۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۷، ۱۶:۴۵

صبح امروز؛

سفیر جمهوری خلق چین با شهردار تهران دیدار کرد

سفیر جمهوری خلق چین با شهردار تهران دیدار کرد

" شیه شیائوین" سفیر جمهوری خلق چین ، صبح امروز با دکتر محمد باقر قالیباف ، شهردار تهران دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سفیر جمهوری خلق چین در این دیدار با اشاره به فرهنگ و تمدن کهن ایران ، گفت: فرهنگ و تمدن ایرانی در بین مردم چین شهرت فراوانی دارد و ایرانی ها نزد مردم چین ، مردمی مهربان ، خونگرم ، دوست داشتنی و مورد احترام هستند .

وی کشور ایران و شهر تهران را دارای پتانسیل های زیادی دانست و اظهار کرد : پکن در زمینه های مختلف آماده همکاری با پایتخت جمهوری اسلامی ایران است .

" شیه شیائوین" افزود : دو کشور می توانند در حوزه های سیاسی ، بین المللی ، امنیتی ، اقتصادی ، فرهنگی ، علمی ، آموزشی و تبادل توریست همکاری های خوبی داشته باشند .

وی در ادامه از ایران به عنوان کشوری بزرگ و دارای جایگاه مهم در جهان یاد کرد و گفت : در سال های اخیر حجم مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته و نقش تهران به عنوان پایتخت ایران در گسترش و توسعه روابط  دو کشور ، نقشی تاثیرگذار است .

سفیر جمهوری خلق چین درباره زمینه های مشارکت و سرمایه گذاری چین در ایران ، گفت : حوزه های ترابری ، راه آهن شهری و بین شهری ، مخابرات ، خودرو سازی ، ساخت کارخانه های سیمان ، نیروگاه ، بزرگراه سازی و ... از جمله زمینه های همکاری دو کشور است .

وی همچنین پیشنهاد داد : این آمادگی وجود دارد تا نشست مشترکی بین نمایندگان شرکت های چینی در تهران و مدیران ارشد شهرداری برای بررسی زمینه های همکاری دوجانبه برگزار شود .

" شیه شیائوین" تصریح کرد : احساس می کنم شهر تهران در آینده در بسیاری اززمینه ها با کشور چین همکاری کند و صد درصد باور دارم که دو کشور آینده درخشانی پیش رو دارند .

شهردار تهران نیز در این دیدار با اشاره به پیشینه روابط فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی چین و ایران ، گفت : در قرن بیست و یکم شرایط کشورهای آسیایی در مقیاس جهانی در حال تقویت شدن است و این کشورها به کشورهای موثر در حوزه سیاست و اقتصاد بین المللی تبدیل شده اند و این در حالی است که شاید 10 سال قبل در این حوزه کشورهای آسیایی کمتر مطرح بودند .

قالیباف قرن بیست و یکم را متفاوت از قرن بیستم دانست و اظهار کرد : قرن بیست و یکم قرن درخشش قاره آسیاست .

وی گفت : شهر تهران به ویژه در حوزه حمل و نقل ، ارتباطات وسیعی با کشور چین دارد البته اگرچه در برخی موارد شرکت های چینی در تعهداتشان نقض و یا تاخیر داشته اند اما از شما به عنوان سفیر جمهوری خلق چین در ایران می خواهیم تاکیدات لازم را به شرکت های چینی در زمینه عمل به تعهداتشان داشته باشید .

وی افزود : در صورت علاقه مندی شرکت های چینی ، در تهران زمینه سرمایه گذاری ، مشارکت و همکاری در بخش مسکن و ساخت و ساز نیز وجود دارد .

شهردار تهران گفت : در ماه نوامبر میلادی نشست شهرداران آسیایی به میزبانی تهران برگزار خواهد شد که این نشست در پی تصمیم نشست روسای مجالس آسیایی است که سال قبل برگزار شد و امیدوارم شهرداران کلان شهرهای چین هم در این نشست شرکت کنند . البته دعوت رسمی از آن ها به عمل خواهد آمد .

قالیباف در ادامه این نشست از وضعیت برگزاری المپیک در پکن سوال کرد و " شیه شیائوین" در پاسخ گفت : همه دستگاه های اجرایی برگزاری المپیک در آمادگی کامل به سر می برند و مشعل المپیک هم به تازگی به کشور چین وارد شده است .

در ادامه این دیدار سفیر جمهوری خلق چین نماد بازی های المپیک 2008 را به شهرار تهران تقدیم کرد و از وی برای حضور در این دوره از بازی های المپیک در چین دعوت کرد .  

کد خبر 681979

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha