۳ آبان ۱۴۰۳، ۲۲:۱۶

معاون پارلمانی رئیس جمهور در دومین رویداد هوش مصنوعی اصفهان:

هدف دولت از توسعه هوش مصنوعی استفاده پایدار از این فناوری است

هدف دولت از توسعه هوش مصنوعی استفاده پایدار از این فناوری است

اصفهان -معاون رئیس جمهور گفت: چشم انداز توسعه هوش مصنوعی از نظر دولت این است که کشور در افق ۱۴۱۲ در فناوری هوش مصنوعی تثبیت شده باشد که بطور پایدار از این فناوری استفاده شود.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرام دبیری عصر پنجشنبه در مراسم دومین رویداد ملی هوش مصنوعی که روز پنجشنبه در هتل عباسی اصفهان برگزار شد، با تجلیل از اهتمام و توجه دست اندرکاران این همایش به اهمیت فناوری‌های نوین در پیشرفت و توسعه کشور با اشاره به تاریخچه هوش مصنوعی در جهان اظهار کرد: شاید بتوان آغاز توجه به هوش مصنوعی را به حدود صد سال پیش و اختراع رباتی توسط یک دانشمند ژاپنی دانست پس از آن یک ریاضی دان در سال ۱۹۵۰ دست به آزمایشاتی زد که آیا یک کامپیوتر و ماشین می‌تواند تفکر داشته و خلاق باشد و از آن زمان این مسئله در جهان مورد توجه قرار گرفت و باعث شد که در زمینه هوش مصنوعی پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای رقم بخورد.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف از پزشکی و صنعت تا امنیت و صنایع نظامی در حال تغییر دادن جهان است. از نظر علمی و تولید مقاله در حوزه هوش مصنوعی در رتبه پانزدهم هستیم اما از نظر استفاده از هوش مصنوعی جایگاه خوبی نداریم و باید روی آن کار شود.

دبیری با اشاره به توجه و تأکیدات رهبر معزز انقلاب به فناوری هوش مصنوعی اظهار داشت: معظم له امسال در دیدار اعضای هیأت دولت، تاکید داشتند که فناوری هوش مصنوعی لایه‌های متنوع و عمیقی دارد که باید تلاش شود تا به آن لایه‌ها اشراف و احاطه پیدا کنیم والا دیگران پس از مدتی همانند انرژی هسته‌ای در دستیابی ما به این دانش نیز محدودیت ایجاد می‌کنند. لذا ضرورت دارد که سریعاً در این زمینه پیشرفت داشته باشیم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه سازمان ملی هوش مصنوعی در سال‌های گذشته زیر نظر رئیس جمهور تشکیل شده است و این مسیر با اهتمام دکتر پزشکیان نیز با قوت ادامه خواهد داشت، گفت: رئیس جمهور محبوب کشورمان بعنوان شخصیتی علمی و استاد دانشگاه توجه ویژه ای به این حوزه دارد. در کارزار انتخاباتی نیز اشاره داشت که از منابع قدرت ایران عقب نماندن از توسعه هوش مصنوعی و استفاده از آن در زندگی مردم و حکمرانی است و در همین راستا در ۱۴ مهر امسال در نشستی با فعالان هوش مصنوعی بر استفاده از ظرفیت این فناوری مبتنی بر سبک زندگی ایرانی تاکید کردند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با تاکید بر لزوم توجه به آموزش هوش مصنوعی در مدارس و دانشگاه‌ها گفت: اگر بخواهیم در این زمینه فعال و توسعه بیابیم باید دروس مقدماتی و پیشرفته آن در مدارس و دانشگاه‌ها و در تمامی رشته‌ها، تدریس و مورد حمایت قرار بگیرد.

دبیری خاطرنشان کرد: قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و تجاری سازی و نوآوری اختراعات، قانون جهش تولید دانش بنیان و آئین نامه حمایت از شرکت‌های نوپا می‌تواند بستر قانونی مناسبی برای حمایت از تحقیق و توسعه شرکت‌های مرتبط با هوش مصنوعی باشد و دولت مصمم است از فعالان بخش خصوصی در حوزه هوش مصنوعی حمایت و پشتیبانی کند.

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی نیز توجه خاصی به حوزه هوش مصنوعی دارد اظهارداشت: شورای راهبری هوش مصنوعی در مرکز پژوهش‌های مجلس ایجاد شده است و اخیراً سامانه تنقیح قوانین به کمک هوش مصنوعی را در مجلس افتتاح کردیم.

دبیری افزود: هوش مصنوعی کاربردهای زیادی درعرصه های مختلف صنعت، انرژی، سلامت، پزشکی، کشاورزی، حمل و نقل، امور اقتصادی، آموزش و محیط زیست دارد و پیشرفت‌های قابل توجهی در همه این حوزه‌ها بدست آمده است که در کشورمان نیز تا حدودی از آن استفاده می‌شود و مصمم هستیم بطور کامل از مزایای این فناوری در راستای بهره وری استفاده شود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه هوش مصنوعی در حکمرانی نوین هم کاربردهای زیادی دارد گفت: امروز هوش مصنوعی برای تصمیم گیری و تصمیم سازی مبتنی بر داده‌های با کیفیت مورد استفاده قرار می‌گیرد و سه عامل دانش و مهارت، زیرساخت داده و زیرساخت محاسباتی اجزای تشکیل دهنده فناوری هوش مصنوعی هستند.

دبیری تلاش و اهتمام دولت برای رشد و توسعه فناوری هوش مصنوعی را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: سند ملی هوش مصنوعی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و در برنامه هفتم توسعه نیز توجه خاصی به این حوزه شده است و برنامه ملی توسعه هوش مصنوعی که مطابق برنامه هفتم ارائه خواهد شد دولت در مدت زمان مشخص فرصت دارد که قانون آن‌را اجرایی و عملیاتی کند.

کد خبر 6267604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha