۱۹ تیر ۱۳۸۷، ۱۴:۱۸

از ماه آینده ؛

مددکاران برای مداخله در بحران به منازل می‌روند

مددکاران برای مداخله در بحران به منازل می‌روند

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: متن پیش‌نویسی درخصوص ورود مددکاران برای مداخله در بحران به منازل، با همکاری معاونت حقوقی قوه قضائیه تهیه شده و پیش‌بینی می‌شود حداکثر تا یک ماه آینده این امر قطعی شود .

به گزاش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام سید مهدی سیدمحمدی امروز در نشست خبری افزود: در سازمان بهزیستی حداقل سه هزار مددکار مشغول ارائه خدمات هستند که چند برابر این رقم را مددکارانی تشکیل می‌دهند که در تشکل‌های غیردولتی زیرمجموعه سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، اهداف کنگره علمی 50 سال مددکاری در ایران را شامل آسیب‌شناسی و بازبینی کار مددکاران، ارتقای سطح کیفی خدمات و تقدیر از مددکاران نمونه ذکر کرد.

سید محمدی با اشاره به راه‌اندازی کیلینیک‌های مددکاری در سراسر کشور، اظهار کرد: صاحب امتیاز این کلینیک‌ها، مددکاران اجتماعی هستند و با توجه به این که سازمان بهزیستی سیاست واگذاری بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها خود را به این کلینیک‌ها دارد، اما بسیاری از استان‌ها مددکار واجد شرایط برای ارائه مجوز را ندارند؛ لذا به دنبال آن هستند با گسترده کردن دامنه کار، مجوز کیلینیک‌ها را به فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط واگذار کنند.

وی با بیان این که در حال حاضر حداقل10 برابر تعداد مددکاران کنونی به مددکار جدید نیاز داریم،خاطر نشان کرد: با استفاده از خط تلفن 148 (خط مشاوره تلفنی سازمان بهزیستی) تنها خدمات مشاوره‌ای به تماس‌گیرندگان ارائه می‌شود، اما دامنه فعالیت مددکاران گسترده‌تر است و علاوه بر خدمات مشاوره‌ای در صورت لزوم و برای رفع اختلافات نیز مداخله می‌کنند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به تدوین متنی با قوه قضاییه برای حضور مددکاران در منزل مددجویان در مواقع بحرانی، گفت: در این رابطه، متن پیش‌نویسی با همکاری معاونت حقوقی قوه قضائیه تهیه شده که با امضای رییس قوه قضاییه‌ به دادگستری‌های استان‌ها ابلاغ می‌شود که با پیگیری‌های روزانه پیش‌بینی می‌شود، حداکثر تا یک ماه آینده حضور مددکاران در منزل برای مداخله در بحران اعلام شود.

سید محمدی با تاکید بر تعامل هر چه بیشتر بهزیستی با قوه قضائیه، نیروی انتظامی و پلیس 110 تاکید کرد: هر چند در حال حاضر سطح علمی مددکاری اجتماعی کشور با آن‌چه باید وجود داشته باشد، فاصله بسیاری دارد، اما باید گفت؛ در قاموس مددکاری بن‌بستی وجود ندارد.

دکتر زاهدی اصل ـ رییس انجمن مددکاری اجتماعی و رییس کمیته علمی50 سال مددکاری ـ نیز در این نشست گفت: کمتر از هشت درصد دارندگان پست‌های مددکاری در زندان‌های کشور دارای تحصیلات مددکاری هستند.

رییس انجمن مددکاری اجتماعی اضافه کرد: در زندان‌ها بیش از 500 پست مددکاری اجتماعی ایجاد شده است که تنها50 نفر تحصیلکرده رشته مددکاری در آنجا مشغول فعالیت هستند.

وی اظهار کرد: انجمن مددکاری به عنوان انجمن غیردولتی نمی‌تواند، در حوزه‌ها وارد و اقامه دعوی کند، در حالی که با تشکیل نظام مددکاری، می‌توان به غیر مددکاران که در این حوزه وارد عرصه فعالیت می‌شوند، گفت حق ندارید به عنوان مددکار کار کنید.

زاهدی اصل با اذعان بر این که بین چهار تا پنج هزار تحصیلکرده مددکاری در کشور وجود دارد، تصریح کرد: این در حالی است که دو تا سه برابر این رقم به عنوان مددکار اجتماعی فعالیت می‌کنند.

وی افزود: در علم مددکاری فاصله‌ای60 ساله با دنیا داریم با آن که وارد پنجاهمین سال آغاز به کار مددکاری در ایران شده‌ایم، هنوز با این رشته غریب هستیم که امیدواریم این کنگره فرصتی برای شناساندن و ارائه خدمات مددکاری باشد.

به گفته وی، در حال حاضر حدود پنج هزار نیروی تحصیلکرده‌ در رشته مددکاری وجود دارد.

کد خبر 713645

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha