۲ آبان ۱۴۰۳، ۱۱:۱۳

مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی:

نیازمند حرکت از تولید سنتی به سمت کشاورزی تجاری هستیم

نیازمند حرکت از تولید سنتی به سمت کشاورزی تجاری هستیم

کرج- مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: این نیاز احساس می‌شود که باید از تولید سنتی به سمت کشاورزی تجاری حرکت و به کسب و کارهای این حوزه توجه کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد خالدی صبح چهارشنبه در رویداد تبادل فناوری با محوریت چالش‌های موجود در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی که در سالن همایش‌های شهدای پردیس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: در حال حاضر عمده چالش‌هایی که بخش کشاورزی با آنها مواجه است از جنس تولید نیستند.

وی ضایعات و تلفات بالای محصولات در مراحل مختلف تولید، حمل و نقل، انبارداری و ذخیره سازی، حاشیه بالای بازار و تفاوت بالای قیمت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و کمبود انتشار تکنولوژی‌ها، تکنیک‌ها و فنون پیشرفته، سرمایه و دانش به تولیدکنندگان و سایر مشارکت کنندگان زنجیره عرضه را از جمله این چالش‌ها برشمرد.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی افزود: از دیگر چالش‌های این بخش می‌توان به اطلاعات ناقص در خصوص جریان محصولات، بازارها و تکنولوژی‌ها، شفاف نبودن اطلاعات در حلقه‌های مختلف زنجیره عرضه، مسائل مرتبط با کیفیت و سلامت محصولات و تقسیم نامناسب سرمایه گذاری و ریسک ناشی از آن اشاره کرد.

خالدی با اشاره به اینکه گاهاً ضایعات بخش کشاورزی ۳۰ درصد تولید را شامل می‌شود، بر ضرورت تغییر نگاه در این زمینه در بعد حاکمیتی تاکید و مطرح کرد: در شرایط کنونی این نیاز احساس می‌شود که باید از سمت تولید سنتی به سمت تولید تجاری و کسب و کارهای بخش کشاورزی حرکت و به کسب و کارهای کشاورزی توجه کنیم.

وی با بیان اینکه باید بر زنجیره‌ها تمرکز کنیم زیرا در این چارچوب مفاهیم ارتباط با صنعت و دانشگاه و دانش بنیان کردن موضوعات مفهوم پیدا می‌کند، گفت: در بحث‌های کلان، هر کشوری توسعه یافته تر باشد، سهم فعالیت‌های جانبی آن بیشتر است و در این قالب گفتمان‌های کلان و سیاست‌های حمایتی و مرزی باید جداگانه دیده شوند.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: جریان‌های اصلی در زنجیره عرضه شامل جریان فیزیکی کالاها، جریان اطلاعات و جریان مالی (پول) می‌شوند که سازماندهی هر سه بخش ضرورت دارد و ما به عنوان حاکمیت باید برای حرکت به این سمت تلاش کنیم اما این کار باید توسط بخش خصوصی انجام شود.

خالدی بیان کرد: برای حرکت از مبدا کشاورزی سنتی به مقصد کشاورزی تجاری، شرکت‌های پیشرو لوکوموتیو و زنجیره ارزش کشاورزی ریل حرکت است. معتقدم اگر بخش‌های صنعت و صادرات در کنار تولید نباشند، تولید به هیچ عنوان نمی‌تواند موفق باشد، بنابراین برای توسعه کشاورزی قراردادی و توسعه زنجیره‌ها تلاش می‌کنیم.

کد خبر 6266073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha