۶ شهریور ۱۳۸۷، ۱۴:۰۸

گرانی عامل کاهش سفره‌های رمضانی در کشورهای عربی است

گرانی عامل کاهش سفره‌های رمضانی در کشورهای عربی است

هر ساله نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان افزایش قیمت کالا در کشورهای عربی را در بردارد، اما امسال افزایش چشمگیر مواد غذایی منجر شده تا گسترداندن سفره‌های عمومی افطاری کاهش بسیاری یابد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسلام‌آنلاین، هر ساله با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، افزایش قیمت کالا به‌ویژه مواد غذایی در کشورهای عربی بسیار چشمگیر است، به طوری که با توجه به استقبال مردم از خرید کالا، افزایش قیمت از سوی فروشندگان به امری عادی تبدیل شده است.

این بحران، واکنشهای منفی بسیاری در کشورهای عربی در بر داشته است که حجم کمک به شوراهای خیریه نیز متقابلاً با افزایش رو به رو بوده است تا به فقیران در ماه مبارک رمضان کمک کنند. این در حالی است که تلاش برخی از دولتها برای انجام تدابیری جهت مبارزه با غول "گرانی" افزایش بسیاری یافته است.

در مراکش قیمت 40 کالای خوراکی تا حدود 10 درصد افزایش یافته است که دولت این کشور به منظور مبارزه با این بحران درهای واردات به این کشور را بازگذاشته و تعرفه‌های گمرکی را در ماه مبارک رمضان کاهش داده است.

الجزایر نیز به عنوان دیگر کشور عربی از این قاعده مستثنی نیست و افزایش قیمت میوه و سبزی در این کشور بسیار چشمگیر است، به طوری که افزایش قیمت مواد غذایی چون لوبیا، گوجه فرنگی، شکر، بادام، ماهی، گوشت سفید و روغن منجر به بحران قبل از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان شده است.

مردم این کشور آرزو می‌کنند تا دولت در این امر دخالت کرده و هرچه سریعتر بحران این موضوع برطرف شود. بسیاری از مردم الجزایر بحران قیمت را مرتبط با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان قلمداد می‌کنند. 

این در حالی است که عبدالعزیز بلخادم نخست وزیر سابق الجزایر سال گذشته به منظور مبارزه با گرانی کالاها کمیته‌ای را تشکیل داد که طی آن قیمت کالاها کنترل شده و با افزایش قیمت مبارزه می‌کرد. اما در شرایط فعلی دولت این کشور هیچ گونه تمهیداتی را برای کمک به نیازمندان در این ایام در نظر نگرفته است. این امر منجر شده تا سفره های افطاری عمومی که هر ساله در ماه مبارک رمضان گسترانده می شد، با کاهش چشمگیری رو به رو شود.

کد خبر 739576

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha