در برنامه قرارگاه مطرح شد؛

حمایت از محور مقاومت هنوز اولویت اصلی هیئت‌ها نشده است

حمایت از محور مقاومت هنوز اولویت اصلی هیئت‌ها نشده است

برنامه قرارگاه به بررسی عملکرد هیئات مذهبی اختصاص داشت و مهمانان برنامه به نقد و بررسی فعالیت‌های صورت‌گرفته در چند هفته اخیر از سوی جلسات مذهبی در کمک‌رسانی به جبهه مقاومت پرداختند.

به گزارش خبرنگار مهر، قسمت جدید از فصل سوم برنامه «قرارگاه» با هدف واکاوی کارنامه قرارگاه‌های فرهنگی انقلاب اسلامی در نسبت با فرمان جهاد مقام معظم رهبری، با اجرای مهدی صفری و علیرضا داودی روی آنتن زنده شبکه قرآن و معارف سیما رفت. این برنامه به بررسی عملکرد هیئات مذهبی اختصاص داشت و مهمانان برنامه به نقد و بررسی فعالیت‌های صورت‌گرفته در چند هفته اخیر از سوی جلسات مذهبی در کمک‌رسانی به جبهه مقاومت پرداختند و پیشنهادات خود را در این زمینه بیان کردند.

پس از حمله ارتش رژیم صهیونیستی به مناطقی از لبنان، تعدادی از فعالان عرصه هیئت از میان سخنرانان و مداحان نام‌آشنا برای کمک‌رسانی به مردم مظلوم لبنان عازم این کشور شدند. اولین پرسشی که در این زمینه به ذهن می‌رسد این است که آیا فعالیت انفرادی بچه‌هیئتی‌ها انتظارات مقام معظم رهبری از هیئت‌ها را برآورده می‌کند یا نه. این پرسشی بود که اولین مهمان برنامه، حجت‌الاسلام خضری، دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان قزوین به آن پاسخ داد. از دید او وقتی از هیئت صحبت می‌شود منظور تشکیلات و یا به عبارتی نهاد هیئت است نه یک فرد. بنابراین ما در برابر این تشکیلات مسئول هستیم و با اقدامات فردی برخی واعظان و ذاکران، تکلیف از بقیه ساقط نمی‌شود و همه باید در این زمینه احساس مسئولیت کنند.

نکته مهم دیگری که خضری به آن اشاره کرد توجه دادن مخاطبین به این واقعیت بود که حکم جهاد رهبری یک فرصت استثنایی را پیش روی ما قرار داده است. در تاریخ مرجعیت شیعه دفعاتی که مراجع و زعمای جهان تشیع حکم جهاد دادند زیاد نیست. به همین جهت حکم جهاد مقام معظم رهبری بابی از جهاد را به روی مسلمانان گشوده است که به فرموده امیرالمومنین (ع) دری از درهای بهشت است و قطعاً آیندگان وقتی تاریخ را می‌خوانند به شرایط امروز ما و این فرصتی که برای ما فراهم شده است غبطه خواهند خورد.

عزاداری مقدمه آمادگی برای جهاد است

یکی از شبهاتی که سال‌ها است در فضای حقیقی و مجازی درباره عزاداری و هیئت‌داری مطرح می‌شود این است که فایده این گریه کردن‌ها و روضه‌خوانی چیست. پاسخ‌های مختلفی به این سوال داده شده است. یکی از پاسخ‌ها که حجت‌الاسلام خضری نیز بر آن تاکید داشت نقش هیئت‌ها برای گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی جهاد فی سبیل الله است. به باور او همه این گریه‌ها و خادمی‌کردن‌ها برای امروز بوده است که بدانیم کجای تاریخ ایستادیم. تمام این روضه‌خوانی‌ها و تاکید مکرر اهل بیت (ع) بر اقامه عزای سیدالشهدا (ع) برای این بوده است که شیعیان تربیت شوند و برای حضور در عرصه تقابل جبهه حق و باطل آماده شوند.

از نظر امام جمعه موقت قزوین، راهپیمایی اربعین نیز باید در همین راستا تعریف شود. در واقع چنین رویدادهایی به مثابه رزمایش هستند تا پیروان ائمه (ع) خود را برای روز عملیات که مصداق عینی آن امروز در غزه و لبنان تحقق یافته آماده کنند.

آخرین و شاید مهمترین نکته‌ای که خضری در بخش ابتدایی برنامه به آن اشاره کرد این بود که بر اساس تجربه تاریخی در صدر اسلام و ایام دفاع مقدس، جهاد زمانی به پیروزی می‌رسد که جبهه اسلام با تمام توان به میدان بیاید ولی به نظر می‌رسد علی‌رغم تأکیدات مقام معظم رهبری، هنوز حمایت همه‌جانبه از جبهه مقاومت اولویت اصلی هیئات مذهبی نشده است و باید برنامه‌ریزی لازم در این زمینه صورت بگیرد.

مهمان دیگر برنامه مرتضی طاهری، ستایشگر اهل بیت (ع) بود. نام مرتضی طاهری شاید برای جوان‌ترها ناآشنا باشد ولی کسانی که روزهای جنگ و جبهه را به یاد دارند، حتماً با نوای نوحه‌های حاج مرتضی طاهری خاطره‌بازی می‌کنند. طاهری سخنان خود را با یادآوری ایام بیماری کرونا و ماجرای تندروی برخی هیئتی‌ها برای برگزاری مراسم خود بدون رعایت پروتکل‌ها آغاز کرد و در ادامه اشاره کرد که این افراد در آن ایام سعی داشتند بین عزاداری و مسائل روز جهان اسلام مرزبندی کنند و اتفاقاً امروز هم بی‌کار ننشستند و با طرح ادعاهایی مثل اینکه مردم غزه ناصبی هستند و با شیعه مشکل دارند، از کمک‌رسانی به محور مقاومت طفره می‌روند و حتی حمایت خود را از شیعیان لبنان هم دریغ می‌کنند. این اتفاق در حالی می‌افتد که در ایام دفاع مقدس و حتی در حوادث طبیعی سال‌های گذشته، مردم لبنان برای مردم جنگ‌زده ایران کمک جمع می‌کردند تا بخشی از زخم‌های ناشی از جنگ تحمیلی و آلام مردم در روزهای سخت حوادث را التیام ببخشند.

تجربه موفق هیئات مذهبی در جلب حمایت‌های مردمی در ایام دفاع مقدس مسئله دیگری بود که مرتضی طاهری به آن اشاره کرد و از گردانندگان جلسات درخواست کرد امروز نیز آن حماسه‌ها را زنده کنند و راهکارهایی برای جمع‌آوری کمک‌های مردم برای مردم غزه و لبنان در پیش بگیرند. طاهری تاکید کرد وظیفه هیئت در جمع‌آوری کمک‌های مالی خلاصه نمی‌شود و مسئله جهاد تبیین وظیفه بسیار مهم دیگری است که بر عهده مجالس مذهبی است.

هیئت؛ دانشگاهی برای کسب هویت

در ادامه برنامه قرارگاه، سید حسین موسوی از مداحان اسلامشهر به ارائه گزارشی از فعالیت هیئات اسلامشهر در راستای لبیک به حکم جهاد مقام معظم رهبری و حمایت از جبهه مقاومت پرداخت. او با اشاره به اینکه مأموریت هیئت صرفاً پرداختن به مناسک نیست، هیئت را دانشگاه اهل بیت (ع) دانست که قرار است مستمعین در آن هویت پیدا کنند و رشد کنند. اگر هیئتی‌ها در این دانشگاه پرورش پیدا کرده باشند و عبرت‌های عاشورا را فهمیده باشند امروز خودشان را نشان می‌دهند و وارد میدان کارزار می‌شوند.

موسوی با اشاره به حضور و نقش‌آفرینی هیئتی‌ها در بحران‌ها مختلف، تاکید کرد در کنار جمع‌آوری کمک‌های مالی، یکی از راه‌های کمک به محور مقاومت، دعای جمعی است که به فرموده اهل بیت (ع) سلاح مؤمن به شمار می‌رود و حداقل کار ممکن برای جلوگیری از بی‌تفاوتی جامعه نسبت به اتفاقاتی است که در منطقه در حال وقوع است.

ابرمسئله جبهه مقاومت، آمادگی مردم ایران است

در این روزهای سخت، دشمن در کنار تهاجم نظامی، تهاجم فرهنگی را نیز در دستورکار قرار داده و با ابزار رسانه‌های جمعی سعی دارد افکار عمومی مردم مهمترین حامی مقاومت، یعنی مردم ایران را تحت تأثیر قرار دهد. حجت‌الاسلام خضری جمع‌بندی سخنانش را ذکر همین نکته قرار دارد و با تاکید بر اینکه دشمن در غزه و لبنان «بنا» را می‌زند ولی در ایران «مبنا» را می‌زند، از هیجان خرید طلا در کشور در روزهای اخیر انتقاد کرد و آن را معلول جنگ شناختی دشمن به شمار آورد.

در بخش دیگری از برنامه حسین هوشیار، مداح اهل بیت (ع) با اشاره به جلسه مشترک ۹۰ نفر از ذاکران خاندان عصمت و طهارت با مسئولین امنیتی، توضیح داد هدف از برگزاری این جلسه آگاه ساختن ذاکران از اتفاقات اخیر بود.

او رویارویی محور مقاومت با رژیم صهیونیستی را مقابله حق و باطل قلمداد کرد و تاکید کرد امروز هر کس حریّت دارد و شرف را می‌فهمد به خود تردید راه نمی‌دهد که باید وارد این میدان شود و نقش‌آفرینی کند.

پایان بخش قرارگاه، سخنان حجت‌الاسلام حاتمی، از دیگر مهمانان برنامه بود که پیشنهاد جالبی مطرح کرد و آن اینکه بازارچه‌ای با عنوان «بازارچه مقاومت» شکل بگیرد تا کسانی که می‌خواهند از جبهه مقاومت حمایت کنند محصولاتی را تولید کنند و در این بازار در معرض فروش قرار دهند. از آن طرف کسانی که قصد یاری رساندن به مردم غزه و لبنان را دارند کالاهایی که در این بازار عرضه شده را خریداری کنند تا سود حاصل از فروش آنها به دست مردم نیازمند منطقه برسد.

وی همچنین با اشاره به در پیش بودن ایام فاطمیه پیشنهاد کرد که وعاظ و مداحان از این فرصت نهایت بهره را برای ایفای نقش در عرصه جهاد تبیین داشته باشند و بتوانند چالش‌های ذهنی جامعه ایران در حمایت از محور مقاومت را مرتفع کنند.

در پایان یادآور می‌شود قرارگاه فرهنگی شبکه قرآن و معارف سیما، روزهای زوج، ساعت ۲۱ به صورت زنده از آنتن شبکه قرآن پخش می‌شود.

کد خبر 6266377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha