۶ بهمن ۱۳۸۶، ۱۶:۰۳

ثمره‌هاشمی در ‌داووس:

مدیریت جوامع باید در دست انسان‌های صالح قرار گیرد

مدیریت جوامع باید در دست انسان‌های صالح قرار گیرد

مشاور ارشد رئیس جمهور در سخنانی در همایشی در حاشیه اجلاس داووس با اشاره به اینکه وظیفه همه انسان ها دعوت به توحید، عدالت ، صداقت و خدمت به انسانها و مقابله با ظلم و ظالمان است ، تاکید کرد : امروز باید تلاش کنیم تا مدیریت، دست انسان های صالح قرار گیرد .

به گزارش خبرگزاری مهر، متن کامل سخنان مجتبی ثمره هاشمی درهمایش " برنامه گفتگوی ادیان برای رسیدن به کلام مشترک" در اجلاس داووس به این شرح است :

خدای متعال، انسان را از روی لطف و رحمت خود آفرید و جهان را در خدمت تعالی و کمال او قرار داد. او اراده کرد که انسان را جانشین خود در زمین قرار دهد. یعنی انسان مانند خدای یگانه ـ خیرخواه و مهربان با بندگان خدا ـ مدافع حق و عدالت و کریم و بخشنده،عاشق خوبی‌ها و زیبایی‌ها ـ مدافع مظلومان ـ صادق ـ امین ـ عالم ـ بینا ـ شنوا و حکیم باشد و همواره در مسیر کمال حرکت کند و زمین خدا را آباد کند. خداوند خواست که انسان جانشین او باشد و دنیایی پر از برادری و صلح و عدالت بسازد. خداوند انسان را تنها رها نکرد. توانایی‌ها و استعدادهای فراوان در او قرار داد و جهان هستی را مسخّر او قرار داد و عقل را به‌عنوان چراغ راهنما ـ در وجود او به امانت گذاشت ـ و خیرخواهی ـ حق‌جویی را در او قرار داد و پیامبران الهی و مصلحان را برای هدایت و دستگیری او فرستاد ـ و برپایی حکومت صالحان را در زمین به او وعده داد.

ریشه و جوهر ادیان الهی، واحد و مشترک است. همه پیامبران الهی یک مأموریت داشتند: همه بدنبال تعلیم کتاب الهی ـ پاک کردن بشر از آلودگی‌ها و جهل و تاریکی و دعوت او به خداپرستی، اعمال نیک، برپایی عدالت، محبّت و خدمت به یکدیگر بودند و می‌خواستند بشر فقط تابع خدا یعنی حق مطلق باشد، نه تابع زورمندان و یا تابع خودخواهی‌های خود باشد.

همه خواستند چشم‌ها و گوش‌های بشر را به سوی حقایق باز کنند و نگاه او را به افق بلند جامعه توحیدی و سعادتمند معطوف نمایند. حضرت آدم، حضرت نوح، فرزندان نوح و حضرت ابراهیم همه همین مأموریت را داشتند: «دعوت به خداپرستی و پرهیز از بت‌پرستی و تبعیت از شیطان». بعد از آن حضرت موسی (ع) با برادرش هارون برای نجات قوم بنی‌اسرائیل به نزد فرعون رفتند و او را به سوی خدا، پاکی و معنویت دعوت کردند امّا او نپذیرفت و به عذاب الهی گرفتار شد.  بعد از حضرت موسی (ع)، حضرت هارون (ع)، داود سلیمان، یونس، طالوت، یوشع و حضرت عیسای مسیح (ع) آمدند. خداوند به او کتاب و حکمت و تورات و انجیل را آموخت. (قرآن کریم)

حضرت عیسی اطاعت و عبادت خدا را صراط مستقیم الهی توصیف می‌کند و می‌گوید: «براستی که خداوند خالق و مربی من و همه است. پس او را عبادت کنید که صراط مستقیم الهی همین است.»

بندگی خدا ـ رمز آزادی و آزادگی بشر و فصل مشترک دعوت همه انبیاء الهی است. این کلام خدا و همه پیامبران الهی است که: ای فرزندان آدم؛ آیا شما متعهد نشدید که شیطان را عبادت نکنید او دشمن آشکار شماست و اینکه فقط مرا عبادت کنید. این صراط مستقیم است و همه خداپرستان عالم باید تابع این فرمان الهی باشند که به حضرت ابراهیم خطاب شده است. آن هنگام که خداوند به او گفت تسلیم امر خدا باش او پاسخ داد من تسلیم خداوند همه جهانیان هستیم.(قرآن کریم)

 خداوند در قرآن کریم به مسلمانان تعلیم می‌دهد که: بکوشید به خداوند و به آنچه به سوی ما نازل شده است و آنچه به ابراهیم، اسماعیل و اسحق و یعقوب و فرزندان او نازل شده است و به آنچه به موسی و عیسی و همه انبیاء الهی داده شده است ایمان آوریم ـ تفاوتی بین آنان قایل نیستیم و ما تسلیم امر او هستیم.

متأسفانه خودخواهان ـ ستمگران در برابر پیامبران الهی می‌ایستادند و کلام حق را نمی‌شنیدند آنان را مسخره و تکذیب می‌کردند و یا کلام آنان را منحرف می‌کردند. آنان همواره سیطره خودخواهان و مدیریت افراد ناصالح و ناپاک را بر بشریت تحمیل کرده‌اند.

امروز نیز گرفتاری‌های بشر، حق‌کشی‌ها و جنگ‌ها، بی‌عدالتی‌ها و تهدیدها از ناحیه خودخواهان و قدرت‌طلبان و در نقطه مقابل دعوت انبیاء الهی است. امّا آیا بشر را خداوند برای چنین سرنوشتی خلق کرد: پاسخ روشن است. همه انبیاء الهی بشر را به آینده‌ای روشن که در آن عدالت و محبّت و حکومت افراد صالح باشد، بشارت داد‌ه‌اند.

آنان با روشنی و با پیامی رسا به تحقّق آن روز و ظهور انسان صالح کامل که موعود همه امّت‌هاست وعده داده‌اند. روزی که هدفمندی آفرینش منوط به تحقق آن است.

آن روز خواهد آمد ـ روزی که آخرین وصی رسول خدا همراه با عیسای مسیح و با کاروانی از صالحان و مؤمنان خواهند آمد و با کمک خداپرستان و عدالت طلبان، جهان پر از ظلم را از عدل و داد و برابری پر خواهند کرد. هیچ راهی برای رفع مشکلات بشر جز در اطاعت خداوند نیست .

قرن‌ها صاحبان زر و زور تلاش کرده‌اند تا مؤمنان و صالحان را از حکومت و مسئولیت‌های اجتماعی و سیاسی دور کنند و به عبادات شخصی محدود کنند. امّا در اصل عبودیت خدا ـ نفی بندگی غیرخدا نهفته است و در اصل بندگی خدا، مخالفت با بندگی شیطان است و تاریخ انبیای الهی پر است از مبارزه با زورگویان و ستمگران و متجاوزان به حقوق انسان‌ها.

به نظر می‌رسد امروز دو وظیفه و مسئولیت مهم و سیاسی بر دوش پیروان و واقعی یهودیت ـ مسیحیت و اسلام و سایر ادیان الهی نهفته است. 1ـ احیای حقیقت دین و پیراستن آن از جهل و خرافه و اندیشه‌های انحرافی 2ـ وظیفه همه دعوت به توحید ـ عدالت ـ صداقت و خدمت به انسان‌ها و مقابله با ظلم و ظالمان است.

مسجد و کلیسا و کنیسه، مسلمان و مسیحی و یهودی نمی‌توانند در برابر مشکلات ناشی از زورگویی و فریب صاحبان قدرت و فساد و تجاوز سکوت کنند امروز هم باید تلاش کنیم تا مدیریت در دست انسان‌های صالح قرار گیرد. امنیت و صلح برپایه خداپرستی و عدالت ممکن است.  باید مردم را به آن روز موعود امیدوار کرد و زمینه ظهور و حاکمیت انسان‌های صالح را با دعوت سلام به توحید و خداپرستی و با مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی فراهم نمود این محکم‌ترین ریسمان الهی و محور وحدت اصیل بین همه موحدان و پیروان حقیقی تمام انبیای الهی است.

جهان در همین مسیر در حال حرکت است و مصلح کل خواهد آمد و مردم طعم شیرین عدالت ـ امانت ـ معنویت و محبّت و عشق را خواهند چشید. این مهمترین عامل وحدت و نزدیکی ادیان است. دعوت به عدالت و محبّت ـ مجاهدت برای فراهم آوردن زمینه ظهور او ـ و این حرکتی است رو به جلو و تکاملی و مایة نشاط و امیدواری همه ملّت‌هاست.

مکاتب دست ساخته بشر به آخر راه رسیده است. ملّت‌ها در انتظار راهی نو برپایه نور و پاکی و عدالت و خداپرستی هستند. بیایید همه با هم برای این هدف مقدس و الهی گام برداریم و دعوت مردم به او را که مظهر امید و نشاط و رحمت است، محور وحدت همه ملّت‌ها قرار دهیم. پیشنهاد می‌کنم نشست‌هایی برای بررسی ابعاد موضوع تشکیل شود. 

کد خبر 627434

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha