۶ دی ۱۳۸۷، ۱۱:۴۶

هارولد پینتر نویسنده ضد جنگ انگلیسی درگذشت

هارولد پینتر نویسنده ضد جنگ انگلیسی درگذشت

هارولد پینتر نویسنده نامدار انگلیسی که علاوه بر دریافت نوبل در سال 2005 به دلیل اعتراض‌هایش نسبت به جنگ عراق و افغانستان شهرت جهانی داشت، عصر چهارشنبه در 78 سالگی درگذشت.

به گزارش خبرنگار مهر، مرگ این نویسنده، شاعر، نمایشنامه‌نویس و فیلمنامه‌نویس که در طول سالهای اخیر با بیماری سرطان ریه دست و پنجه می‌کرد، توسط همسر وی به خبرگزاری‌ها اعلام شد.

آنتونیا فراسر، همسر پینتر ضمن اعلام این خبر گفت: سعادت زندگی با مردی بزرگ همچون او در طول 33 سال زندگی مشترک، واقعا غنیمت بود. من در کنار همه دوستداران ادبیات هرگز او را فراموش نخواهم کرد.

هارولد پینتر در 30 اکتبر سال 1930 در لندن به دنیا آمد. وی نخستین مجموعه شعر خود را در 20 سالگی منتشر کرد، اما شهرت او به واسطه نوشتن سومین نمایشنامه‌اش تحت عنوان "پیشخدمت" در سال 1959 حاصل شد. وی پیش از نوشتن این نمایشنامه در سالهای 1957 و 58 دو نمایشنامه "اتاق" و "جشن تولد" را منتشر کرده بود.

در سالهای بعد وی علاوه بر ادامه نمایشنامه‌نویسی چند رمان و مجموعه شعر نیز منشر کرد، اما علاوه بر این حضور موثر پینتر در عرصه ادبیات ، یکی دیگر از دلایل شهرت وی حضورش به عنوان نویسنده‌ای مستقل و معترض بود. وی حتی پس از آن‌که دعوت آشتی‌جویانه جان میجر،نخست وزیر انگلستان، را برای دریافت نشان ملی این کشور رد کرد، به هیچ وجه از انتقاداتش نسبت به عملکرد این دولت نکاست.

انتقادات پینتر در سالهای بعد نیز نسبت به سیاستهای مارگریت تاچر، تونی بلر و جورج بوش ادامه یافت. وی یکی از بزرگترین مخالفان جنگ به ویژه جنگهای افغانستان و عراق بود.

وی در طول عمر خود 32 نمایشنامه، 22 فیلمنامه و 7 رمان نوشت. از دیگر افتخارات این نویسنده علاوه بردریافت نوبل می‌توان به جوایزی همچون "جایزه انجمن ملی زبان آمریکا"(1970)، "دیوید کوهن(1995)، "لارنس الیویه"(1996)، جایزه "بافتا"(1997) و جایزه شعری "ویلفرد اوون"(2003) و جایزه تئاتر اروپا"(2006) اشاره کرد.
 
"درد مختصر"، "چشم‌انداز"، "سکوت"، "کوتوله‌ها"، بازگشت به خانه" و "همسر افسر فرانسوی" از دیگر نمایشنامه‌های معروف پینتر است. این نویسنده ازسال 2005 و پس از گفتگویی با BBC خود را بازنشسته اعلام کرده بود.
کد خبر 806353

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha