۱۳ شهریور ۱۳۸۷، ۱۳:۴۶

در پی بحران قفقاز اعلام شد:

درخواست آمریکا از ناتو برای دفاع بیشتر از منطقه بالتیک

درخواست آمریکا از ناتو برای دفاع بیشتر از منطقه بالتیک

سفیر جدید آمریکا در ناتو از این ائتلاف نظامی خواست تا برای دفاع از سه کشور منطقه بالتیک در برابر حمله نظامی پس از حمله اخیر روسیه به گرجستان آمادگی بیشتری داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر ، " کرت ولکر" در گفتگو با روزنامه فایننشال تایمز در حالی این درخواست را مطرح کرد که روسیه از سیاست واشنگتن در قبال گرجستان به شدت انتقاد کرد.

مسکو سفر " دیک چنی" معاون " جرج بوش" رئیس جمهوری آمریکا به منطقه قفقاز را به عنوان سیاست مقابله توصیف کرد.

ولکر در بروکسل گفت که ناتو قاطعانه به دفاع از کشورهای منطقه بالتیک در برابر حمله متعهد است، زیرا این کشورها بر خلاف گرجستان امضا کننده بند 5 ناتو هستند که دفاع از یک هم پیمان را از سوی دیگر اعضا تضمین می کند.

وی افزود:" این کشورها اعضای ناتو هستند ؛ بنابراین اگر هر گونه حمله ای علیه این کشورها صورت گیرد، همه ما به آن پاسخ خواهیم داد. "

ولکر ادامه داد:" ما باید کاری را انجام دهیم که ناتو باید انجام دهد، نه به شکلی تحریک کننده و نه به شکلی تهاجمی و یا عجولانه. اما اینکه ناتو [ سازمانی] معتبر باشد، چیزی است که اهمیت دارد."

این سه کشور زمانی بخشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق بودند و از اعضای جدید ناتو به شمار می روند. اقلیتهای قومی روسیه در این کشورها حضور دارند و مسکو بر این مسئله تاکید می کند که حق محافظت از آنها را دارد.

از سوی دیگر، " ولادیمیر پوتین" نخست وزیر روسیه روز گذشته گفت که کشورش به حضور ناوهای ناتو در دریای سیاه پاسخ آرامی خواهد داد.

نشست فوق العاده اتحادیه اروپا درباره گرجستان روز دوشنبه برگزار شد، اما اروپایی ها نتوانستند در زمینه اتخاذ یک موضع واحد در برابر روسیه به توافق دست یابند و همچنان اختلافات میان آنان باقی ماند.

کد خبر 743565

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha