به گزارش خبرنگار مهر، درآغازاین مراسم مصطفی کمال پورتراب به عنوان نخستین سخنران به آشنایی خود با شاهین فرهت اشاره کرد و گفت : آشنایی من با استاد شاهین فرهت به 45 سال پیش بر می گردد این هنرمند در زمینه موسیقی علمی و معرفی موسیقی کلاسیک در فرهنگ موسیقایی این مملکت نقش بسزایی داشته است و من بسیار خوشحالم که امروز برای بزرگداشت این هنرمند گرد هم جمع شده ایم.
در ادامه این مراسم درویش رضا منظمی نوازنده کمانچه و استاد موسیقی دانشگاه تهران با اشاره به مهجور مانده هنر موسیقی در طول تاریخ گفت : هنر موسیقی و تبع آن عاشقان این هنر به خصوص در زمان قاجاریه مورد اهانت قرار گرفتند و به نوعی به آنها بی حرمتی شد تاجائی که به هنرمند موسیقی "عمله طرب"می گفتند؛ اما هنرمندان مخلص ایرانی با سعه صدر همه سختی ها را به جان خریدند و این دیدگاه را اصلاح کردند، به همین دلیل است که معتقدم موسیقی در دست افراد اصیل ماندگار می ماند و از سوی دیگر به گواه تاریخ شاهد بودیم کسانی که موسیقی را آسان می گرفتند و مبتذل می دانستند خودشان نیز آدم های شایسته ای نبوده و نیستند.
وی درباره ویژگی آثار شاهین فرهت گفت : مهمترین نکته در موفقیت این هنرمند داشتن خانواده ای اصیل با پشتوانه های قوی فرهنگی است به گونه ای که نقش خانواده در بالندگی این هنرمند را نمی توان نادیده گرفت فرهت تا کنون 12 سمفونی ساخته است که هریک از آنها آثاری خوب و آبرومند از آب در آمده اند از دیگر ویژگی های این هنرمند شناخت موسیقی ایرانی و تسلط کامل او به موسیقی کلاسیک است ، نکته جالب تر اینکه فرهت در ساخت هریک از آثارش از موسیقی ایرانی الگو پذیرفته است.
کامبیزروشن روان آهنگسازبا بیان این مطلب که فرهت استاد مسلم در نوازندگی پیانواست گفت : از چند جهت می توان ویژگی آثار این هنرمند را بررسی کرد به این معنا که ایشان یک پیانیست حرفه ای،توانا و قابلی است و به تکنیک های روز پیانو آشنایی کاملی دارد و نکته مهمتراینکه ایشان از جمله آهنگسازانی است که به اصل تونالیته در موسیقی پای بند است و مرکزیت تونالیته در موسیقی را به رسمیت می شناسد ضمن اینکه حفظ تونالیته در موسیقی از جذابیت های موسیقی قرن بیستم برخوردار است و فرهت از همه تکنیک ها و فرم هایی که آهنگسازان قرن بیستم در آثار خود استفاده می کردند بهره جسته است و در عین حال همه این تکنیک ها را با موسیقی ایرانی تلفیق می کند و اثری شنیدنی را می سازد در واقع اغلب آثار فرهت آمیزه ای از فرهنگ موسیقی ایران و غرب است.
وی در ادامه افزود : از زمانی که به یاد دارم فرهت به عنوان مدرس موسیقی همواره فعال و دلسوز این بوده است این آهنگساز از جمله کسانی است که تعصب خاصی بر هنر موسیقی و موسیقیدان داشته است از همین رو به حفظ ، ثبت و ضبط آثار علاقه ویژه ای نشان داده و تلاش بسیاری هم کرده است که نتیجه آن تلاش داشتن آرشیو غنی از موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک است در واقع شاهین فرهت معلم خوب و کار آزموده در موسیقی کشور ما است که به عنوان نماد موسیقی کلاسیک به شمار می آید همانگونه که افرادی به عنوان نماد موسیقی ایرانی محسوب می شوند ایشان هم در حوزه موسیقی کلاسیک سرآمد است.
رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی به دانش موسیقی شنیداری اشاره کرد و گفت : کمتر هنرمندی پیدا می شود که به اندازه فرهت ذهنیت و دانش کافی در موسیقی شنیداری داشته باشد به نظرمن این ذهنیت در نگاه شاهین فرهت بر اساس انجام کارهای خلاقه شکل گرفته چراکه به نظر می آید فرهت همه آمال و ایده های خود از موسیقی را به طور خلاقه در همه حوزه ها نشان می دهد و به جرات می توان گفت که علاقه و پشتکار ایشان نادر است.
محمد سریرخاطرنشان کرد : این استاد موسیقی می تواند به عنوان سرمشق همه جوان های که بی انگیزه و سرخوره حرکت می کنند و هیچ افق دید و انگیزه ای برای ادامه راه ندارند به شمارآید ضمن اینکه هیچ یک از انگیزه های فرهت مادی نیست موتور حرکت این هنرمند عشق به هنرموسیقی است.
داود گنجه ای موسیقیدان با انتقاد از دست اندرکاران برگزاری چنین بزرگداشت هایی در فرهنگستان هنر گفت : در آغاز باید به تشکیلات فرهنگستان هنر نبریک بگویم که لیاقت داشته تا بزرگان موسیقی را در مجموعه خود جمع کند چراکه در این مملکت آنگونه که شایسته است از هنرمندان تجلیل به عمل نمی آید البته ناگفته نماند روابط عمومی فرهنگستان هنر در اطلاع رسانی برگزاری چنین بزرگداشت هایی بسیار ضعیف عمل کرده و می کند.
وی در ادامه گفت : آنچه برای من مهم است عشق بدون حسادتی است که در برخی از افراد وجود دارد و خوشبختانه شاهین فرهت در تمام زندگی شخصی و حرفه ای خود از چنین عشقی بهره مند بوده است و از سوی دیگر دانشگاه تهران باید به وجود چنین اساتیدی افتخار کند.
ساسان فاطمی به عنوان آخرین سخنران درباره ویژگی های آثار شاهین فرهت گفت : مسئله دو زبانگی هنر موسیقی معاصر ایران بسیار مطرح است به این معنا که موسیقی درایران دو زبان کاملا مجزا از یکدیگر دارد اول موسیقی ردیف دستگاهی ایران و دوم موسیقی کلاسیک که عمری صد ساله در ایران دارد و به نوعی زبان دوم موسیقایی محسوب می شود که این زبان درایران نماینده هایی به اندازه تعداد انگشتان یک دست دارد و بی شک یکی از آن افراد شاهین فرهت است.
این پژوهشگر افزود : نکته دیگر زبان شخصی این هنرمند است که همواره به موسیقی اواخر قرن نوزده و اوایل قرن بیستم گوشه چشمی داشته است از سوی دیگر با کامبیز روشن روان در به رسمیت شناختن تونالیته در آثار فرهت بسیار هم عقیده هستم ؛ با توجه به انقلابی که درنیمه دوم قرن بیستم در خصوص فروپاشی تونالیته در موسیقی به وجود آمد موجب شد تا موسیقی کلاسیک به طور چشم گیری مخاطب خود را از دست دهد. از طرف دیگر علاقه ایشان به ساخت سمفونی تحسین برانگیز است چراکه ایشان به ساخت موسیقی در فرم سمفونی که هسته اصلی آن را سونات تشکیل می دهد علاقه بسیاری دارد ؛ این در حالی است که تمام تلاشهای صورت گرفته در قرن بیستم در جهت از بین بردن ساختارهای ثابت در موسیقی و محول کردن کار فرمال به خود آهنگساز بوده است.
وی در پایان صحبتهای به فرم و محتوا در آثار ایشان اشاره کرد و گفت : بسیاری از افراد معتقدند که محتوای آثار شاهین فرهت با عنوان آثارشان همخوانی ندارند که به نظرمن این بحث از اساس اشتباه است و راه به جایی نمی برد ؛ من به شخصه معتقدم موسیقی بیانگر آنچه ما به عنوان موضوع می شناسیم نیست و نمی توان نام اثر را ملاک همخوانی و یا عدم همخوانی آثار دانست . آنچه مهم است توجه به این مطلب است که یک هنرمند درهنرخود صاحب ایده های ناب موسیقایی باشد و با این هنر روح موسیقی را نمایان کند و اگر یک هنرمند چنین توانایی را داشته باشد اثرش ارزشمند می شود ؛ بر همین اساس معقتقدم که ایشان با انگیزه های بسیار بالا و قوی سمفونی ساخته است که خود این سمفونی ها از جهت ساختار شناسی استوار و قابل بحث بوده است و آنچه از آثار سمفونیک او به ویژه در سمفونی شماره 10 دیدم حکایت از توانایی این هنرمند در خلق ملودی های سیال دارد به این معنا که هیچگاه گرفتار ایده های سیال نشده است و به همین دلیل موسیقی او همواره در حال حرکت است.
شاهین فرهت در پایان گفت : با وجود شما عزیزان احساس تنهایی نمی کنم من با عشق و بدون چشم داشت مالی با موسیقی همراه شده ام و بسیار خوشحالم که آثارم توسط شما عزیزان شنیده می شود و بی شک امشب یکی از بهترین شبهای زندگی من است.
نظر شما