۲۰ بهمن ۱۳۸۷، ۱۶:۵۸

افزایش 18 درصدی تولید گاز در پالایشگاه بید بلند

افزایش 18 درصدی تولید گاز در پالایشگاه بید بلند

اهواز - خبرگزاری مهر: مدیرعامل پالایشگاه گاز بیدبلند از افزایش تولید گاز در دی ماه امسال در پالایشگاه بیدبلند به میزان 17.7 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

فرشید ابدالی دهدزی با بیان این مطب به خبرنگار مهر در اهواز افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون، بیش از دو میلیارد و 100 میلیون متر مکعب گاز در این پالایشگاه تولید شده است که این میزان در قیاس با مدت مشابه سال گذشته 17.7 درصد افزایش یافته است.

ابدالی دهدزی افزود: 51 درصد از منابع تامین گاز این پالایشگاه از حوزه آغار و از طریق تاسیسات ان.جی.ال 1600 و مابقی (49 درصد) از حوزه منابع آغاجاری تامین شده است.

وی همچنین با اشاره به بزرگداشت سی امین سالگرد دهه مبارک فجر، گفت: شرکت پالایش گاز بید بلند در طول دوران 30 ساله انقلاب اسلامی دستاوردهای بزرگی داشته که به طور قطع در توسعه منطقه و صنعت نفت و گاز کشور اثرگذار بوده است.

ابدالی، بازسازی واحدهای گاز 200، 300 و 400 و دیگهای بخار شماره 3، 4 و 5 پالایشگاه بید بلند را از جمله دستاوردهای مهم این پالایشگاه عنوان کرد و گفت: این تاسیسات در بمبارانهای هواپیماهای رژیم بعث دچار خسارت بسیار زیادی شدند، تاسیسات آسیب دیده یاد شده در سال 1368 در سه مرحله به همت متخصصین و کارکنان شرکت پالایش گاز بید بلند مورد بازسازی و نوسازی قرار گرفتند.

وی چهار پروژه بازسازی کامل واحد تصفیه گاز 500، تعویض خطوط آب آتش نشانی پالایشگاه، ساخت برج خنک کننده بتنی جدید پالایشگاه و پروژه سیستم حفاظت پیرامونی و CCTV پالایشگاه را از جمله دیگر دستاوردهای مهم این پالایشگاه در سال های گذشته برشمرد.

ابدالی دهدزی یادآور شد: در واحد تصفیه گاز 500 پالایشگاه بید بلند با 19 دستگاه مخزن تحت فشار، هشت دستگاه مخزن هوا، 10 دستگاه کولرهای هوایی، دو دستگاه کولرهای گازی، لوله های داخل محوطه، 20 دستگاه شیرهای اطمینان با اجرای این پروژه بازسازی شدند که در نوع خود بی نظیر است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بید بلند همچنین پروژه تعویض پوشش، نوسازی و ترمیم خطوط لوله 42 اینج گاز زیرزمینی ترش و شیرین در 3 فاز را از دیگر دستاوردهای مهم این شرکت عنوان کرد و اظهار داشت: بیش از پنج میلیارد و 478 میلیون ریال صرف تعویض و نوسازی 5/2 کیلومتر لوله 42 اینچ، و دیگر اقدامات انجام شده در این پروژه شده است.

پالایشگاه گاز بیدبلند در 18 کیلومتری شمال آغاجاری در استان خوزستان واقع است. طراحی این پالایشگاه شامل پنج واحد تصفیه گاز با ظرفیت 240 میلیون فوت مکعب برای هر واحد روز و قابل توسعه تا 9 واحد ابتدا به منظور تصفیه گازهای منطقه آغاجاری و صدور آن به خارج از کشور آغاز شد؛ عملیات اجرایی ساخت این پالایشگاه با این طراحی در سال 1347 آغاز شد و در سال 1349 به بهره برداری رسید.

کد خبر 830163

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha