای مختلف ازجمله ترکیب شیمیایی، محتوای کربن، خواص مکانیکی، کاربرد و دما تقسیم‌بندی می‌شود و هرکدام، کاربردهای متنوعی را به‌وجود آورده و تاثیر بسزایی بر توسعه و پیشرفت صنایع مختلف دارد.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 6261477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha