علی شیرازی هنرمند خوشنویس در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جشنواره هنرهای تجسمی فجر و بهبود وضعیت هنر خوشنویسی در این رویداد، بیان کرد: جشنواره هنرهای تجسمی فجر به لحاظ اسمی، بزرگترین جشنواره هنری کشور است چون دولت و همه امکانات موجود، آن را حمایت میکنند ولی به لحاظ محتوایی و واقعیتهایی که در هنر معاصر با آن مواجه هستیم، دارای اشکالاتی است و این اشکالات زمانی رفع میشوند که تشکیلات فجر، همه هنرمندان تراز اول از همه رشتهها را جمع و از آنها نظرخواهی کنند.
وی با انتقاد از داوری در رشته خوشنویسی جشنواره تجسمی فجر، گفت: از سالها قبل و به ویژه در دوره اخیر، از بین تمامی رشتههای خوشنویسی نقاشیخط و آثار حجمی را نیز در این رشته شرکت میدهند و در بین همه این رشتهها، یک نفر به عنوان برگزیده انتخاب میشود. به نظر من این روش درست نیست و حق بسیاری از هنرمندان پایمال میشود، چراکه ما رشتههای مختلفی در خوشنویسی داریم و این رشتهها قابل قیاس با هم نیستند؛ خط نستعلیق، شکسته، ابعاد کوچک و بزرگ، نقاشی خط و غیره قابل مقایسه با هم نیستند و لذا کار داوری را دچار مشکل میکند.
این هنرمند خوشنویس عنوان کرد: من عمدتاً به عنوان یکی از اعضای هیئت داوران جشنواره تجسمی فجر دعوت میشدم اما اگر امسال چنین دعوتی انجام شود، آن را قبول نمیکنم چراکه تبعات موضوعی که ذکر کردم، به ما داوران برمیگردد و مشکلاتی را برای ما ایجاد میکند. به این دلیل که شرکتکنندگان همه امور را حاصل کار داوران میدانند، در حالی که داوران در برگزاری و تعیین سیاستهای جشنواره دخالتی ندارند.
وی بیان کرد: تا زمانی که نقص جشنواره تجسمی فجر رفع نشود، کار داوری آثار ارسال شده به این جشنواره، درست نیست.
شیرازی در پایان در پاسخ به اینکه آیا حضور آثار بینارشتهای به اصل خوشنویسی ضربه میزند؟ گفت: بله همینطور است. جشنواره تجسمی فجر، یک مسابقه است و به همین دلیل وقتی مسابقه روال درست خود را دارد که هر هنرمندی در رشته خودش داوری شود. اینکه ما از هر رشته خوشنویسی شامل نسخ، ثلث، شکسته نستعلیق و نقاشی خط، یک نفر را انتخاب کنیم و بعد، از میان آنها یک نفر را به عنوان فرد برگزیده معرفی کنیم، کار درستی نیست، لذا باید این مورد اصلاح شود.
نظر شما