۳ آبان ۱۴۰۳، ۹:۵۳

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

نسل «زد» و «چالش» فضای مجازی/ بلاگر قربانی است نه مقصر!

نسل «زد» و «چالش» فضای مجازی/ بلاگر قربانی است نه مقصر!

حسین جعفری کارگردان فیلم کوتاه «چالش» که در بخش «استعداد نو» جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشت، از دغدغه خود برای ساخت این اثر و ابعاد هنری آن گفت.

حسین جعفری کارگردان فیلم کوتاه «چالش» که در بخش «استعداد نو» جشنواره فیلم کوتاه حضور داشت، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این فیلم به موضوع نسل z و فضای مجازی می‌پردازد که تلاقی این ۲ در فضای بلاگری نمود دارد و فرم کار نیز متأثر از همین موضوع در فضای اینستاگرام اتفاق افتاده است از همین رو کار با دوربین موبایل تصویر برداری شده است. فیلم یک بلاگر نوجوان در اینستاگرام را روایت می‌کند که می‌خواهد در فضای مجازی چالشی را انجام دهد اما اتفاقاتی پیش بینی نشده رخ می‌دهد و مشکلاتی برای این بلاگر به وجود می‌آید.

وی درباره انتخاب این سوژه عنوان کرد: فضای مجازی از داغ‌ترین موضوعات روز است به‌طوری که هم فضای نخبگانی کشور با آن درگیر هستند و هم عموم مردم به فراخور درگیر این فضا هستند. این موضوع دغدغه سال‌های اخیر من به عنوان یک نویسنده و کارگردان بوده و به نظرم می‌آمد باید به طریقی یا شیوه‌ای، نقدی منصفانه به این موضوع داشته باشم و به همین واسطه طرحی آماده کردم و به مرکز آوینی ارائه شد که با استقبال آنها مواجه و این اثر تولید شد.

این کارگردان فیلم کوتاه، در رابطه با ابعاد هنری «چالش» یادآور شد: فرمی که در فیلم ارائه می‌شود برای واقع نمایی بیشتر و اثرگذاری بهتر انتخاب شده است تا کاملاً فضا و اتفاقات اینستاگرام برای مخاطب به خوبی بازسازی شده و قابل ارائه باشد. البته این کار خیلی سختی بود و زمانی که فیلمنامه را ارائه کردم ایجاد درست این فضا کار سختی به نظر می‌رسید. بر همین اساس باید هر سکانس از این فیلم را به شیوه سکانس پلان فیلمبرداری می‌کردیم. در چیدمان المان‌ها تلاش کردم در قالب روایتی دراماتیک قصه دلخواه را تعریف کنم و تلاش کردم المان‌های قصه را به درستی کاشت کنم تا بتوانم به خوبی در پایان آنها را برداشت کنم. به همین دلیل فرم اثر کاملاً توانست در خدمت قصه قرار بگیرد.

وی افزود: در پس تولید باید کامنت ها به اثر اضافه می‌شد و مطابق واقعیت لایو اینستاگرام به فراخور داستان در جاهایی کامنت ها باز و جاهایی دیگر امکان درج کامنت وجود نداشته باشد. همچنین کامنت ها باید اقشار و گروه‌های مختلف مردم را نمایندگی می‌کرد و همانطور که در واقعیت بعضی نگاه حمایت آمیز و ستایش گونه دارند، برخی تمسخر می‌کنند و برخی نگاه هجو آمیز دارند، ما هم سعی کردیم همه این موارد را در اثر ببینیم.

جعفری با اشاره به این که بلاگرها را مقصر صد در صد آسیب فرهنگی نمی‌داند، گفت: به نظرم نگاه‌های یک طرفه به بلاگرها درست نیست و بلاگرها خود قربانی یک فرهنگ هستند. من هم تلاش کردم مؤلفه‌های اثرگذار بر فعالیت بلاگرها را بشناسم و در کار به خوبی بازتاب دهم؛ مؤلفه اول خانواده است چون اگر خانواده حامی نباشد و مدیریت درستی نداشته باشد یا فضای تربیتی خانواده مناسب نباشد آسیب‌های تربیت غلط نوجوان در فضای مجازی نیز نمود پیدا می‌کند، مؤلفه دوم فضای نخبگانی کشور است، برخی نخبگان کشور هرچند در ظاهر نسبت به این موضوع، ظاهراً نگاه منتقدانه دارند اما در برخی موارد با تکیه بر تئوری‌های اجتماعی این آسیب را بیشتر می‌کنند و حامی اندیشه‌ای بلاگرها می‌شوند به همین واسطه ما در اثر یک نماینده نخبگانی داریم که از این بلاگر حمایت می‌کند. مؤلفه سوم مؤلفه مردم است. تلاش کردیم فعالیت‌های مختلف مردمی شامل حمایت، تمسخر، هجو و … را که تأثیر جدی روی بلاگرها دارد به خوبی در صفحه مجازی شخصیت اصلی نشان دهیم و مؤلفه آخر هم نگاه سرمایه محور مؤسسات اقتصادی و تجاری است که به بلاگرها تبلیغاتی می‌دهند و علاوه بر اینکه بهره خود را به نفع سرمایه و منافع خود می‌برند، حمایت مالی از آنها دارند و انگیزه فعالیت بیشتر به بلاگرها می‌دهند.

این کارگردان فیلم کوتاه در پایان درباره بازخوردهایی که از مخاطبان در جشنواره گرفته است، بیان کرد: در ۲ اکران اثر خودم حضور داشتم و بازخوردهای مثبتی گرفتم. فیلم من در بخش انتهایی باکس فیلم قرار داشت و واکنش‌های مثبت در سالن را می‌دیدم مثلاً واکنش به کامنت ها و … را مشاهده می‌کردم. دوست دارم اثر در فضای نخبگانی و دانشگاه هم ارائه شود و در دانشگاه هم مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

در خلاصه داستان فیلم «چالش» آمده است: «آناهیتا بلاگر نوجوانی است که تصمیم دارد چالشی را در یک مهمانی برگزار کند. اما شرایط آن طور که فکرش را می کرده پیش نمی‌رود …»

سارا حاتمی، رابعه مدنی، ساقی زینتی، سعیده عرب، فاطمه شکری، فرانک فروزان‌فر، نسرین گرامی، ناهید بابایی، فهیمه دباغ و مهدی متقی راد بازیگران فیلم کوتاه «چالش» هستند.

دیگر عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از تهیه کننده: حمید انصاری، نویسنده و کارگردان: حسین جعفری، مشاور کارگردان: محمدباقر مفیدی کیا، بازیگردان: مهدی جودی، مدیربرنامه ریزی و دستیار یک کارگردان: امید همتی، دستیار دوم کارگردان: سهیل آذر، دستیار برنامه‌ریز: مهرناز رامینری، منشی صحنه: سمیرا مسلمی، عکاس: رونیا میرحسینی، مدیرفیلمبرداری: سیاوش مزروعی، دستیاران فیلمبردار: علیرضا محمدی، علی نوری، مریم قاسمی، تدوین: علی توکلی، جلوه‌های ویژه بصری: حسن خانعلی، مهران عبدی، حسین اله یاری، صدابردار و صداگذار: امید قربانی، آهنگساز: حسین جعفری، اصلاح رنگ و نور: سامان مجد وفایی، طراح صحنه: رضا سلیمانی، دستیاران صحنه: مبین هاشمی، محمدحسین اعرابی، طراح لباس: پریا الماسی، دستیار لباس: مینا شلالوند، طراح گریم: احسان رناسی، مجری گریم خانم: غزال داوودی، مدیرتولید: وحید مرادی، دستیار تولید: هدیه عباسی، مدیرتدارکات: علی بهرام، مدیرمالی: نعیمه پایدار، طراح پوستر: روح اله مهدوی، طراح لوگو: محمد فراهانی.

کد خبر 6263869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha