۸ اردیبهشت ۱۳۸۷، ۱۱:۰۲

کنفرانس وحدت اسلامی - 4

فرهیختگان باید در دفاع از اسلام واقعی سهیم باشند

فرهیختگان باید در دفاع از اسلام واقعی سهیم باشند

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب قم برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی را عامل تقریب و نزدیکی آرای علمای مسلمان خواند و گفت: فرهیختگان باید فعالانه در دفاع از اسلام واقعی سهیم باشند، در همین زمینه سفرهای دوره ای اساتید حوزه و دانشگاه جهت تقریب میان مذاهب اسلامی بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

حجت الاسلام ابوالحسن نواب رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب قم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه امسال دستور جلسه کنفرانس وحدت اسلامی بررسی منشور وحدت اسلامی است، به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: ایشان سال گذشته فرمودند که "علمای شیعه و سنی منشوری تهیه و بر اساس آن پیش روند." از این رو این منشور توسط جمعی از فرهیختگان تنظیم شد و اینک به امضای 2 هزار عالم اهل سنت و شیعه رسیده است.

حجت الاسلام نواب با تأکید بر اینکه این کنفرانس می تواند اجلاسی کلیدی و موفق باشد، تصریح کرد: فشارهای سیاسی بر کشور عراق عاملی برای دامن زدن به مسئله تفرقه و اختلاف میان شیعه و سنی است، از این رو وحدت امری ضروری تر از همیشه به شمار می رود. این کنفرانسها هم معجزه نمی کند، اما برگزاری آنها در تقریب و نزدیکی آرا و نظرات کمک بسیاری می کند.

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب قم با اشاره به اینکه ایران با همه توانش به میدان نیامده است وگرنه ظرفیت اساتید دانشگاه و حوزه و علمای ما بسیار بیشتر و تأثیرگذارتر است، افزود: سفر دوره ای علمای حوزه و استادان به صورت پی در پی و رفت و آمد آنها به منظور تقریب میان مذاهب اسلامی بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه نظر برخی از علمای اهل سنت با ما فاصله زیادی ندارد، یادآور شد: به ویژه در مصر، شمال آفریقا، مغرب عربی و مراکش مسلمانان روشنفکری هستند که این سوابق حکومت فاطمیین در این کشورها و علاقه آنها به اهل بیت (ع) منجر به دوستی آنها نسبت به اهل بیت (ع) شده است . اما این طبل استعمار است که مرتب می کوبد و تلاش می کند به تفرقه میان مسلمانان دامن زند . اگر چه سالهای گذشته در پاکستان میان شیعه و سنی اختلافات بسیاری وجود داشته است و در وضعیت خطرناکی بود اما اینک به جز یک نقطه تنش چندانی میان شیعه و سنی وجود ندارد.

حجت الاسلام نواب در ادامه افزود: وضعیت امسال مسلمانان از سال گذشته بهتر است و این به تدبیر و خردمندی علمای شیعه و سنی باز می گردد . کنفرانس وحدت اسلامی در ایران با امام خمینی(ره) بنیانگذار وحدت آغاز شد و اینک در میان مسلمانان و حتی غیر مسلمانان جایگاه خود را یافته است. از این رو باید به دفاع از آن پرداخت . با توجه به اینکه اسلام یک مکتب حیات بخش برای همه انسانها به شمار می رود، از این رو فرهیختگان در دفاع از اسلام واقعی باید سهیم باشند.

کد خبر 672694

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha