۱۵ مرداد ۱۳۸۷، ۱۹:۵۱

حمایت از روحانیت عاملی مهم در انقلاب مشروطه بود

ساری - خبرگزاری مهر: نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری، حمایت و رهبری روحانیت در نهضت مشروطه را عاملی مؤثر در پیروزی این حرکت عظیم اسلامی دانست.

یه گزارش خبرنگار مهر، حجت ‌الاسلام سید صابر جباری، عصر سه شنبه در مراسم سالروز تشکیل نهضت مشروطه استان در بهشهر شهید شیخ فضل الله نوری را صاحب و آغازگر حرکت اسلامی و دینی مشروطه دانست و افزود: متاسفانه در آن دوران با آشکار شدن ماهیت و مبنای نظام مشروطه برخی از مشروطه طلبان غربزده به صف مخالفان با این نهضت عظیم اسلامی پیوستند.

وی با بیان اینکه بسیج عمومی مردم و در راس آن روحانیت در مخالفت با سلطنت و مشروعیت بخشیدن به مبارزات مشروطه‌خواهی، نقش به سزایی داشته است، بیان داشت: مجاهدتهای علما و روحانیان در پیروزی نهضت مشروطه نباید فراموش شود.

امام جمعه بهشهر با اشاره به فعالیتهای همه ‌جانبه علما و روحانیان در تحقق نهضت مشروطه افزود: علمای مشروطه ‌خواه و در راس آن شیخ فضل‌الله نوری با ایجاد روشنفکری و صدور فتواهای متعدد در جامعه، کاخ استبداد سلطنتی را ویران کردند.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: انقلاب مشروطیت نقطه آغاز فعالیتهای سیاسی و اجتماعی ایران بود که موجب بیداری و هوشیاری ملت ایران شد.

وی با تاکید بر اینکه عظمت، بزرگی و آزاد اندیشی مردان مشروطه بر کسی پوشیده نیست، بیان داشت: متأسفانه دوران خفقان آن زمان، روشنفکری‌های عجیبی در جامعه به وجود آورد که سبب تقویت دین نشد.

جباری افزود: مشروطه‌ طلبان انسانهای وارسته ‌ای بودند که نقش ممتاز و برجسته ‌ای در مبارزات مشروطه علیه حکومت سلطنتی داشتند که سبب برقراری حق و حقوق در بین مسلمانان شد.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: نگرانی شیخ فضل الله نوری(ره) از حاکمیت بی‌دینان در تحولات جامعه بود که با شکل‌گیری مشروطه‌ طلبان غربزده سعی در تضعیف دین داشتند.

کد خبر 727928

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha