۷ مهر ۱۳۸۷، ۱۴:۵۴

شهر مقدس مکه دستخوش تغییرات دینی و اقتصادی

شهر مقدس مکه دستخوش تغییرات دینی و اقتصادی

مسئولان عربستان به منظور استفاده دینی و اقتصادی از مکان مقدس مکه تلاشهای بسیاری می‌کنند و با ساخت و سازهای مکرر سعی دارند ضمن تسهیل عبادت زائران خانه خدا، سود سرشار اقتصادی به دست آورند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الشرق الاوسط، مکه مکرمه این روزها شاهد عملیات توسعه سازیهای وسیعی است که دارای ابعاد مختلف دینی، اقتصادی و اجتماعی است. این طرحهای توسعه‌سازی نه تنها مناطق مرکزی مانند مسجدالحرام را در برمی‌گیرد بلکه اطراف آنها را نیز شامل می‌شود تا مسلمانان بتوانند در موسم حج و همچنین در ماه مبارک از تسهیلات زیارت در آن بهره‌مند شوند.

برخی از شهروندان مکه می‌گویند از 10 سال پیش تاکنون نقشه مکه تغییری نکرده است و با توجه به رشد ساکنان آن هنوز سبک گذشته خود را حفظ کرده است. برخی از افرادی که در اطراف کعبه خانه دارند خانه‌های خود را به صورت ماهانه و یا سالانه اجاره می‌دهند و مستأجر باید در موسم حج و عمره در ماه مبارک رمضان از آن خانه خارج شود تا مالک خانه را با قیمت بیشتری اجاره دهد که همه اینها به برکت وجود کعبه و مسجدالحرام در این سرزمین است.

محمد علی کارشناس امور ساختمامی مکه معتقد است که عملیات ساخت و ساز در مکه مانند دیگر شهرهای مسکونی نیست و علت عمده آن قداست این مکان اسلامی و طبیعت و جغرافیای آن است که در ارتفاعات واقع شده است، ارتفاعاتی که در اوایل اسلام محل اسکان قبایل مختلفی بوده است.

از سوی دیگر وجود بازار منتهی به منطقه مرکزی مسجدالحرام باعث افزایش قیمت شده است که رقابت شرکتهای بزرگ تجاری را بر انگیخته است. به طوری که می‌توان گفت که قداست کعبه زمینه ای برای سرازیر شدن سودهای کلان اقتصادی برای صاحبان این املاک را فراهم کرده است.

در این ساخت و سازها و توسعه سازیها در مکه به این علت است که زائران خانه خدا بهتر و با سهولت بیشتری بتوانند مناسک حج را انجام دهند. فراهم آوردن تسهیلات برای این افراد زمینه های جذب بیشتر آنها را فراهم می آورد که ناچار سود اقتصادی از سوی زائران خانه خدا در این کشور فراهم می شود.

کد خبر 756860

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha