۵ آبان ۱۴۰۳، ۱۱:۲۹

گزارش مهر؛

ماجرای جذب اعتبارات عمرانی خراسان جنوبی/ چه رقمی برگشت خورد؟

ماجرای جذب اعتبارات عمرانی خراسان جنوبی/ چه رقمی برگشت خورد؟

بیرجند- خراسان جنوبی در سال مالی گذشته تخصیص ۴.۶ همت اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای را داشته که دو دستگاه اجرایی استان دو دهم درصد این اعتبار را برگشت داده اند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: انگار ماجرا به پایان اسفند سال گذشته برمی‌گردد و اینکه مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان هشدار برگشت هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (عمرانی) خراسان جنوبی را می‌دهد و این موضوع را هم به مدیران گوشزد می‌کند که هم تعطیلات نوروزی در پیش است و هم ماه عزای سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) و پس از آن هم اربعین حسینی و روزهای پایان صفر پس باید بیش از پیش به سوی میدان جذب منابع خیز بردارند.

اما ماجرای سال ۱۴۰۳ یعنی شهادت رئیس جمهور شهید، تغییر و تحولات در دولت، پشت سر گذاشتن ۲ انتخابات و دیگر تحولات داخلی و خارجی نیز مزید بر علت می‌شود برای اینکه جذب منابع رسوب شده در حساب دستگاه‌های اجرایی با تأخیر مواجه شود.

آغاز شدن شمارش معکوس برای جذب منابع یعنی فرصت تا پایان شهریور ماه سبب می‌شود تا مدیران دستگاه‌های اجرایی کمی بیشتر برای جذب این منابع خیز بردارند و رسانه‌های شدن این نیز تلنگری برای مدیران می‌شود تا بیش از پیش برای جذب منابع اقدام کنند.

خلاصه اینکه نمودار رسوب منابع اعتباری جذب نشده از هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به ۷۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان کاهشی می‌شود و در نهایت هم گویا تنها ۲ اداره کل ورزش و جوانان و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نمی‌توانند همه منابع را جذب کنند و البته گفته جذب نشدن منابع میراث فرهنگی بسیار سنگین‌تر از ورزش و جوانان است.

نکته قابل ذکر هم این است که منابع جذب نشده اسناد خزانه اسلامی است.

آن طور که مرتضی ذاکریان، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: منابع تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مصوب استان سال ۱۴۰۲ از محل منابع استانی و ملی ۵.۷ همت بود که از این میزان ۴.۶ همت تخصیص یافت و بین ۸۵ دستگاه اجرایی و ۳۱ شهرداری خراسان جنوبی توزیع شد.

۲ دهم درصد اعتبارات تملک خراسان جنوبی برگشت خورد

وی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌ها تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۳ مهلت داشتند تا این منابع را جذب کنند افزود: در نهایت نیز ۹۹.۸ درصد این منابع جذب شد و تنها ۲ دهم درصد جذب نشد که این منابع نیز مربوط به ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان است.

به گفته وی از منابع جذب نشده حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان آن مربوط به اداره کل میراث فرهنگی و حدود ۲ میلیارد تومان نیز مربوط به ورزش و جوانان است که از دو میلیارد تومان حوزه ورزش یک میلیارد آن اسناد خزانه اسلامی است.

وی با اشاره به هشداری که در زمینه جذب منابع اسفند ماه سال گذشته و در جلسه شورای اداری استان با حضور استاندار خراسان جنوبی به مدیران دستگاه‌های اجرایی داد اضافه کرد: این هشدارها به جلسات شورای برنامه‌ریزی استان در سال جدید هم منتقل شد و این افزون بر مکاتباتی بود که در این زمینه با همه دستگاه‌های اجرایی استان صورت گرفت.

نماینده وزیر امور اقتصادی و دارایی در خراسان جنوبی در ادامه با تاکید بر اینکه وی به عنوان مدیرکل امور اقتصادی و دارایی هیچ مسئولیتی در زمینه جذب منابع ندارد تصریح کرد: مدیر هر دستگاه اجرایی باید خود نسبت به جذب منابع اقدام کند و این اداره کل فقط و فقط به عنوان یک دستگاه دغدغه مند در این زمینه ورود کرد.

ذاکریان با اشاره به مکاتبات انجام شده با دستگاه‌های اجرایی در فرودین ماه امسال یادآور شد: در این مکاتبات این مطلب هم به مدیران دستگاه‌های اجرایی گوشزد شد که در ماه‌های پیش روی ایام عزاداری عبدالله حسین (ع) و پیاده روی اربعین و پایان ماه صفر را در پیش داریم به همین واسطه ساختاری اداری چندان منظم نخواهد بود و افزون بر این هم تعطیلات بسیاری در شهریور ماه خواهیم داشت پس قبل از شروع ماه محرم برای جذب اعتبارات اقدام کنید.

علاوه بر این پس از آن به واسطه گرما هوا روزهای پنج شنبه نیز تعطیل شد و ساعات اداری هم کاهش یافت در کنار شهادت رئیس جمهور شهید را داشتیم و کشور یک دوره نقل و انتقالات دولت و ۲ انتخابات را نیز پشت سر گذاشت.

پس از آن نیز به طور منظم مصاحبه‌هایی با رسانه‌ها انجام شد و میزان جذب و رسوب منابع در حساب دستگاه‌های اجرایی اطلاع رسانی و باز هم به مدیران دستگاه‌های اجرایی غفلت نکردن از جذب منابع گوشزد شد.

افزون بر این جلسات متعددی هم با استاندار و معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی برگزار و در کنار آن جلسه‌هایی با دستگاه‌های نظارتی هم تشکیل شد.

به گفته وی همه این تلاش و پیگیری‌ها منجر به جذب ۹۹.۸ درصد منابع عمرانی استان شد و ۲ دهم درصدی هم که جذب نشد از محل اسناد خزانه اسلامی است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی این نکته را نیز برای اولین بار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درمیان گذاشت و آن هم این بود که در این مدت پیگیری‌های متعددی هم از طریق مجمع نمایندگان و دستگاه‌های نظارتی صورت گرفت تا با توجه به وقایع رخ داده در کشور چند روز برای منابع جذب نشده به دستگاه‌های اجرایی فرصت داده شود.

ذاکریان به فراز و نشیب‌های بسیاری که در این مدت پشت سر گذاشته شد اشاره کرد و متذکر شد: در هفته پایانی جذب منابع اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی ۳۰ میلیارد تومان هم از محل منابع کشور جذب کرد.

ریسک برای جذب اعتبار

آن طور که علی ربیعی، مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: فرودین ماه خراسان جنوبی توانست اعتباری دریافت کند که ۲ برابر استان تهران با ۱۶ میلیون نفر جمعیت بود و همچنین ۲ برابر استان‌های فارس و آذربایجان شرقی که نشان از توان رایزنی استان دارد.

وی با بیان اینکه منابع تملک دارایی‌های سرمایه‌ای تخصیص یافته به خراسان جنوبی نیز ۱۰۰ درصد جذب شد افزود: اما در پایان سال مالی یعنی ۱۵ شهریورماه ۲۵ میلیارد تومان اعتبار که از استانی دیگر برگشت داده شده بود خراسان جنوبی این اعتبار را گرفت و فقط ۲ هفته برای جذب آن فرصت داشت.

وی ادامه داد: از این ۲۵ میلیارد تومان ۲ میلیارد آن برگشت داده شد که مربوط به بخش مازاد منابع تخصیصی اداره کل ورزش و جوانان بود.

برگشت تنها دو درصد اعتبارات ورزش و جوانان

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی اضافه کرد: با همین اعتبار توانستیم وسایل مورد نیاز پایگاه قهرمانی را بعد از سال بخریم. همچنین ۶ میلیارد تومان برای خوابگاه وسایل خریدیم.

به گفته ربیعی در مجموع در این قضیه ریسک بسیار بالایی مردم چون اعتبارات ۱۵ شهریور ماه آمد و جذب آن در ۲ هفته کار بسیار سختی بود.

وی با اشاره به اینکه معاون امور مالی بنده مخالف این کار بود و می‌گفت جذاب آن کار سختی است، عنوان کرد: از این ۲ میلیارد هم اسناد یک میلیارد آن آماده بود اما چون سامانه اوراق به پیک فعالیت کاری خود رسیده بود با وجود بارگذاری نهایی نشد.

وی تصریح کرد: برای مبلغ یک میلیاردی که باقی ماند نیز پروژه‌هایی در نظر گرفته شده بود اما چون ناظر آن برای برخی از پروژه‌ها اعتبار کمتری در نظر گرفته بود به سرانجام نرسید.

ربیعی در پایان نیز خاطرنشان کرد: برگشت یک میلیارد تومان در مقابل ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه سالانه‌ای که داشتیم نیم درصد بیشتر نیست.

کد خبر 6268691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha