۲۹ مهر ۱۴۰۳، ۲۱:۳۴

در کمیته استانی نجات دریاچه ارومیه مطرح شد؛

ماهواره خیام به کمک احیای دریاچه ارومیه می‌آید

ماهواره خیام به کمک احیای دریاچه ارومیه می‌آید

ارومیه- مدیر کل ارتباطات وفناوری اطلاعات آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت احیای دریاچه ارومیه برای تمام مردم ایران، گفت: تصاویر ماهواره خیام به کمک احیای دریاچه ارومیه می‌آید.

به گزارش خبرگزاری مهر، قاسم جلیلی نژاد روز یکشنبه در کمیته استانی نجات دریاچه ارومیه، اظهار کرد: داده‌های ماهواره خیام یک داده ارزشمند ملی است و با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل داده، به کمک احیای دریاچه ارومیه می‌آید.

وی با اشاره به اهمیت اقدامات نرم افزاری احیای دریاچه ارومیه و مدیریت منابع آبی، تصریح کرد: ماهواره خیام دارای سنجنده‌های اپتیکی در طیف‌های مختلف با قدرت تفکیک تصویر یک متر است که با هدف ارتقا مدیریت بهینه منابع کشور در حوزه‌های مختلف طراحی و ساخته شده است.

جلیلی نژاد در ادامه به کاربردهای استراتژیک ماهواره خیام اشاره و افزود: داده‌های ماهواره خیام در حوزه‌هایی همچون کشاورزی، محیط زیست، بلایای طبیعی، تغییرات شهری، اکتشافات معدنی و منابع آبی کاربرد دارد.

وی به بخشی از کاربردهای ماهواره خیام در احیای دریاچه ارومیه اشاره و گفت: تحلیل منابع آبی، شناسایی محصولات زراعی، شناسایی کاربری اراضی، پایش حریم روخانه‌ها و پایش پهنه آبی از جمله کاربردهای داده‌های ماهواره خیام در راستای احیای دریاچه ارومیه است.

در ادامه مدیر کل راهبردی پژوهشگاه فضایی گزارشی از توانمندی‌ها و دستاوردهای متخصصان پژوهشگاه در بهره گیری از داده‌های ماهواره‌ای و فناوری سنجش از دور به منظور احیای دریاچه ارومیه را ارائه کرد.

محمد عابدی با بیان اینکه یکی از مهمترین کاربردهای تصاویر ماهواره خیام در راستای حل مسائل و چالش‌ها در حیطه منابع آبی است خاطر نشان کرد: اضافه شدن پژوهشگاه فضایی و داده‌های دقیق ماهواره خیام به کمیته احیای دریاچه ارومیه، به سازمان‌های متولی در احیای دریاچه بسیار کمک خواهد کرد.

جعفری دبیر کمیته استانی نجات دریاچه ارومیه نیز ضمن تقدیر از اقدامات پژوهشگاه فضایی ایران، گفت: رویکرد دولت چهاردهم احیای دریاچه ارومیه است و اهمیت ویژه‌ای برای ادامه حیات آن قائل است.

وی ضمن اشاره به تشکیل کمیته فنی جهت استفاده از داده‌های خیام در راستای احیای دریاچه ارومیه افزود: استفاده از داده‌های سنجش از دور، مشخصات تصاویر ماهواره‌ای خیام، فرصت‌ها و محدودیت‌های استفاده از آن، بررسی نیازهای ستادهای احیای دریاچه ارومیه و راهکارهای پیاده‌سازی آن در کمیته فنی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کد خبر 6263322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha