۲ خرداد ۱۳۸۳، ۱۴:۰۳

اخبار ميراث فرهنگي

سه خبر از ميراث فرهنگي را در خبرگزاري " مهر" بخوانيد.

تنها تا پايان هفته جاري امكان ديدار از عمارت بادگير وجود دارد


عمارت بادگير كه پس از 27 سال به طور رسمي بازگشايي شد ، در مرحله اول تنها پايان هفته جاري درب آن براي بازديد عموم باز است .به گزارش خبرنگار فرهنگي "مهر"، اين عمارت كه پس از 27 سال و انجام مرمت هاي لازم ، همزمان با هفته ميراث فرهنگي به طور رسمي بازگشايي شده است پس از هفته جاري دوباره بسته مي شود .
به گفته مسئول روابط عمومي مجموعه فرهنگي تاريخي گلستان ، اين تعطيلي موقت و به منظور بررسي چگونگي بازديد از محوطه ( فروش بليط ) و همچنين تأمين نيروي انساني لازم براي راهنمايي واستقرار در عمارت است .
زمان مشخصي براي بررسي مقدمات و شرايط پيش بيني نشده است .

عمارت بادگير در زمان فتحعلي شاه قاجار در ضلع جنوبي باغ گلستان ساخته شده و تاريخ دقيق ساخت آن مشخص نيست ولي به نظر مي رسد بين سالهاي 1221 تا 1260 هجري قمري ساخته شده باشد .
عمارت بادگير گذشته از گوشواره هاي زيبا ، بالاخانه ها و دهليزها ، داراي تالار بزرگي است كه ارسي ها و ستونها ، ديواره ها و سقف آن ، با نقاشي ، زرنگاري ، آينه كاري ، گچ بري ، منبت كاري و سنگ مرمر پوشيده شده و از اين حيث يكي از تالارهاي پركار ، زيبا و جالب در بين عمارتهاي سلطنتي قديم به شمار مي رود .
در زير تالار و عمارت مزبور حوضخانه وسيعي وجود دارد كه در چهار گوشه آن چهار بادگير بلند با كاشي هاي معرق آبي ، زرد و سياه با قبه زرين آراسته شده است و هواي حوضخانه و تالار و اطاقها، بوسيله آنها بخوبي خنك مي شده ، در سالهاي اوليه در ميان حوضخانه حوضي مرمرين وجود داشته و آب بوسيله نهري در آن جاري بوده است .
اين اطاق تابستاني، با استفاده از بادهايي كه از چهار برج بادگير و با كمك حوض خانه مياني كه آب قنات شاهي در آن جريان داشته ، خنك مي شده است .
در حال حاضر جريان آب به دليل ايجاد رطوبت زياد در ساختمان قطع شده است و از بادگيرها نيز به صورت قبلي استفاده نمي شود .
اين عمارت در سال 1365 درچار آسيب هاي جدي شد و بخشي از تزئينات آن فرو ريخت . از سال 1380 مرمت آن آغاز و طي دو سال ، بخشي از سقف شيرواني ، قسمتهاي داخلي سقف و نماي ظاهري و تالار اصلي آن مرمت شد .
علاوه بر اين اقدامات ، سيستم برق رساني و نورپردازي نيز براي عمارت تعبيه و از آئينه ها و سنگهاي آن نيز دوده زدايي شد.

خانه قديمي دفتري تهران با شماره 10862 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيد

به گزارش خبرگزاري "مهر"، اين بناي تاريخي در خيابان فلسطين ، پائين تر از خيابان جمهوري ، نبش كوچه فلاح زادگان قرار دارد و بر اساس مدارك موجود، در گذشته به خانواده متين دفتري ، از نوادگان مرحوم دكتر محمد مصدق  و به عبارت دقيق تر در مالكيت حبيب و احترام دفتري بوده كه به مرور زمان مورد معامله قرار گرفته و اسناد آن منتقل شده است .
سبك خاص معماري اين بنا مبين دوره تغيير و تحولات سياسي و اجتماعي زمانه خود است و اينگونه شيوه معماري بيانگر دوره گذر از ساخت و ساز به شيوه سنتي عصر قاجاريه و تلفيق آن با معماري نوين الهام گرفته از سبك هاي غربي است .
اين خانه در زميني به مساحت 383 متر مربع احداث شده و اعيان آن بالغ بر 300 متر مربع است . عمده مصالح معماري به كار رفته در آن آجر قزاقي تراش خورده است .
بنا در دو طبقه احداث شده و فضاهاي معماري آن داراي تناسبات مخصوص به خود است . تمامي فضاهاي طبقه همكف متقارن و همسان با طبقه اول است
بنا داراي مالكيت خصوصي است كه در حال حاضر تخليه شده و به صورت انباري مورد بهره برداري قرار گرفته است .


نمايش ده قرن هنر مرقع سازي ، قطعه نويسي و كتاب آرايي خاندان عتيقي

همزمان با گراميداشت هفته ميراث فرهنگي ، گزيده اي از ده قرن هنر مرقع سازي ، قطعه نويسي و كتاب آرايي كه با زحمات بيش از 50 سال گذشته در خاندان عتيقي گردآوري شده است ، در موزه رضا عباسي به نمايش گذاشته شده است .
به گزارش خبرگزاري "مهر"، به نقل از ستاد خبري هفته بزرگداشت ميراث فرهنگي خاندان قديمي عتيقي يكي از خاندان هنرمند تاريخي ايران است كه همگي در صحافي و مرمت نسخ خطي مهارت داشته اند .
به گفته استاد عتيقي كه نمايشگاه فوق به همت وي و برادرش برپا شده است جد اعلاي آنان عارف و شاعر بزرگ قرن هشتم هجري قمري مولانا جلال الدين عتيقي است كه شرح حال وي در نسخه منحصر به فرد كتاب خطي سفينه تبريز كه در كتابخانه مجلس شوراي اسلامي نگهداري مي شود ، آمده است .
پس از مولانا جلال الدين ، شاخص ترين اين خاندان خواجه عتيق علي منشي اردو بادي، از منشيان دارالانشاء شاه اسماعيل صفوي بوده است . شيوه كتابت او به آثار مير علي كاتب مشابهت بسيار دارد .
ملا حسين صحاف باشي از ديگر اعضاي اين خاندان است كه به دليل آثار فوق العاده اش در صدر آنان قرار دارد . اين هنرمند براي نخستين بار در تاريخ ايران موفق شد هر ورق قرآن را به سه لايه ( دو پوسته و يك مغز) تقسيم كند و در بين هر پوست ورقي ديگر قرار دهد و با استفاده از هنر وصالي براي ترميم ضايعات و آسيب ديدگي هاي متن صفحات ، از لايه مغز ( ورق اصلي) استفاده كند .
استاد حسين عتيقي از نوادگان ملا حسين صحاف باشي علاوه بر آموزش تعليمات هنري و اخلاقي كوله بار يكصد ساله را،  با استعداد ،  تيز بيني و هوش فوق العاده خود در هم آميخت و علاوه بر مرمت به ارائه آثاري فوق العاده پرداخت .
وي در رنگ آميزي ، آهار و مهره كردن كاغذهاي دست ساز، افشانگري ، وصالي متن و حاشيه، دو پوسته ، سه پوسته و چهار پوسته كردن كاغذ در كمال استادي آثار بسياري از خود به جاي گذاشته است .
پس از او فرزندان وي، بر اساس سنت خاندان عتيقي با اصول و فنون صحافي آشنا شده و اين كار را با استادي هر چه تمامتر انجام مي دهند. اين خاندان  600 سال است كه اين هنر را با عشق حفظ كرده و به نسل هاي بعد منتقل كرده اند .
موزه رضا عباسي در خيابان شريعتي ، نرسيده به پل سيد خندان قرار دارد .

کد خبر 80602

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha