۲۷ مرداد ۱۳۸۷، ۱۲:۲۹

در واکنش به سپر موشکی آمریکا؛

ناوگان بالتیک روسیه به کلاهکهای هسته ای مجهز می شود

ناوگان بالتیک روسیه به کلاهکهای هسته ای مجهز می شود

مقامهای ارشد نظامی روسیه شب گذشته هشدار دادند که مسکو در پاسخ به برنامه های آمریکا برای استقرار سپر موشکی خود در اروپا در حال بررسی تجهیز ناوگان بالتیک خود با کلاهکهای هسته ای برای اولین بار از زمان جنگ سرد است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه تایمز لندن، این اقدام تنشها در نتیجه پیشرفت نیروهای روسیه تا 20 مایلی تفلیس -پایتخت گرجستان- را که روز گذشته ایجاد شد، افزایش خواهد داد.

در برنامه های روسیه، کلاهکهای هسته ای می توانند در زیر دریاییها، کروزها و بمب افکنهای ناوگان بالتیک مستقر در کالینینگراد( منطقه محصور روسیه بین کشورهای لهستان و لیتوانی) به کار گرفته شوند.

یک منبع ارشد نظامی در مسکو گفت :" با توجه به تصمیم آمریکا برای استقرار سپرموشکی در اروپا، ارتش روسیه در حال بازنگری همه برنامه های خود در جهت دادن یک پاسخ مناسب به واشنگتن است."

پیشنهاد برگرداندن کلاهکهای هسته ای از سوی "کرت ولکر" نماینده آمریکا در ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) محکوم شد.

وی گفت :" اینکه روسیه گزینه واکنش را با قرار دادن کلاهکهای هسته ای در مکانهای مختلف انتخاب می کند – در صورتی که واقعا بخواهد این کار را انجام دهد – در حالی که دیگر کشورهای جهان به دنبال نوعی درگیری قدیمی ابرقدرتی نیستند، مایه تاسف است."

قرارداد مقدماتی میان واشنگتن و ورشو پنجشنبه 24 مرداد برای استقرار تجهیزات سپرموشکی آمریکا در خاک لهستان به امضای طرفین رسید.

طبق این قرارداد، لهستان در برابر استقرار 10 موشک رهگیر آمریکا در پایگاهی در شمال لهستان از همکاری نظامی بیشتر آمریکا از جمله دریافت سامانه ضد موشک پاتریوت بهره مند خواهد شد.

به گفته مقامهای آمریکایی، این موشک های رهگیر و یک رادار در جمهوری چک بخشی از مجموعه سپر موشکی را شکل می دهند که از آمریکا و همپیمانانش در برابر موشکهای دوربرد حفاظت خواهند کرد.

مقامهای رسمی گفته اند که اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود، این پایگاه حدود سال 2012 آماده خواهد شد.

کد خبر 733724

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha