۲۹ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۳۱

جهانی اوزان غیرالمپیکی- آلبانی

نبرد گلادیاتورها در آلبانی/غول‌های کشتی به مصاف هم می‌روند

نبرد گلادیاتورها در آلبانی/غول‌های کشتی به مصاف هم می‌روند

مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی به میزبانی آلبانی با حضور کشتی گیران بزرگ در ۹۲ کیلوگرم یعنی کامران قاسمپور، دیوید تیلور و عبدالرشید سعدالله یف مسابقات این وزن را حساس کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مسابقات جهانی کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی جهان در اوزان غیر المپیکی از روز ۷ آبان شروع و تا ۱۰ آبان ماه به میزبانی آلبانی برگزار خواهد شد. این مسابقات در ۱۲ وزن، شامل ۴ وزن آزاد، ۴ وزن فرنگی و ۴ وزن بانوان برگزار خواهد شد. رضا مؤمنی در وزن ۶۱ کیلوگرم، امیرمحمد یزدانی در وزن ۷۰ کیلوگرم، محمد نخودی در وزن ۷۹ کیلوگرم و کامران قاسمپور در وزن ۹۲ کیلوگرم ترکیب نهایی تیم ملی کشتی آزاد برای حضور در این مسابقات است.

مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی امسال پس از هشت سال در حالی برگزار می‌شود که هیچ یک از این کشتی‌گیران اجازه حضور در المپیک پاریس را نداشتند و قرار است در این میدان بزرگ و سخت به مصاف حریفان خود بروند. با توجه به حضور کشتی‌گیران روس و ترکیب تیم کشتی آمریکا در این مسابقات به نظر می‌رسد شاهد رقابت جذاب آزادکاران باشیم.

در ادامه به وضعیت هر وزن و مدعیان آن می‌‎پردازیم:

نبرد سخت کشتی‌گیر جوان ایران با حریف آمریکایی

در وزن ۶۱ کیلوگرم نماینده کشتی ایران رضا مؤمنی است که برای اولین بار صاحب دوبنده تیم ملی شده و در این مسابقات حضور دارد. مؤمنی در رقابت‌های جام تختی در وزن ۶۱ کیلوگرم عنوان قهرمانی را به دست آورد و گزینه اول برای حضور در مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی شد.

مؤمنی در این وزن حریفان سرسختی دارد که «ویتو آروجائو» کشتی‌گیر آمریکایی اصلی‌ترین مدعی کسب مدال طلا در این وزن است. او سال گذشته در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ به مدال خوش رنگ طلا رسید، اما در اوایل امسال مصدوم شد و برای حضور در المپیک هم تلاشی نکرد. «آروجائو» حالا در مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی برای کسب مدال خوش رنگ طلا به آلبانی می‌آید.

دیگر مدعی این وزن «زائور اوگویف» کشتی‌گیر روسی الاصل قهرمان جهان و المپیک است که او هم برای کسب مدال طلا به میدان خواهد آمد. «اوگویف» در مسابقه انتخابی وزن ۶۱ کیلوگرم در روسیه عنوان قهرمانی را به دست آورد اما اجازه حضور در المپیک را نداشت. حالا این کشتی‌گیر روس که یکی از بهترین سبک‌وزن‌های جهان است برای کسب مدال خوش رنگ به آلبانی خواهد آمد.

ماسانوسکه اونو از ژاپن، تایربک ژوماشبک اولو از قرقیزستان، عظمت توسکایف از صربستان، آریان سیوترین از بلاروس دیگر مدعیان این وزن هستند که از بین آن‌ها اهالی کشتی، ماسانوسکه از ژاپن را جدی‌ترین مدعی این وزن می‌دانند.

وزن ۶۱ کیلوگرم: رضا مؤمنی (ایران)، زائور اوگویف (روسیه)، ویتو آروجائو (آمریکا)، مژلوم مژلومیان (ارمنستان)، ماسانوسوکه اونو (ژاپن) و تایربک ژوماشبک اولو (قرقیزستان)

نبر گلادیاتورها در آلبانی/ غول‌های کشتی به مصاف هم می‌روند

یزدانی با دست مصدوم به مصاف مدعیان می‌رود

در وزن ۷۰ کیلوگرم امیرمحمد یزدانی نماینده ایران در این وزن است. امیرمحمد پیش از مسابقات جهانی آلبانی از ناحیه دست مصدوم شد و در حالی که رئیس فدراسیون کشتی از رسانه‌ای شدن این موضوع به شدت ناراحت بود؛ او در نهایت در ترکیب تیم اعزامی قرار گرفت. با این حال فدراسیون برای محکم کاری خرمدل دیگر کشتی‌گیر این وزن را به آلبانی اعزام کرده است. یزدانی در مسابقات جهانی ۲۰۲۱ اسلو مدال نقره وزن ۶۵ کیلوگرم و در پیکارهای ۲۰۲۳ بلگراد نقره وزن ۷۰ کیلوگرم را به دست آورد. او سال ۲۰۲۲ نیز نماینده ۷۰ کیلوگرم کشورمان در صربستان بود که در رقابت‌ها کشتی نگرفت.

سرسخت‌ترین کشتی‌گیر این وزن «جیمز گرین» آمریکایی است که دو مدال جهانی (برنز در سال ۲۰۱۵ و نقره در سال ۲۰۱۷) را در کارنامه خود دارد. او در مسابقات جهانی در دو سال متوالی برای آمریکا، نقره جهان در سال ۲۰۲۲ و طلا در سال ۲۰۲۳ را به دست آورده است و جز کشتی‌گیران مدعی این وزن است که قطعاً مصاف با او کار سختی خواهد بود.

رقابت امیرمحمد یزدانی دارنده مدال نقره جهان از ایران و جیمز گرین دارنده مدال نقره و طلا جهان از آمریکا در وزن ۷۰ کیلوگرم، رقابت احتمالی حساس این مسابقات خواهد بود.

وزن ۷۰ کیلوگرم: امیرمحمد یزدانی (ایران)، اینالبک شری‌یف (روسیه)، جیمز گرین (آمریکا)، آرمان آندراسیان (ارمنستان)، علی رحیم‌زاده (آذربایجان)، رمضان رمضانوف (بلغارستان)، پیمان بیابانی (کانادا)، یوشینوسوکه آئویاگی (ژاپن) و عبدالمجید کودیف (تاجیکستان)

نبر گلادیاتورها در آلبانی/ غول‌های کشتی به مصاف هم می‌روند

نخودی باز هم شگفتی‌ساز می‌شود؟

در وزن ۷۹ کیلوگرم محمد نخودی نماینده کشتی آزاد در این وزن است. نخودی البته یک حریف سرسخت پیش رو خود دارد؛ جردن باروز قهرمان هفت دوره جهانی و المپیک در رقابت‌های انتخابی کشتی آمریکا برای حضور در قهرمانی جهان آلبانی شرکت کرد و توانست سهمیه حضور در مسابقات را به دست بیاورد و به این ترتیب این کشتی‌گیر ۳۶ ساله هم در این مسابقات حضور خواهد داشت.

جردن باروز در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ عناوین جهانی وزن ۷۹ کیلوگرم را به دست آورد اما در سال ۲۰۲۳ نتوانست به رقابت‌های جهانی برسد، او در صورتی که بتواند در آلبانی مدال بگیرد، به رکورد خیره کننده ۱۰ مدال جهانی می‌رسد و در واقع دومین کشتی‌گیر تاریخ کشتی آزاد خواهد شد که ۱۰ مدال قهرمانی جهان کسب می‌کند.

نخودی پیش از این در مسابقات جهانی صربستان موفق به شکست جردن باروز شده بود و در واقع نخستین کشتی‌گیر ایرانی بود که توانست از سد این کشتی‌گیر عنوان دار جهان بگذرد.

وزن ۷۹ کیلوگرم: محمد نخودی (ایران)، اینالبک شری‌یف (روسیه)، جردن باروز (آمریکا)، آوتاندیل کنتچادزه (گرجستان) و کوتا تاکاهاشی (ژاپن)

نبر گلادیاتورها در آلبانی/ غول‌های کشتی به مصاف هم می‌روند

کامران در اندیشه شکست جادوگر و تانک روس

حساس‌ترین رقابت‌های قهرمانی جهان در وزن ۹۲ کیلوگرم است، جایی‌که کامران قاسمپور دارنده ۲ مدال طلای جهان باید با بزرگان کشتی جهان رقابت کند. عبدالرشید سعدالله یف دارنده ۷ طلای جهان و المپیک از روسیه، دیوید تیلور دارنده ۴ طلای جهان و المپیک از آمریکا و تیربک تساکولوف کشتی‌گیر روسی الاصل و دارنده مدال نقره جهان از اسلواکی، چهره‌های شاخص این وزن در رقابت‌های قهرمانی جهان هستند.

رقابت در این وزن به قدری بالاست که اتحادیه جهانی کشتی به مصاف سخت این ۴ مدعی برای کسب عنوان قهرمانی واکنش نشان داد و در رابطه با آن نوشته است: «۶ ماه پیش هیچ کس نبرد ۳ جانبه سعداله‌یف-تیلور-قاسم‌پور را برای کسب عنوان قهرمانی جهان تصور نمی‌کرد اما این اتفاق در تیرانا رخ خواهد داد و حالا تیرانا میزبان ستاره‌هایی است که امیدوارند قهرمان جهان شوند. هر چهار نفر از بهترین‌های دنیا هستند، اما دیوید تیلور از ۸۶ کیلوگرم به ۹۲ کیلوگرم آمده و رشید سعدالله‌یف هم از ۹۷ کیلوگرم به این وزن نقل مکان کرده است. البته رشید بعد از المپیک ۲۰۱۶ ریو تغییر وزن داد و از ۸۶ کیلوگرم به ۹۷ کیلوگرم آمد، اما تجربه کشتی گرفتن در ۹۲ کیلوگرم را هیچ‌وقت در مسابقات قهرمانی جهان به دست نیاورد. حالا در این دوره به دلیل مخالفت کمیته بین‌المللی المپیک با حضورش در المپیک پاریس، او برای دور نماندن از شرایط کشتی پذیرفته به جهانی آلبانی بیاید؛ بنابراین تنها کامران قاسمپور است که متعلق به این وزن است و دو بار هم طلای این وزن را کسب کرده و حالا هم همه نگاه‌ها به درخشش او دوخته شده است.»

نبر گلادیاتورها در آلبانی/ غول‌های کشتی به مصاف هم می‌روند

عبدالرشید سعداله‌یف از روسیه قهرمان دو دوره المپیک و دارنده ۵ عنوان قهرمانی جهان، در المپیک پاریس شرکت نکرد و برای کسب ششمین عنوان قهرمانی جهان، وزن خود را تا ۸۲ کیلوگرم پایین آورد. دیوید تیلور از آمریکا قهرمان سه دوره جهان در تلاش برای شرکت در مسابقات جهانی از وزن ۸۶ کیلوگرم به ۹۲ کیلوگرم رفت. او اکنون رقیب سعداله‌یف است. از طرفی قهرمان دو دوره وزن ۹۲ کیلوگرم جهان از ایران یعنی کامران قاسم پور هم که وزن خود را بالا و پایین کرده و حالا در این مسابقات رقیب آن دو کشتی‌گیر است. قاسم پور در وزن ۹۷ کیلوگرم در مسابقات آزاد زاگرب شرکت کرد اما مغلوب کایل اسنایدر از آمریکا شد. او در وزن ۸۶ کیلوگرم گزینه ایران برای المپیک پاریس بود اما بعداً از رقابت مقابل حسن یزدانی انصراف داد.

کامران قاسمپور در کارنامه خود دو مدال طلای جهان در وزن ۹۲ کیلوگرم را دارد اما به گفته اهالی کشتی او رقابت سختی با حریفان مدعی خود خواهد داشت و باید دید کدام یک از این مدعیان فاتح این جدال سخت و حساس خواهند شد.

وزن ۹۲ کیلوگرم: کامران قاسم‌پور (ایران)، عبدالرشید سعدالله‌یف (روسیه)، دیوید تیلور (آمریکا)، میرانی میسورادزه (گرجستان) و باتیربک تساکولوف (اسلواکی)

کد خبر 6262765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • A ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۹
      3 2
      غول اصلی رو یادتون رفت حسن یزدانی