۲ آبان ۱۴۰۳، ۱۰:۰۳

استاندار مرکزی:

ایجاد هویت‌ بصری در اراک زمینه ساز توسعه پایدار شهری است

ایجاد هویت‌ بصری در اراک زمینه ساز توسعه پایدار شهری است

اراک- استاندار مرکزی گفت: ایجاد هویت بصری در محله‌ها و شهرها از طریق نمادهای طبیعی و انسانی زمینه ساز توسعه پایدار در این شهر است.

به گزارش خبرنگار مهر، فرزاد مخلص‌الائمه شامگاه سه‌شنبه در آئین افتتاح نمایشگاه تصویر شهر اراک، اظهار کرد: ایجاد هویت بصری در برنامه‌ریزی‌های شهری و شهرسازی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که معماران و مدیران شهری در اجرای طرح‌های مختلف از آن بهره‌می‌گیرند.

مخلص الائمه با اشاره به اینکه ایجاد هویت بصری در اراک، زمینه ساز توسعه پایدار شهری است، گفت: انتظار است که مدیران شهری در زمینه عمران و توسعه معابر به این نمادهای دارای هویت بصری توجه ویژه داشته باشند.

مخلص الائمه گفت: معرفی فضای مهم جغرافیایی و برندسازی شهر اراک، نیازمند بهره گیری از نمادهای بصری است و این نمادها به لحاظ هنری، مولفه‌ها و عناصر هویتی شهر اراک، انطباق‌پذیری لازم را دارد و انتظار است این مهم از سوی شورای اسلامی شهر به صورت گسترده در شهر انجام شود.

مخلص‌الائمه با اشاره به اینکه ایجاد دانشکده هنر در دستور کار است، گفت: اجرای طرح دیوارنگاره یکی از برنامه‌ها مهمی است که در دستور کار شهرداری اراک قرار دارد.

وی افزود: اکنون پنج دیوارنگاره در حال طراحی است و جانمایی دیوارنگاره در مرکز شهر نیز در دستور کار قرار گرفته است و در این راستا نقیصه‌های هنری در شهر اراک که یکی از آن فقدان دیوارنگاره‌های مؤثر و اثرگذار است را برطرف کنیم.

معماری سنتی، صنعت و فرش اراک مؤلفه‌های هویتی شهر اراک هستند

رئیس حوزه هنری استان مرکزی، هدف از برگزاری نمایشگاه تصویر شهر را اولویت قرار دادن هویت بصری دانست و اظهار کرد: به دنبال طرحی برای ساختن هویت بصری با استفاده از ریشه‌ها و مؤلفه‌های تاریخ این شهر هستیم.

سالار جیریایی افزود: این نمایشگاه حاصل تلاش ۲ نفر از اساتید حوزه گرافیک و تعدادی از هنرمندان و حوزه گرافیک است و با توجه به معماری سنتی، صنعت و فرش اراک که هر سه از مؤلفه‌های هویتی استان مرکزی هستند، به اشکال هندسی تبدیل شده‌اند که این هویت بصری را خلق می‌کند.

وی نبود برندینگ را یکی از مشکلات اراک دانست و افزود: در زمینه هویت و روایت اراک اقدام قابل توجهی انجام نشده است که در این راستا با بهره‌گیری از این نمادها به دنبال معرفی اراک به عنوان شهری بااصالت و بهره‌مند از تاریخ، هنر و صنعت هستیم چرا که بخشی از این هویت در گذشته و بخشی مربوط به حال حاضر است.

رئیس حوزه هنری استان مرکزی با اشاره به اینکه به دنبال ساخت المانی هستیم که اراکی‌ها خود را با آن معرفی کنند، گفت: تلاش می‌کنیم تمام رویدادهای هنری از جمله آموزش و خلق اثر در راستای هویت شهر اراک رخ دهد و باید اذعان کرد چنانچه به دنبال جریان سازی در جامعه هستیم، باید ابتدا این حساسیت در نخبگان ایجاد شده و از طریق بحث و گفتگو به جامعه منتقل شود.

وی گفت: گام‌های ابتدایی در این مسیر برداشته شده و طرح‌ها می‌تواند از نظر تکنیکی کامل‌تر شود و به لحاظ جریان‌سازی رسانه‌ای، به عموم جامعه معرفی و به دانش‌آموزان منتقل شود.

وی با اشاره به اینکه باید خود را به عنوان شهروند اراک با یک نماد معرفی کنیم، اظهار کرد: هر کشور از نمادهای هویتی برخوردار است و تلاش می‌کنیم آن را در اراک خلق کنیم که در این راستا نهادهای فرهنگی باید هنرمندان را به این مسیر سوق دهند و بخش دیگر که به اجتماعی شدن این مساله و تبدیل آن به دغدغه عمومی کمک می‌کند، نیازمند ورود صنایع است.

جیریایی ادامه داد: اجرای این طرح از سال گذشته کلید خورد و حاصل تلاش اجرایی سه ماهه هنرمندان است که در این خصوص عکس‌ها به المان‌های هندسی و محصولی قابل استفاده تبدیل شد.

وی در خصوص ایجاد دیوارنگاره در اراک، افزود: محتوا و نحوه ایجاد این سازه و هنرمند طراح آن از دغدغه‌های حوزه هنری است و چنانچه این اقدام عملیاتی شود، اولویت با هنرمندان بومی و بر پایه هویت شهر است.

شهریاران شکاف میان شهرداری و شهروندان را پر می‌کنند

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اراک نیز گفت: شکاف میان شهرداری و شهروندان را شهریاران می‌توانند پر کنند و جرگه نخبگان سرزمین آفتاب می‌توانند، موضوعات، معضلات و نقدهای سازنده را در قالب زبان هنر به سمع و نظر مسئولان امر برسانند.

داود قربانی افزود: مرکز شهر اراک، در بسیاری از حوزه‌ها دارای ۴۰ سال عقب افتادگی دارد که امید است با تعامل و هم افزایی مسئولان و سازمانهای مردم نهاد در تمام حوزه‌ها یاری‌گر مدیران شهری باشند.

وی گفت: امید است بتوانیم آنچه از زاویه دید هنر قابلیت اجزایی دارد را در معرض دید عموم قرار دهیم.

کد خبر 6265909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha