۹ بهمن ۱۳۸۷، ۱۰:۳۲

گزارش تحلیلی مهر/

گروهک تروریستی منافقین؛ اهرم فشار ترک خورده در دستان ناتوان غرب

گروهک تروریستی منافقین؛ اهرم فشار ترک خورده در دستان ناتوان غرب

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل : وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست اخیر خود نام گروهک تروریستی سازمان مجاهدین خلق را از لیست گروه های تروریستی خارج کرد اقدامی که به نظر می رسد به منظور یافتن اهرمی برای وارد کردن فشارهای جدید به ایران انجام گرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، با توجه به تصمیم اخیراتحادیه اروپا قابل ذکر است که سازمان مجاهدین خلق ایران (گروهک منافقین  ) از سال ‪ ۲۰۰۲‬میلادی به پیشنهاد انگلیس در لیست سیاه ترویستی اتحادیه اروپا قرار گرفت. ولی تاکنون دو نهاد عالی قضایی این کشور تصمیم مذکور را لغو کرده ‌اند و این گروهک همچنین از دسامبرسال ‪ ۲۰۰۶‬میلادی از رای موافق دادگاه اروپایی برای حذف این گروهک از لیست سیاه تروریستی برخوردار شد.

درلیست سیاه تروریستی شورای اروپا نام بیش از‪ ۴۰۰‬نفر و‪ ۱۰۰‬سازمان و نهاد قرار دارد وحذف یا اضافه کردن نام هرشخص  یا سازمانی به لیست سیاه تروریستی اتحادیه اروپا باید با رای موافق همه ‪۲۷‬ عضو اتحادیه باشد.

درچنین شرایطی آشنایی بیشتر با دلایل شکل گیری، فعالیت وماهیت این گروهک تروریستی می تواند نگاهی عمیق از مجموعه اقدامات این گروهک ما را به شناخت بهتری رهمون سازد.

دلایل شکل گیری

تشکیل گروههای چریکی در اواخر دهه  40 وتوسل آنها به جنگ مسلحانه, نتیجه ارزیابی بنیان گذاران آنها از به بن بست رسیدن شیوه های مبارزه  اسلاف آنها بود. نگاهی به فعالیت های سیاسی احزاب مارکسیستی و نیز احزاب ملی به وضوح ناکامی آنها در برقراری ارتباط با مردم را از یک طرف و نیز عدم ارزیابی رژیم پهلوی را از طرف دیگر نشان می دهد. با واقعه 15 خرداد و ورود مرجعیت شیعه در عرصه  سیاسی و نیز واکنش شدید رژیم پهلوی در برابر این پدیده، روند تشکیل گروههای چریکی را تسریع کرد.

با نگاهی به افکار و دیدگاههای بنیانگذاران سازمان مجاهدین خلق مانند حنیف نژاد, بدیع زادگان و سایر افراد معلوم می گردد که اگر چه آنها برخاسته از خانواده های مذهبی بوده و مایه های دینی داشتند اما بشدت از جریان چپ و به اصطلاح مارکسیستی تأثیر پذیرفته بودند یا حداقل میان اسلام و مارکسیسم هیچگونه تناقض و اختلاف به خصوص درمسائل اجتماعی و اقتصادی نمی یافتند. دربرقراری روابط با مارکسیست ها هیچگاه به دستورات مذهبی مبنی برفاصله گرفتن ازافراد بی دین وغیرمذهبی, اعتنایی نمی کردند.به عبارت دیگر نهاد مرجعیت و روحانیت که مفسر تعالیم دینی به شمار می رود، دراعتقادات آنها جایگاهی نداشت.

هر چند این گروه در دوران پیش از انقلاب فعالیت های بر ضد رژیم پهلوی انجام داد اما اوج خیانت های ننگین این گروهک به ملت ایران پس از انقلاب و همزمان با روی کار آمدن فردی به نام "مسعود رجوی" در این سازمان آغاز شد.

 

صحنه ای از بازداشت اعضای سازماتن مجاهدین خلق توسط پلیس فرانسه

فعالیت گروهک منافقین پس از انقلاب

مسعود رجوی مدتی پیش از انقلاب ۱۳۵۷ و سرنگونی شاه، در ۳۰ دی ۱۳۵۷ از زندان آزاد گردید و ریاست سازمان مجاهدین را به عهده گرفت. مجاهدین با استفاده از فضای آزادتری که پدید آمد با بالاگرفتن تب فعالیتهای سیاسی همچون سایر احزاب به سرعت رشد کرد. دیدگاه‌ ها و نگرشهای مختلف احزاب و گروهها پیرامون نوع حکومت پس از سرنگونی رژیم پهلوی، مطالبات قومی و در خواست فدرالیسم در میان برخی اقوام ایران، دخالت برخی دولتهای خارجی و نهایتا ضعف نهادهای مدنی و فرهنگ فعالیت دموکراتیک تب شدید فعالیتهای سیاسی در ایران پس از انقلاب را به سمت تنش و درگیری مسلحانه پیش برد.

سازمان مجاهدین از همان ابتدا با اصل ولایت فقیه مخالفت ورزیده و آن را مخالف دموکراسی نامید. به همین جهت در همه پرسی جمهوری اسلامی در۱۲ فروردین ۱۳۵۸ ازرای به جمهوری اسلامی حمایت نکرده و درادامه برسرتدوین قانون اساسی خصوصاً بر سر اصل ولایت فقیه با حزب تازه تأسیس جمهوری اسلامی درگیر شد.

در پی تعیین صلاحیت نامزدهای اولین انتخابات ریاست ‌جمهوری در سال ۵۸، مسعود رجوی به عنوان نامزد سازمان مجاهدین، اعلام آمادگی نمودکه مخالفت برخی همچون جمعیت فدائیان اسلام را برانگیخت،این گروه طی نامه سرگشاده ‌ای به شورای انقلاب ، خواستار حذف برخی کاندیداها که منحرف نامیده بود (اشاره به مسعود رجوی) شد و عنوان داشت که در غیر این صورت، خود وارد عمل خواهد شد. متعاقب آن صلاحیت رجوی رد شد و پس از آن اتفاقات دیگری همچون دستگیری واعدام محمدرضا سعادتی یکی از مهمترین اعضای سازمان، به اتهام جاسوسی وضعیت را وخیم تر کرد.

به دنبال کشمکشها و اختلاف نظرهای رئیس جمهور وقت "ابوالحسن بنی ‌صدر" با حزب جمهوری اسلامی و تلاش ناموفقش در جهت سلب اختیارات آنان و کارشکنی های وی در سالهای اولیه دفاع مقدس و در نتیجه از دست دادن حمایت بنیانگذار جمهوری اسلامی ، او برای برخورداری از حمایت بیشتر و از آنجا که به تنهایی توان مقابله با مخالفانش را نداشت، به سمت مجاهدین خلق که پیشتر از آنها به شدت انتقاد کرده بود، کشیده شد.مجاهدین خلق نیز درپی تعارضات شدید با حکومت در سال ۵۹، از بنی‌صدر حمایت کرده و در تاریخ ۲۹ خرداد ۱۳۶۰ از هوادارانشان خواستند تا به خیابانها بریزند.

ترورهای ناجوانمردانه

در روز هفتم تیر ۱۳۶۰ در حالی که دردفتر حزب جمهوری اسلامی، اجلاسی از سران آن در حال برگزاری بود، بمب قدرتمندی منفجر شده و بیش ازهفتاد تن از مقامات بلندپایه حکومتی از جمله، آیت الله دکتربهشتی، دبیرکل حزب و رئیس دیوان عالی کشور، چهار تن از وزرای کابینه دولت، ۲۳ نماینده مجلس و چندین تن از دیگر مقامات کشته شدند.مدتی بعد کرسی ریاست جمهوری به محمدعلی رجایی سپرده شد و او دبیر کل جدید حزب جمهوری اسلامی، محمدجواد باهنر را به مقام نخست ‌وزیری خویش برگزید. مسعود رجوی و بنی صدر که در خفا به ‌سر می بردند توسط خلبان اختصاصی شاه سابق ایران بهزاد معزی طی یک عملیات پروازی از پایگاه یکم شکاری مهرآباد بوسیله یک جت از کشور خارج و در فرودگاه پاریس فرود آمدند .رجوی و بنی صدر به همراه برخی گروههای دیگر، شورای ملی مقاومت را برای مبارزه با حکومت جمهوری اسلامی تشکیل دادند.

دوماه پس از حادثه بمب ‌گذاری ماه تیر، در انفجار مهیب دیگری در دفتر ریاست جمهوری به تاریخ ۸ شهریور، رجایی و باهنر به شهادت رسیدند. مجاهدین مسئولیت دیگر ترورها را پس از عزل بنی‌ صدر پذیرفتند. از جمله ترورهایی که در فاصله چند ماه اتفاق افتاد، می توان به ترور امام‌ جمعه‌ شهرهای تبریز، کرمان، شیراز، یزد و باختران، یک استاندار، سرپرست زندان اوین، نظریه ‌پرداز اصلی حزب جمهوری اسلامی، تنی چند از قضات دادگاه‌ های انقلاب، نمایندگان مجلس، مقامات دولتی و اعضای سازمان‌های انقلابی اشاره کرد.

درشهریور ۱۳۶۰، مجاهدین به منظوربرانگیختن ناآرامی و شورش در کشور، هواداران جوان خود را برای اعتراض و درگیری مسلحانه با دولت به خیابانها فرستادند. در تاریخ ۵ مهر ماه ۱۳۶۰ آنان از تیربار و نارنجک‌ انداز آر پی جی علیه نیروهای سپاه پاسداران استفاده نموده و برخی از گروه‌های کوچکتر چپ‌ گرا همچون چریکهای فدایی، دست به اقدامات چریکی مشابهی زدند.

سفر به سرزمین رویاها

پس از فرار رجوی و بنی صدر، تیم های عملیاتی مجاهدین درایران به عملیاتهای خود علیه مقامات جمهوری اسلامی و پاسداران ادامه دادند. بخشی از نیروهای مجاهدین به منطقه کردستان رفته و درآنجا به سازماندهی وایجاد تشکلات جدیدی پرداختند که بعدها بنام واحدهای آزادیبخش مجاهد خلق شناخته می شد.نهایتا در تاریخ 30 خرداد 1366 مسعود رجوی تشکیل ارتش آزادیبخش ملی ایران را اعلام نمود.

پس از روی کار آمدن دولت محمد خاتمی، سازمان دور جدیدی از عملیات علیه مقامات جمهوری اسلامی را در ایران آغاز و از جمله "اسدالله لاجوردی" رئیس سابق سازمان زندانها و سردار"علی صیاد شیرازی" فرمانده ارتش را ترور کرد.


جنگ ایران و عراق

با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، مجاهدین در صفوف مستقل درمقابل نیروهای عراقی جنگیدند اما پس از مدت کوتاهی دست از جنگ کشیدند و این درحالی بود که حضرت امام ( ره ) بر ادامه جنگ با تمام قوا اصرار می ‌ورزید اما مجاهدین رو در روی  رهبری شعار صلح را سر دادند و دولت ایران را به امضای قرارداد صلح فراخواندند. در ادامه این سیاست مسعود رجوی در سال ۱۳۶۱ اقدام به امضای بیانیه صلح با معاون رئیس جمهوری عراق در پاریس کرد. نهایتا در سال۱۳۶۵ مسعود رجوی خاک فرانسه را به مقصد عراق ترک و در این کشور مستقر گردید. دیدار وی با صدام رئیس جمهوری عراق رابطه سازمان مجاهدین با حکومت بعث را در عالی ترین سطح قرار داد و عاملی شد برای ادامه جنایتهای ایرن گروه تروریستی علیه ایران.

مسعود رجوی در کنار دیکتاتور سابق عراق

مجاهدین پس از آن به تأسیس پایگاهی در شمال بغداد، دراستان دیاله اقدام کردند. این پایگاه که پادگان اشرف نامیده می‌ شود، مرکز اقامت مجاهدین بود و پس از اشغال عراق توسط نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در سال ۲۰۰۳ توسط امریکاییها حفاظت می ‌شود.

تبدیل به اهرمی ترک خورده

حال سئوال اینجاست که سومین ایستگاه حرکت ضد ملی این گروهک پس از به کارگیری روش های سخت و نرم ضد جمهوری اسلامی ایران، کجاست و حول چه محورهایی می چرخد؟ حقیقت آن است که سازمان مجاهدین خلق ایران، امروز به ابزار سوخته ای دردست دشمنان ملت ایران تبدیل شده که دربرابرگزینه ای سخیف چون"وجود یا خروج نام خود از لیست گروههای تروریستی " به باج خواهی برخی کشورهای غربی لبیک می گوید.

شکی نیست که بحث خروج گروهک تروریستی منافقین از لیست گروه های تروریستی که امروز از سوی برخی کشورهای غربی آگاه به کارنامه سیاه آن مطرح می شود، صرفا راهکاری تاکتیکی جهت بهره کشی جدیدی از این مجموعه ناکارآمد و رو به زوال است؛ منافقین برای غرب به منزله القاعده برای آنهاست که در موقع لزوم در ابعاد مختلف فربه می گردد و در زمان دیگر محکوم به نابودی می شود.

دکتر "حسین علایی" استاد دانشگاه امام حسین ( ع ) در گفتگو با مهر در پاسخ به چرایی اقدام اتحادیه اروپا گفت : از آنجا که تخصص این گروهک منافق جاسوسی علیه جمهوری اسلامی ایران است اتحادیه اروپا تلاش می کند تا با حفظ این گروهک به اهداف خود در زمینه جاسوسی علیه ایران برسد.

به گفته این تحلیلگر مسائل استراتژیک اتحادیه اروپا در شرایط کنونی به دنبال آن است تا تشکیلات این گروه را حفظ کند زیرا بعد از موافقتنامه امنیتی عراق دیگر امکان ماندن برای این گروهک تروریستی در پادگان اشرف عراق وجود ندارد، پس اتحادیه اروپا به دنبال ایجاد فضای جدید برای آنهاست.

علایی در پایان تاکید کرد: اتحادیه اروپا می کوشد تا گروهک منافقین را از یک گروهک نظامی به یک گروهک سیاسی تبدیل کند تا از آن در راه اهداف جاسوسی و چانی زنی بر علیه ایران استفاده کند.

علیرضا داوری کارشناس روابط بین الملل نیز در گفتگو با خبرنگار مهر این اقدام اتحادیه اروپا را موجب جدایی آن از جامعه جهانی دانست و گفت : اتحادیه اروپا می داند که تروریست بودن این گروهک مورد اذعان و اجماع جامعه جهانی است و گروهک منافقین موجودیت تروریستی یکپارچه ‌ای است که پس از حمله آمریکا به عراق در یک اقدام فریبکارانه به دنبال چهره ‌سازی جدید بود اما هرگز به کارگیری سلاح و خشونت و کشتار مردم بی گناه در ایران وعراق را نفی نکرده است، در واقع  رویکرد های مغرضانه و دوگانه  اتحادیه اروپا در مبارزه با تروریسم باعث جدایی مسیر این اتحادیه از جامعه جهانی خواهد شد و در نهایت  اروپا را  منزوی می‌کند، چه بسا این اتحادیه با اتخاذ سیاست‌های جانبدارانه نسبت به گروهک‌های تروریستی منافع خاص و مقطعی خود را دنبال می ‌کند.

این کارشناس روابط بین الملل در پایان سخنان خود اظهار داشت: این اقدام یک نوع  داد و ستد سیاسی است که با گروه‌ های تروریستی در دیگر نقاط صورت می گیرد و در راستای بازی کردن اروپا  با کارت تروریست‌ها جهت اعمال فشار بر ملت‌ها و دولتهای منطقه است اما  نتیجه‌ ای جز بدنامی بیشتر برای حامیان این گونه اقدامات تنفرانگیز نخواهد داشت. 

کد خبر 823711

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha