۲۳ دی ۱۳۸۷، ۸:۲۱

عدالت اجتماعی

عدالت اجتماعی

کتاب "عدالت اجتماعی" از سوی گروه پژوهشهای فرهنگی و اجتماعی پژوهشکده تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام زیر نظر دکتر سید رضا صالحی امیری در 190 صفحه منتشر شده است.

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: عدالت اجتماعی مانند بسیاری از مفاهیم علوم اجتماعی مفهوم سیالی است و این موضوع باعث برداشتهای متعدد در مورد آن شده است. البته وجود دیدگاههای متعدد از عدالت، باعث کمرنگ شدن اهمیت و ضرورت تحقق آن در راستای ایجاد جامعه ای آزاد و برابر نشده است.

اصولا زندگی اجتماعی انسان با تحقق عدالت اجتماعی پیوند نزدیکی دارد. اگر در جامعه ای عدالت اجتماعی وجود نداشته باشد، برقراری صلح، پاسداری از محیط زیست، ریشه کنی فقر، حمایت از کار، رشد آزاد هویت و دانش، مشروعیت و وحدت ملی در آن امکانپذیر نخواهد بود.

در این کتاب مقالات متعددی تألیف شده که می توان به بررسی مفهومی عدالت اجتماعی به قلم دکتر سید رضا صالحی و زهرا رضایی اشاره کرد.

نهادهای مدنی به عنوان سرمایه اجتماعی و عدالت اجتماعی به قلم مهدی خلف خانی، عدالت اجتماعی در برنامه ریزی فضای جغرافیایی از سوی قاسم کرمی و محمد صادق لطفی تحریر شده است.

عدالت اجتماعی از منظر جان رالز از جواد حیران نیا و کارکردهای نظام تأمین اجتماعی ایران در بهبود عدالت اقتصادی به قلم عزت اله عباسیان از دیگر مقالات این کتاب هستند.

علی سوری و مصطفی بصیری پارسا نیز مقاله ای با عنوان نابرابری درآمدی و مخارج دولت نوشته و همچنین زهرا رضایی نیز مقاله ای با عنوان عدالت اجتماعی در جامعه چند فرهنگی: تجربه از انگلستان به قلم گری کرایگ ترجمه کرده است.

کد خبر 814265

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha