۱۹ تیر ۱۳۸۷، ۲۰:۴۵

دویچه وله بررسی کرد :

دستاورد ناچیز و کم ارزش سی و چهارمین نشست سران جی هشت

دستاورد ناچیز و کم ارزش سی و چهارمین نشست سران جی هشت

یک رسانه آلمانی با نگاهی به نشست سه روزه سران جی هشت در هوکایدوی ژاپن، نتیجه این گردهمایی را مانند نشست های قبلی بسیار ناچیز ارزیابی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر ، شبکه "دویچه وله" آلمان در تحلیلی در این باره به قلم "هنریک بوهمه" نوشت : همه ساله در تابستان سران هشت کشور صنعتی مهم دنیا گردهم می آیند تا در مکانی آرام درباره مسائل جهانی صحبت کنند.

نویسنده افزود: پایان این اجلاس همواره با یک عکس گروهی و مجموعه ای از وعده و وعیدها برای بهبود شرایط دنیا ختم می شود.

وی افزود: در این تابستان نیز این واقعه بار دیگر تکرار شد و نمایندگان هشت کشور صنعتی مهم دنیا در ژاپن گردهم آمدند. با این تفاوت که دستور جلسه امسال دامنه دارتر و تعداد مهمانان دعوت شده در این اجلاس که از 22 کشور دنیا بودند بیشتر بود.

در ادامه این تحلیل آمده است: برنامه نجات محیط زیست با حضور کشورهایی در این اجلاس که در تولید هشتاد درصدی اکسید کربن جهان مسئول هستند یکبار دیگر به آینده موکول شد و تنها قدم کوچکی در این راه برداشته شد با این مضمون که تولید دی اکسید کربن تا سال 2050 به نصف کاهش پیدا کند. این درحالی است که هنوز 42 سال دیگر تا آن موقع مانده است و راه حل این مسئله به نسل آینده واگذار خواهد شد.

نویسنده در ادامه اظهار داشت: نشست سه روزه امسال سران جی هشت نیز در حالی برگزار شد که بار دیگر انسانهای زیادی در سراسر دنیا از گرسنگی یا نبود آب آشامیدنی سالم می میرند. این در حالی است که بالا رفتن ناگهانی قیمت موادغذایی این وضعیت بحرانی را تشدید کرده است.

در ادامه نویسنده این سوال را مطرح می کند که سران جی هشت برای حل این بحران چه کردند ؟ آنها 2 میلیارد دلار برای این منظور اختصاص دادند تا ساختارهای کشاورزی را از جمله در آفریقا بازسازی کنند. اما چه کسی با فرآورده های سوبسیدی اش این ساختارها را خراب کرد ؟ کشورهای ثروتمند شمال این سرزمین. حالا همین کشورها متکبرانه قول می دهند که این مسئله را حل کنند.

نویسنده در پایان با تاکید بر نامناسب بودن ائتلاف جی هشت برای حل مسائل جهانی اظهار داشت: یا این گروه باید دروازه خود را به روی کشورهایی از جمله چین و هند بگشایند و یا اینکه اندک اعتبار باقیمانده خود را هم به زودی از دست خواهند داد.

کد خبر 713824

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha