۱ آبان ۱۴۰۳، ۱۷:۰۹

رمضانی مطرح کرد؛

تصویر شهادت یحیی سنوار پیوندی میان ادبیات و سینما برقرار می‌کند

تصویر شهادت یحیی سنوار پیوندی میان ادبیات و سینما برقرار می‌کند

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: تصویر شهادت یحیی سنوار الهام‌بخش خلق آثار ادبی و سینمایی خواهد بود و پیوندی انکارناپذیر میان ادبیات و سینما برقرار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیین اختتامیه بخش «کتاب و سینما» چهل‌ویکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران دوشنبه ۲۷ مهر با حضور علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و جمعی از سینماگران و مدیران سینمایی در سالن شماره ۱۲ پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

رمضانی در این مراسم گفت: خوشحالم که برای سومین مرتبه در اختتامیه بخش کتاب و سینمای جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارم. خدا قوت می‌گویم به همه فیلمسازان عزیز، کارگردانان و تمامی دست‌اندرکاران و عوامل برگزاری این جشن سینمایی که هر سال باشکوه‌تر از قبل برگزار می‌شود.

وی افزود: امروز اقتباس در سینمای جهان سهم قابل توجهی از آثار را به خود اختصاص می‌دهد، اما در کشور ما همچنان سهم اقتباس از آثار سینمایی اندک است که این امر باید بهبود یابد؛ همانطور که در این سه سال از ۱۲ فیلم به ۲۷ فیلم رسیدیم که این ۲۷ فیلم نیز با سخت‌گیری دوستان، اجازه ورود به این بخش را پیدا کرده‌اند.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران ادامه داد: یکی از مسائل مهم، پیوسته نبودن نویسندگان با سینماگران و نبود تصویری مشخص از اثرگذاری اقتباس ادبی بر ساخت و بازآفرینی آثار جدید سینمایی است. از این به بعد، لازم است انجمن سینمای جوانان ایران و خانه کتاب و ادبیات ایران به این موضوع جدی‌تر بپردازند. ما تجربه‌ای در نمایشگاه کتاب تهران داشتیم و در بخش «سینما و کتاب»، سانسی ویژه را برای اهل قلم و نویسندگانی که آثارشان قابلیت اقتباس داشت؛ برپا کردیم. از این تجربیات می‌توان استفاده کرد تا پیوند ادبیات و سینما و بالعکس بیشتر روشن شود و فیلمسازان جوان نیز بیشتر با آثار ایرانی که قابلیت اقتباس دارند، آشنا شوند.

رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود درباره ویژگی‌های اقتباس گفت: اقتباس می‌تواند لایه‌های مختلفی از یک متن را آشکار کند و در عین حال، لایه‌های دیگری را همچنان پنهان نگه دارد. شما حتماً مشاهده کرده‌اید که فیلم‌های خارجی نیز که از آثار ادبی اقتباس شده‌اند، هر کدام تازگی‌هایی برای مخاطبان سینما و ادبیات به همراه داشته‌اند. اقتباس از آثار نویسندگان اروپایی و آمریکایی همواره باعث ایجاد جذابیت و نوآوری در آثار سینمایی شده است. این ساخت که یک روایت تازه از دیدگاه نویسنده است، جذابیت و اهمیت این پیوند را دوچندان می‌کند. تصویر شهادت یحیی سنوار هرچند ممکن است در ابتدا ادبیات به نظر نیاید، اما با دقت در آثارش، می‌توان رگه‌هایی از مقاومت و بازآفرینی ادبیات را دید. این تصویر نهایی از او، بی‌شک الهام‌بخش خلق آثار ادبی و سینمایی خواهد بود و پیوندی انکارناپذیر میان ادبیات و سینما برقرار می‌کند.

وی افزود به همه برگزیدگان، از رتبه سوم و دوم تا فیلمنامه برگزیده و رتبه اول تبریک می‌گویم. امیدوارم این راهی را که شروع کرده‌اید، ادامه دهید و تعامل بین انجمن سینمایی جوانان ایران و خانه کتاب و ادبیات ایران، شما را به ادامه این مسیر علاقه‌مندتر کند. استقبال و اعتراضات به عدم حضور در این بخش نشان می‌دهد که هر کجا متولیان حوزه‌ای به‌طور جدی آن را دنبال کنند، از طرف فیلمسازان جوان و با استعداد نیز جدی گرفته خواهد شد.

رمضانی همچنین با ابراز امیدواری به روند رو به جلوی جریان اقتباس سینمایی از آثار ادبی در ایران، ادامه داد: امیدوارم امسال و سال‌های آینده در بخش‌های دیگر حوزه فیلم و در جشنواره فیلم فجر نیز شاهد اقتباس‌های بیشتر باشیم. برای همه شما فیلمسازان فیلم کوتاه آرزوی موفقیت دارم.

در ادامه این مراسم جوایز فیلم سوم و دوم برگزیده و دیپلم‌های افتخار به شرح زیر اهدا شد:

لوح تقدیر و دیپلم افتخار به محمدرضا مرادی و روناک جعفری برای فیلم‌های کوتاه «جنگل» و «شاهپر» اهدا شد.

جایزه فیلم دوم این بخش به عمار خطی کارگردان فیلم کوتاه «شازده کوچولو» اهدا شد.

همچنین جایزه فیلم سوم بخش کتاب و سینما نیز به محمدامین خنکال کارگردان فیلم کوتاه «رئیس شمایی» اهدا شد.

جایزه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز به سهیلا پورمحمدی کارگردان فیلم کوتاه ««کوتَی»» اهدا شد.

کد خبر 6265337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha