۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۷، ۱۴:۳۵

رئیس "سیا" مدعی شد:

راکتور سوریه قابلیت تولید پلوتونیوم را داشت!

راکتور سوریه قابلیت تولید پلوتونیوم را داشت!

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) با هدف منحرف کردن اذهان عمومی از زرادخانه هسته ای رژیم صهیونیستی ادعا کرد که راکتور هسته ای سوریه که به زعم وی در حمله اسرائیل منهدم شد در صورت فعال شدن، پلوتونیوم کافی برای ساخت یک یا دو بمب را تولید می‌کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس،"مایکل هایدن" پس از سخنرانی در دانشگاه جورج تاون در جمع خبرنگاران گفت : آنها ظرف یک سال پلوتونیوم کافی برای ساخت یک یا دو بمب را در تاسیسات اتمی خود به دست می ‌آوردند.

سخنان مایکل هایدن نخستین اظهارنظر یک مقام آمریکایی درباره ظرفیت و امکانات تولیدی تاسیساتی است که آمریکا مدعی است "یک راکتور اتمی به منظور تولید مواد قابل کاربرد در ساخت بمب هسته ای بوده است".

مقامهای اطلاعاتی و دولتی آمریکا طی روزهای گذشته ادعاهایی را مبنی بر اینکه سوریه با کمک کره شمالی در حال ساخت یک راکتور هسته‌ ای بوده، مطرح کردند.

آنها گفتند: این راکتور با الگوبرداری از راکتور تعطیل شده یانگ بیون در کره شمالی در حال ساخت بوده است.

این مقامخت مدعی شدند: راکتور سوریه تا زمان عملیاتی شدن تنها چند هفته یا چند ماه فاصله داشته است.

هفته گذشته مقامهای دولت آمریکا با ارائه گزارشی به کنگره این کشور ادعا کردند که تاسیسات بمباران شده توسط جنگنده های اسرائیلی در سپتامبر سال گذشته، شامل یک راکتور اتمی به منظور تولید پلوتونیوم بود که توسط کره شمالی در سوریه ساخته می ‌شد.

این در حالی است که سوریه و کره شمالی این ادعاهای منابع اطلاعاتی آمریکا را به شدت رد کرده اند.

کد خبر 674270

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha