به گزارش خبرنگار مهر، هومن میرمعنوی کارگردان نمایش «ضامن» که در سیزدهمین دوره سراسری و دومین دوره بینالمللی رویداد صاحبدلان روی صحنه رفته است، درباره داستان این نمایش توضیح داد: نمایش «ضامن» داستان جوانی را روایت میکند که برای برآورده شدن خواستهاش نذری میکند. او نذر کرده است که اگر خانواده عروس با ازدواجشان موافقت کنند، نذرش را ادا کند. نذر او بسیار خاص است؛ او تصمیم گرفته به هر طریقی مردم را خوشحال کند و بخنداند. از اینرو، لباس سنتی پدرش را که در گذشته یکی از بازیگران سیاهباز بوده، میپوشد و در محلههای مختلف شهر به اجرای نمایشهای شاد، آوازخوانی و شعرخوانی میپردازد تا مردم را خوشحال کند.
وی ادامه داد: او در یکی از همین اجراها با وارد شدن یک مأمور پلیس به صحنه غافلگیر میشود. پلیس میخواهد او را دستگیر کند و این باعث واکنش او و مردم میشود. مردم از پلیس میخواهند که این جوان را رها کند؛ چرا که کارش فقط شاد کردن آنها است و جرم یا خلافی مرتکب نشده است. اما پلیس دلیل دستگیری او را توضیح میدهد؛ او ضامن یک فرد دیگر شده بوده و اکنون به دلیل برگشت خوردن چک آن فرد، تحت تعقیب است. این موضوع روند داستان را به مسیر جدیدی میبرد که در آن ضمن روایت مشکلات اجتماعی، به مفاهیم دینی هم پرداخته میشود.
میرمعنوی درباره نگاه به مضامین دینی با رویکرد جدید و ویژگی اصلی نمایش خود اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی ما این بود که نشان دهیم چگونه میتوان از مفاهیم دینی و مذهبی در قالبی امروزی و جذاب بهره برد. این نمایش بهطور خاص نگاهی نو به نذر و ارتباط نسل امروز با اعتقادات دینی دارد. در داستان، این جوان میتوانست نذرهای دیگری انجام دهد، اما او امام رضا (ع) را انتخاب میکند. این انتخاب نشاندهنده ارتباط و علاقه عمیق مردم ایران، بهویژه نسل جدید، به امام رضا (ع) است که حتی برای خواستههای شخصی و دنیوی، مردم باز هم متوسل به ایشان میشوند. ما سعی کردیم ترکیبی از نمایش سنتی ایرانی مثل سیاهبازی و یک درام مدرن امروزی را ارائه کنیم تا پیام دینی نمایش همچنان جذابیت داشته باشد. واقعیت این است که امام رضا (ع) بهعنوان «ضامن» در فرهنگ ما جایگاه ویژهای دارد و این مفهوم بهصورت نمادین و جذاب در طول نمایش به تصویر کشیده شده است.
میرمعنوی همچنین با اشاره به این که این نمایش منتخب جشنواره رضوی بوده است، گفت: پس از اجرا در جشنواره رضوی و بازخوردهایی که دریافت کردیم تغییرات زیادی در داستان و روند اجرا ایجاد شد. حتی ترکیب بازیگران هم بهطور کامل تغییر کرده است. جشنواره رضوی اولین تجربه اجرای عمومی این نمایش بود و با بازخوردهای گرفتهشده، نسخهای بهمراتب بهتر و پختهتر را برای جشنواره صاحبدلان آماده کردیم.
این کارگردان تئاتر درباره تاثیر برگزاری رویدادهایی چون صاحبدلان در شهرهای مختلف در جذب حداکثری مخاطب بیان کرد: به نظر من، این اتفاق بسیار مهم است. رشت، بهعنوان یکی از شهرهایی که پیشینهای غنی در تئاتر دارد، میتواند بستر مناسبی برای برگزاری چنین رویدادهایی باشد. رشت دروازه ورود تئاتر به ایران از روسیه بوده و همواره یکی از قطبهای هنری کشور محسوب میشود. یکی از مزیتهای بزرگ رویدادهایی چون صاحبدلان این است که باعث تمرکززدایی از تهران میشود. این اتفاق به مردم عامتر و قشرهایی که شاید توان مالی خرید بلیتهای گرانقیمت را ندارند، فرصت حضور در سالنهای تئاتر را میدهد. جشنوارهها معمولاً رایگان برگزار میشوند و این باعث میشود که حتی مردمی که پیش از این تجربه دیدن تئاتر نداشتند، علاقهمندانه برای دیدن آثار بیایند. این شور و شوق عمومی، نه تنها روی مخاطبان، بلکه روی هنرمندان بومی شهر نیز تأثیر مثبت میگذارد. برگزاری جشنواره در شهرهای مختلف میتواند هنرمندان محلی را به فعالیتهای بیشتر و خلق آثار نو ترغیب کند.
وی در پایان یادآور شد: تئاتر یکی از ابزارهای قدرتمند برای رساندن پیامهای فرهنگی و دینی است. حضور مردم و حمایتشان از نمایشها، ما را دلگرمتر میکند. امیدوارم این جشنواره بتواند در سالهای آینده گستردهتر برگزار و به یک رویداد ملی قابلتوجه تبدیل شود.
سیزدهمین دوره سراسری رویداد تئاتر صاحبدلان به دبیری محمود فرهنگ، آذر و دی ۱۴۰۳ در استانهای کشور برگزار که اختتامیه این رویداد ۱۲ دی در رشت خواهد بود.
نظر شما