نادر طالب زاده در گفت و گويي اختصاصي با خبرنگار سينمايي " مهر " با اشاره به اين مطلب افزود : ما ضد يهودي نيستيم ، ما ضد استفاده صهيونيزيم از يهوديت و مخالف تحريف علماي يهود ازتعاليم مسيح (ع) هستيم. من به صراحت عرض مي كنم كه اين فيلم ضد يهودي نيست ، بلكه تكريم و تقديس آن بخشي از بني اسرائيل است كه حضرت عيسي (ع ) را تكريم كردند.
اين كارگردان در باره شكل گيري سريال بشارت منجي گفت : بشارت منجي روايت زندگي حضرت مسيح را از زاويه نگاه مسلمانان به تصوير مي كشد. در مورد حضرت عيسي(ع) فيلم هاي زيادي از ناحيه غرب و جهان مسيحيت ساخته شده است ولي آنچه كه در نظر قرآن و جهان اسلام است تا كنون مورد توجه قرار نگرفته است.
وي افزود : پيشنهاد اين كار 17 سال پيش توسط حجه الاسلام سيد محمد قائم مقامي ارائه شد . از همان زمان كار تحقيق را آغاز كرديم و در اين راه دوستاني چون شهيد سيد مرتضي آويني ، حسين بهزاد و... در نگارش و تاريخ نويسي كار به من كمك كردند.
كارگردان سريال بشارت منجي با اشاره به نقش شهيد آويني در روند توليد اين فيلم خاطرنشان كرد: سيد مرتضي چه در شروع كار و چه در زمان نگارش و تحقيق روي طرح ، نقش بسيار حياتي داشتند. ما ساخت اين فيلم را در سال 2000 شروع كرديم . معتقدم شهيد آويني حتي بعد از اينكه در بين ما نبود همراه اين كار و بر روي اين كار تاثير گذار بود. 100 صفحه از فيلمنامه و طرح اوليه را ايشان نوشتند. ساعت ها ، روزها و حتي ماه ها در مورد پروژه فيلم حضرت مسيح (ع) با هم صحبت كرديم. او هم هوادارانجام اين كار بود. در مورد استراتژي ساخت مجموعه با هم صحبت كرديم و نقشه كار را پي ريزي كرديم ؛ اينكه چرا 2000 سال است كه ميسحيان در مورد حضرت مسيح اينگونه فكر مي كنند ؟ و اگر آنها به حقيقت پي مي بردند چه مي شد؟ سئوال هاي اصلي ما بود . دغدغه ديگر سيد مرتضي آويني، بحث " آخر الزمان " بود. چرا كه ما اگر بخواهيم در مورد آخر الزمان بحث كنيم ، خود به خود حضرت مسيح وارد اين بحث مي شود. جالب است بدانيد كه قرار بود اين كار در زمان حيات شهيد آويني و در همين حوزه هنري ساخته شود كه بنا به دلايل بسياري قسمت نشد.
وي در پاسخ به اين سئوال كه چرا نادر طالب زاده مستند سازي با سابقه درخشان در اين عرصه، به ساختن يك كار داستاني دست زده است ، تصريح كرد : براي من بشارت منجي هيچ فرقي با ساعت 25 ندارد ، ضمن اينكه در مورد مجموعه ساعت 25 هم سيد مرتضي اين اسم را انتخاب كرد تا بواسطه آن وارد بحث دنياي آخرالزمان شويم . بشارت منجي ادامه ساعت 25 است در سير يك تحول. ما بايد براي خودمان و كشورهاي همسايه و حتي دنياي غرب يك كار فرهنگي ارائه مي داديم كه پيامي روشن داشته باشد . بشارت منجي در ساختار خود روحي مستند دارد و به همين دليل در فيلمبرداري آن هم مانند ديگر آثار مستندم شركت كردم . اگر روح مستند در اين اثر جاري نبود، هيچ وقت در فيلمبرداري آن مشاركت نمي كردم. البته مديريت فيلمبرداري با آقاي صادق ميانجي بود . بنده نيز در راستاي تكميل پرداخت به صحنه ، شلوغ كاري يك كار مستند را اعمال كردم.
وي ادامه داد: اين نحوه كار برايم سخت نبود. چون قبل از انقلاب ، پيش از اينكه به ايران بيايم ، به عنوان فيلمبردار در يك اثر داستاني بلند كار مي كردم و پلان ها، صحنه ها و دكوپاژها را مي شناختم. اما بعد از اينكه به ايران آمدم مشاهده كردم ، هيچ موضوعي نيست كه بخواهم با رويكرد داستاني به آن بپردازم. ولي موضوع حضرت مسيح (ع) ماجرايي بود كه نمي توانستم از آن بگذرم . ساخت آن يك رسالت يا ماموريت بود كه با تمام وجود دنبالش كردم.
اين كارگردان در تشريح اهميت ساخت مجموعه بشارت منجي تصريح كرد : اين دوران كه ما در آن زيست مي كنيم ، بسيار شبيه به دوران مسيح (ع) در اورشليم 2004 سال پيش است . حضرت مسيح در اورشليم پيامبري بود كه در مقابل چند عنصر فشار آور، پيام آور خدا بود. يك عنصر امپراتوري روم ، ديگري عنصر كاهنان يهود ، همچنين نفهمي هاي مردم. حضرت مسيح يكي از مظلوم ترين پبامبرهاي خدا هستند كه به ديانت او شبهه وارد كردند. حالا من مي خواهم با بضاعت خودم يك كاري انجام دهم كه به نظرم بايد نه تنها در ايران كه در خارج از اينجا به نمايش گذاشته شود تا نگاه ما مسلمانان به آنچه به دين آنها مربوط مي شود را بشناسند. خوشبختانه من موقعي اين فيلم را در تلويزيون ساختم كه آدم هاي هوشياري كه ضرورت ساخت آن را مي دانستند حضور داشتند. دو ماه پيش فيلم " مل گيبسون " در دوبي به نمايش گذاشته شد و عنوان پر فروش ترين فيلم را از آن خود كرد. حال آنكه " مصائب مسيح " از نظر من تحريف تاريخ است . براي اينكه قرآن مي فرمايد : " مسيح نه به قتل رسيد ، نه به صليب كشيده شد " آيا جهان اسلام با اين همه سينما و صنعت فيلمسازي عرضه ندارد اين نگاه را به اديان ديگر منتقل كند.
وي در خصوص عرضه بشارت منجي به عنوان اثري كه مبتني بر آيات و روايات اسلامي است ، به جهانيان تاكيد كرد : وقتي يك اثري ساخته مي شود خود به خود با مخاطب ارتباط مي گيرد ، حال آنكه فيلمي درمورد حضرت مسيح (ع) ناخودآگاه در معرض نگاه و يا احيانا موضعگيري مردم قرار مي گيرد. قرار نيست درمورد بشارت منجي جار و جنجال صورت بگيرد ، قرار است كه حقيقتي در مورد مسيح گفته شود. اگر جهان غرب نمايش بشارت منجي را بپذيرد ، توفيقي كسب كرده چون آنها در خصوص اينگونه آثار به سختي تصميم مي گيرند. به طور مثال ، كار حضرت مريم در چند كشور عربي و مسلمان به نمايش در آمد ، اما كاش در اروپا يا آفريقا هم به نمايش گذاشته مي شد. ما بايد سعي كنيم از اين مرز عبور كنيم. هيچ تضميني نيست كه فيلم ما در غرب به نمايش گذاشته شود. من نمي توانم ادعا كنم كه فيلم من بايد در غرب نشان داده شود ، همين كه بشارت منجي در تلويزيون جمهوري اسلامي و تلويزيون هاي چند كشور عربي اكران شود كفايت مي كند. بعد بايد ديد كه چه اتفاقي مي افتد .
نادر طالب زاده در باره اظهار نظر هاي متفاوت نسبت به نظريه اش در مورد تحريف تاريخ در فيلم مصائب مسيح و شائبه ساخت مجموعه اي مشابه توسط وي به عنوان دليل ايراد اين اشكال گفت : بله! هنوز هم به آن گفته معتقد هستم. خودم برنامه ويژه اي در اين مورد براي شبكه چهار ساختم كه به نمايش در آمد . اگر شبكه سي . ان . ان ، واكنش هاي دنياي غرب را در مورد فيلم گيبسون پخش نمي كرد ، چنين سخني را به زبان نمي آوردم . حتي اگر حضرت مسيح (ع) هم بيايد ، حرف قرآن را خواهد زد ، نه كلام انجيل " يوحنا " را . چهره اي را كه از حواريون مسيح و خود حضرت عيسي (ع) در بشارت منجي به نمايش گذاشته شده است ، متفاوت تر از آن تصويري ست كه ديگر كارگردانان غربي عرضه كرده اند . در بشارت منجي يك نگاه عاشقانه و تكريم كننده وجود دارد. در مورد تحريف روايت مصائب مسيح بايد بگويم كه حتي خود مسيحيان هم اين را نمي دانند كه پيش از اين 300 انجيل مختلف وجود داشته است. كنفرانسي بعد از گذشت 3 قرن بعد از ميلاد مسيح (ع) ، در جنوب فرانسه تشكيل شد كه تكليف اين انجيل ها را مشخص كند . قانوني تصويب شد تا اين انجيل ها سوزانده شود. اما خوشحال هستم كه آقاي گيبسون مصائب مسيح را صادقانه ساخته است از اين جهت با او موافق هستم ، حتي گيبسون صادقانه به متن انجيل يوحنا وفادار بوده است . فرق كار او با ديگر كارهايي كه در مورد مسيح صورت گرفته است ، اين است كه مخالفت علماي يهود با حضرت مسيح را هم آورده ، فقط يك جمله كاهن اعظم ، يوسف قيانا ، كه مي گويد : " گناه كشتن مسيح به گردن ما و فرزتدان ما" را با فشار بسيار زيادي كه به او وارد شد ، حذف كرده است . در مقابل ما ( ايرانيان ) هيچ گاه با مسيحيان تقابل نداشته ايم و در آينده هم قطعا با آنها تضادي پيدا نمي كنيم. در اين مورد من هيچ شكي ندارم كه بايد اين آثار با چنين رويكردهايي ساخته شود. فقط مي ماند يك چيز كه آن هم به من بر مي گردد ، ممكن است كه من اين روايت را به خوبي نساخته باشم.
وي در خصوص نشان دادن چهره حضرت مسيح (ع) در اين سريال گفت : ما مسيح (ع) را بدون هاله اي از نور به نمايش مي گذاريم . الان يك آدم مقدس از در وارد شود ، نوري غير عادي نخواهيد ديد. يكي از بركات فيلم گيبسون در اين بود كه در كشورهايي اسلامي بدون هاله اي از نور به نمايش در آمد و راه مارا نيز هموار كرد .
وي در مورد اينكه برخي از آثار ديني باعث بروز مسائلي مي شود كه متاسفانه مانند سريال امام حسين (ع) بعد از صرف هزينه بسيار زياد در ميانه راه مي ماند، گفت : در مورد آثار ديني ، نوع روايت دو چندان حساس و دقيق است. به دليل مسووليت پذيري كه در نوع بيان روايت وجود دارد هر اشتباهي نتايج مخرب بي شماري دارد دارد . فقط مي توانم همين را بگويم.
طالب زاده همچنين در خصوص طولاني شدن ساخت سريال بشارت منجي افزود : طولاني شده توليد اين مجموعه طبيعي است .طرح اوليه بشارت منجي براي 6 قسمت نوشته شده بود كه در ميانه راه با نظر تلويزيون به 20 قسمت افزايش يافت. مگر توليد " تفنگ سر پر " چند سال طول كشيد ، امام علي (ع) و ساير سريال هاي مذهبي هم زمان برده اند. ساختار آثار تاريخي زمان توليد را افزايش مي دهد.
وي افزود : قبل از اينكه به عنوان مدير در تلويزيون مشغول شوم ، كار بشارت منجي شروع شده بود. فقط در زمان فيلمبرداري حضورم در محل كار كمرنگ شد. ولي به لطف خدا هر دو كار انجام شد!
طالب زاده در خصوص هزينه هاي سريال بشارت منجي فقط به جمله " كمتر از حد معمول در ساخت پروژه هاي تاريخي و مذهبي " اكتفا كرد و آن را در حد معقول دانست.
وي افزود : صحنه هاي عروج حضرت مسيح در كوه زيتون و حضور ايشان در ميان حواريون را در آينده فيلمبرداري مي كنيم.
نظر شما