۲۸ مهر ۱۳۸۷، ۹:۱۵

اتحادیه جهانی علمای مسلمان بر احترام متقابل بین مذاهب اسلامی تأکید کرد

اتحادیه جهانی علمای مسلمان بر احترام متقابل بین مذاهب اسلامی تأکید کرد

اجلاس هیئت امنای اتحادیه علمای مسلمان که در قطر برگزار شد، بیانیه‌ای صادر و بر ضرورت طرح مباحث اعتقادی میان مذاهب اسلامی در فضای علمی و دور از جنجالهای رسانه‌ای و تبلیغاتی تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست هیئت امنای اتحادیه جهانی علمای مسلمان که به منظور بررسی قضایا و چالشهای جهان اسلام و اظهارات اخیر شیخ قرضاوی طی روزهای 23 و 24 مهر ماه در قطر برگزار گردید، بیانیه‌ای را در هشت بند منتشر کرد.

علمای شرکت‌کننده در این نشست با تأکید بر وحدت اسلامی تمامی مذاهب و اجماع بر مرجعیت عالیه قرآن و سنت  نبوی و ضرورت احترام متقابل بین مذاهب، خواستار پرهیز از هرگونه تبلیغ مذهبی سازمان یافته در مناطق یکدیگر شدند.

در این بیانیه، توهین به علمای امت اسلامی( از جمله شیخ قرضاوی ) و دیگر مراجع دینی امت اسلامی مورد اعتراض قرار گرفت.

در بخش دیگری از بیانیه این اتحادیه، ضمن اعلام آزادی مطبوعات مسئول از سایر رسانه‌ها خواسته شد که با تکیه بر مبانی شرعی و حرفه‌ای و اخلاقی در انجام رسالت خود پایبند بوده و از هر گونه فتنه‌انگیزی که موجب سوء‌تفاهمهای نادرست شود، خودداری نمایند. همچنین نقش برخی از خبرگزاریها، شبکه‌های ماهواره‌ای و پایگاههای اینترنتی در شعله‌ور ساختن آتش فتنه طائفه‌گری محکوم شد.

در این نشست پیشنهاد شد کمیته‌ای تخصصی برای بررسی تمامی تلاشها و اقدامات مذهبی زیان‌رسان به وحدت در سرزمینهای اسلامی تشکیل شود.

در باب اسلام‌هراسی اتحادیه تأکید کرد که پدیده اسلام‌هراسی که هم‌اکنون در امریکا و اروپا شیوع یافته به دلیل فعالیتهای راستگرایان تندرو است و هیچگونه ارتباطی به حقایق اسلامی یا رفتار مسلمانان نداشته و اتحادیه از گامهایی که برای زودن این پدیده در هلند، انگلیس ،اتریش و آلمان شده و همچنین از مساعی سازمان کنفرانس اسلامی در این راستا تقدیر می‌نماید.

اتحادیه جهانی علمای مسلمان با تأکید بر حفظ حقوق اقلیتهای اسلامی و لزوم تعاون و حفظ وحدت آنان، از حکومتها خواسته است که نسبت به تحقق و اجرای عدل و مساوات تلاش و از اقدامات طائفه‌گری و نژادپرستی و تجاوز به حقوق اقلیتهای مسلمان خودداری کنند تا ثبات و امنیت منطقه فراهم گردد.

در این بیانیه بمباران کورکورانه مناطق پاکستان توسط نیروهای امریکایی محکوم شده است.

این بیانیه با حضور شیخ یوسف قرضاوی رئیس اتحادیه، آیت‌الله تسخیری نایب رئیس، حجت‌الاسلام نعماتی عضو هیئت امنا، دکتر العوا دبیر کل و با اجماع 47 عضو هیئت امنا که از منتخبان کشورهای اسلامی هستند صادر گردید.

کد خبر 767524

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha