۶ اسفند ۱۳۸۶، ۱۴:۲۶

نیروی انسانی کار آمد برای آزمایشگاه یک رکن محسوب می شود

نیروی انسانی کار آمد برای آزمایشگاه یک رکن محسوب می شود

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: نیروی انسانی کار آمد برای آزمایشگاه های پزشکی قانونی یک رکن محسوب می شود و وجود تجهیزات مدرن به تنهایی برای ما مفید و مثمر ثمر نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمد حسن عابدی دراولین همایش مسئولان آزمایشگاه های سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: آزمایشگاه های پزشکی قانونی بر خلاف آزمایشگاه های درمانی و پاراکلینیکی که در حوزه درمانی استفاده می شود، تنها یک اقدام تایید در فعالیت ها نیست و خیلی مواقع نتایج حاصل از آزمایش ، یک نظریه قاطع کارشناسی برای حوزه پزشکی قانونی است.

وی افزود: شاید بار حقوقی نظرات ما به دلیل تکراری بودن برای ما حائز اهمیت نباشد اما نظرات کارشناسی ما سرنوشت یک خانواده و یا یک فرد را رقم می زند.

وی با تاکید بر اهمیت کار مسئولان آزمایشگاهها خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر با توجه به گسترش فعالیت های سازمان، رویکرد ما نیز در جهت گسترش مکانها و فعالیتها تبیین شده و در همین راستا توسعه بخش آزمایشگاه هم در چند سال  اخیر در اولویت برنامه های سازمان قرار گرفته است.

عابدی، فضای فیزیکی استاندارد، تجهیزات مدرن و نیروی انسانی کارآمد را از ضروریات آزمایشگاهها دانست و گفت: زمانی که آزمایشگاه به تجهیزات و امکانات مدرن مجهز باشد، می توان به اطلاعات آن تکیه کرد؛ اما اگر نتایج از سوی نیروی انسانی ناکار آمد و یا دستگاههای غیر استاندارد ارائه شود انحراف در کار ایجاد شده و سرنوشت یک پرونده را تغییر می دهد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور یاد آور شد: از سال گذشته ضمن گسترش آزمایشگاهها و اولویت دادن به تجهیزات آن ، آموزش در آزمایشگاه های سازمان نیز مورد توجه قرار گرفته تا شاهد ایجاد تحرک و به روز کردن اطلاعات در آزمایشگاه ها باشیم .

وی تصریح کرد: حجم زیادی از مقالات پژوهشی سازمان در ارتباط با بخش آزمایشگاه است و با توجه به رویکرد سازمان که نیازمند فعالیت های پژوهشی است اهمیت آزمایشگاه برای بخش های پژوهشی بیشتر خواهد بود.

دکترعابدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راه اندازی دفتر کنترل کیفی خارجی از سال قبل در حوزه آزمایشگاه ها، افزود: با توجه به توسعه و گسترش تعداد و فعالیت آزمایشگاه های پزشکی قانونی  در سراسر کشور لزوم نظارت و اعمال کنترل بر آنها بیش از پیش احساس می شد و برای تحقق این امر از سال قبل دفتر کنترل کیفی خارجی در ستاد راه اندازی شد که به موجب آن نظارت و همسویی آزمایشگاه ها بهتر می شود.

وی اظهار امیدواری کرد: برگزاری این جلسات و همایش ها، موجب بهبود وتوسعه بیشتر فعالیت های آزمایشگاه ها و رعایت بیشتر استانداردها در آن شود.

در ادامه مراسم دکتر سلطانی نژاد مسئول آموزش آزمایشگاه ها با اشاره به اهداف برگزاری همایش گفت: ارائه و بررسی مشکلات ، افزایش وحدت رویه در اجرای دستورالعمل ها ، ارائه آخرین دستاوردها ، بیان و انتقال تجربیات، ایجاد برنامه های منظم دوره ای و دریافت نظارت و پیشنهادهای مسئولان از مهمترین اهداف برگزاری این همایش است.

همچنین کاویانی ، مهندس تجهیزات آزمایشگاهی نیز سخنان را در خصوص سطح بندی آزمایشگاه ها و لزوم رعایت استانداردها در آن طرح کرد.

لازم به ذکر است آزمایش های مربوط به سرولوژی ، سم شناسی ، آسیب شناسی ، مواد مخدر ، الکل و ژنتیک قانونی در آزمایشگاه های پزشکی قانونی انجام می شود و با توجه به اهمیت و نقش آزمایشگاه ها در اعلام نظرات کارشناسی پزشکی قانونی اولین همایش مسئولان آزمایشگاه ها در روزهای پنجم و ششم اسفند ماه سال جاری در سالن شهید بهشتی این سازمان برگزار می شود.

کد خبر 645389

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha