۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۷، ۹:۴۹

دیوید استلی:

ایران به پیشرفت رادیو در آسیا و جهان کمک می‌کند

ایران به پیشرفت رادیو در آسیا و جهان کمک می‌کند

دبیر کل اتحادیه رادیو تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه برگزاری جشنواره سالانه رادیو را در ایران باعث پیشرفت رادیو در جهان و منطقه غرب آسیا دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری نهمین جشنواره و نخستین اجلاس بین‌المللی رادیو عصر روز گذشته با حضور دیوید استلی دبیر کل‌ ABU (اتحادیه رادیو تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه)، دکتر حسن خجسته معاون صدا، علیرضا نوری دبیر جشنواره و خبرنگاران در سالن جلسات ساختمان شهداء رادیو برگزار شد.

استلی در شروع نشست با اشاره به سفر خود به ایران گفت: این سومین بار است به ایران می‌آیم و خوشحالم هر بار شاهد تغییرات زیادی رادیو هستم. برگزاری این نشست در تهران نیز نشاندهنده پیشرفت‌ جشنواره بین‌المللی رادیو است. گردهمایی ایران که هر سال تحت عنوان جشنواره بین‌المللی رادیو برگزار می‌شود، بی‌نظیر است و فکر می‌کنم تلاش ایران در این حوزه می‌تواند به پیشرفت رادیو در جهان و منطقه غرب آسیا کمک کند.

وی در ادامه افزود: وقتی طرح برگزاری اجلاس به پیشنهاد دکتر خجسته نایب رئیس اتحادیه مطرح شد، مورد توجه و استقبال اعضا قرار گرفت و من از دکتر خجسته برای خلق چنین فرصتی تشکر می‌کنم. صدا و سیما ایران از فعالترین اعضاء ABU است که نقشی مهم در توسعه فنی در منطقه غرب آسیا داشته است. اجلاس بین‌المللی رادیو قصد دارد در حوزه مباحث نظری، تئوری و محتوایی، رادیو را در جهان و به خصوص منطقه غرب آسیا بررسی کند.

در ادامه این نشست خجسته معاون صدا برگزاری جشنواره و اجلاس بین‌المللی رادیو را فرصتی خوب برای بالا بردن ظرفیت‌های رادیو دانست و گفت: در این اجلاس مقالات بسیاری از کشورهای مختلف ارائه می‌شود و فرصت خوبی برای تبادل اطلاعات میان میهمانان خارجی و برنامه‌سازان رادیو است. در واقع برگزاری این دو رویداد بهره زیادی هم برای برنامه‌سازان رادیویی دارد.

وی خاطرنشان ساخت: سازمان صدا و سیما معتقد است توسعه فعالیت‌های سازمان بین‌الملل از جمله ABU به نفع اعضاء این اتحادیه است و هر عضوی باید حوزه را گسترش دهد. امسال ایران چند کنفرانس دیگر همچون کنفرانس رسانه‌های سلامت محور و رادیوهای قرآنی و اسلامی را هم برگزار می‌کند. برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی فضایی بیشتر برای رادیو در سپهر رسانه‌ای فراهم می‌کند.

خجسته با اشاره به افزوده شدن پنج شبکه رادیویی از سال گذشته تا امسال گفت: با افزوده شدن این شبکه‌ها، 19 شبکه رادیویی و 40 شبکه رادیویی استانی و در مجموع 60 رادیو به زبان فارسی داریم. به نظرم رادیو هر چه پیرتر می‌شود، می‌تواند شادابتر شود و برای شادابی بیشتر رادیو نیازمند تئوری‌های جدید هستیم.

استلی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر پوشش ضعیف ABU از جشنواره رادیو گفت: ما لوگو اجلاس جهانی رادیو را در وبسایت ABU قرار دادیم. اولین اجلاس بین‌المللی رادیو هم حرکتی بدیع است و سعی می‌کنم در ایام برگزاری جشنواره گزارش‌هایی در وبسایت ABU قرار دهیم.

معاون صدا در پاسخ به سئوال خبرنگاران مبنی بر راه‌اندازی رادیو مشترک میان اعضاء ABU افزود: رادیو از عنصر کلام بهره می‌برد و شاید به همین دلیل است که اعضاء ABU نتوانند رادیویی مشترک تاسیس کنند، چرا که هر منطقه‌ زبان خاص خود را دارد. برگزاری جشنواره و اجلاس می‌تواند درکی مشترک را فراهم کند. تجربه نشان داده مباحث نظری می‌تواند در روند برنامه‌سازی موثر باشد.

کد خبر 685756

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha