۱ اردیبهشت ۱۳۸۷، ۱۰:۱۲

فصیحی در گفتگو با مهر خبر داد:

ارائه گزارش مشکل فضای انجمنهای علمی به ریاست جمهوری

ارائه گزارش مشکل فضای انجمنهای علمی به ریاست جمهوری

دبیر کمیسیون انجمنهای علمی ایران برنامه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را برای حمایت از انجمنهای علمی در سال نوآوری و شکوفایی تشریح کرد و گفت: مشکل فضای فیزیکی برخی انجمنهای علمی تا یک ماه آینده به ریاست جمهوری ارسال می شود.

سید فرهنگ فصیحی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره برنامه های حمایتی وزارت علوم از انجمنهای علمی افزود: برای انجمنهای علمی برنامه ریزی مفصلی از دو سال پیش در وزارت علوم آغاز شده و طی آن بحث فرایند رسیدگی به درخواستهای تأسیس، برنامه ریزی برای ارتقاء جایگاه و طرح توانمندسازی انجمنهای علمی در دستور کار قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: اعطای تسهیلات به انجمنهای علمی نیز در نظام ارزیابی هماهنگی سازماندهی شده است که به وسیله آن کمک و حمایت به انجمنها عادلانه و منطقی به صورتی نظام مند انجام می شود.

دبیر کمیسیون انجمنهای علمی ایران مهمترین رسالت انجمنهای علمی را ترویج علم دانست و گفت: جهت دادن به این موضوع که نشریات توسط انجمنهای علمی به چاپ برسند تا از این طریق رسالت انجمنها در زمینه ترویج علم بیش از گذشته محقق شود، یکی از برنامه های کمیسیون انجمنهای علمی است. انجمنها به جهت برخورداری از شرایط خاص مانند وجود اعضای هیئت علمی، دانشجویان، فارغ التحصیلان دانشگاه بیشتر می توانند در راستای ترویج علم فعالیت کنند از این رو نشریات را تشویق می کنیم به سمت انجمنهای علمی گرایش پیدا کنند.

وی اضافه کرد: در این خصوص وزارت علوم امتیازاتی را برای نشریاتی که توسط انجمنهای علمی به چاپ می رسند قائل است. این امتیاز برای ارتقاء نشریات به درجه علمی در نظر گرفته می شود. سایر نشریات پس از چند دوره چاپ و بررسیهای لازم، درجه علمی را از سوی وزارت علوم دریافت می کنند اما نشریات انجمنهای علمی درجه الف مشمول این مقررات نمی شوند و می توانند از ابتدا درجه علمی را دریافت کنند اما این امتیاز در صورت عدم رعایت شاخصها پس از چاپ چند دوره از آنها گرفته می شود.

حذف محدودیتهای برگزاری نشستهای علمی توسط انجمنهای علمی

فصیحی یکی از اشکال مناسب ترویج علم را برگزاری کنفرانسها، همایشها، چاپ نشریات و .. که از محورهای اصلی انجمنهای علمی به شمار می آیند عنوان کرد و گفت: از این رو تلاش می کنیم محدودیتهای موجود برای برگزاری این برنامه ها را در خصوص انجمنهای علمی برطرف کنیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال دولت اعطای کمکهای مالی دستگاههای اجرایی به برگزاری کنفرانسها و همایشها را ممنوع اعلام کرده بود که انجمنهای علمی از این مصوبه استثناء شدند.

مشاور معاونت پژوهشی وزارت علوم گفت: بحث استفاده از توان علمی انجمنهای علمی نیز در دستور کار است به این صورت که دستگاههای مربوط در تدوین برنامه های کلان مانند اسناد و سیاستگذاریهای ملی از مشاوره تخصصی انجمنها بهره گیرند.

وی افزود: وزارت علوم به عنوان نمونه در تدوین سند هوا و فضا از نمایندگان انجمنهای علمی دارای صلاحیت مربوط دعوت به عمل آورد و از مشاوره با آنها استفاده کرد.

دایره معافیتهای مالیاتی ویژه انجمنهای علمی وسیع می شود

فصیحی با اشاره به برخی معافیتهای مالیاتی که در مورد انجمنهای علمی به تصویب دولت رسیده است گفت: کمکهای مالی به انجمنهای علمی که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی صورت می گیرد با مصوبه دولت از مالیات معاف شد. اما در نظر داریم دایره معافیتهای مالیاتی را وسیع کنیم تا استفاده از توان انجمنهای علمی را که در قالب قرارداد با دستگاهها امکانپذیر می شود نیز از مالیات معاف شود.

گزارش مشکل فیزیکی برخی انجمنهای علمی به ریاست جمهوری

وی درباره بحث کمک به انجمنهای علمی در رابطه با مشکل فضا گفت: وزارت علوم تا 3 ماه آینده برای 15 تا 20 انجمن علمی که دارای مشکلاتی در این زمینه هستند، فضای فیزیکی در اختیار قرار می دهد و تا یک ماه آینده نیز لیست انجمنهای علمی دارای این مشکل به ریاست جمهوری ارسال می شود تا معاونت اجرایی ریاست جمهوری بر اساس مصوبه ای که چندی پیش به تصویب رسید برای رفع مشکلات انجمنها در این زمینه اقدامات لازم را فراهم کند.

تدوین برنامه راهبردی برای انجمن های علمی

دبیر کمیسیون انجمنهای علمی با تأکید بر اینکه کمیسیون انجمنهای علمی در نظر دارد انجمنهای علمی را به جایگاه و شأن واقعی خود که ترویج علم است برساند تا تمامی ارگانها و دستگاههای اجرایی به فواید وجود انجمنها پی ببرند گفت: تدوین برنامه راهبردی برای انجمنها نیز از دیگر برنامه های وزارت علوم به شمار می آید.

بازنگری جدی در مدل ارزیابی انجمنها

وی با بیان اینکه بازنگری جدی در مدل ارزیابی انجمنها نیز با هدف توانمند کردن آنها به صورت الکترونیکی در دستور کار کمیسیون قرار دارد گفت: طی قراردادی با پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی تمامی انجمنهای علمی دارای وب سایت می شوند و این ارزیابی از طریق وب سایت انجمنها و اطلاعات لازم الکترونیکی که بر روی وب سایت قرار می گیرد، انجام می شود.

کد خبر 668068

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha