۲۴ اسفند ۱۳۸۷، ۲۰:۲۶

زراعت چوب باید در کشور گسترش یابد

زراعت چوب باید در کشور گسترش یابد

رشت - خبرگزاری مهر: معاون فنی دفتر جنگلکاری و پارکهای سازمان مراتع و جنگلهای کشور بر لزوم توسعه زراعت چوب در کشور به ویژه در استانهای شمالی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر در فومن، جهانگیر جهاندار عصر شنبه در جمع کارشناسان منابع طبیعی و جهاد کشاورزی در فومن افزود: افزایش جمعیت و نیاز روزافزون به صنایع چوبی منجر به تخریب جنگلها شده که برای کاهش خسارت، احیا، بازسازی و توسعه جنگلها و ایجاد پوششهای درختی به شیوه های گوناگون ضروری است.

وی متذکر شد: یکی از راهکارها برای رفع نگرانیها و کاهش فشار بر رویشگاه های جنگلی استفاده از گونه های تند رشد در زمینهای مستعد، زراعت چوب و نیز کاشت درختان چند منظوره در زمینهای شیب دار است.

معاون سازمان مراتع و جنگلهای ایران در ادامه ترویج و اطلاع رسانی مناسب و تبیین راهکارهای اجرایی، پرداخت یارانه به صورت نهاده به منظور افزایش سرعت اجرای طرح، ایجاد قطعات نمایشی، پرداخت تسهیلات اعتباری با زمان بازپرداخت مناسب، وجود مراکز خرید و تضمین خرید، بیمه محصولات، معرفی گونه های تند رشد و سازگار با شرایط عرصه و ایجاد تشکل صنوبر کاران از جمله موارد گسترش زراعت چوب در کشور اعلام کرد.

جهاندار با اشاره به اینکه در کشور منابع طبیعی تجدید شونده اهمیت ویژه ای دارد، یادآور شد: با توجه به شرایط اقلیمی حاکم و حساس بودن محیط زیست در این منطقه از کمربند خشک کره زمین که کشور ایران در آن قرار دارد بهره برداری از این منابع باید اصولی و حساب شده باشد.

وی متذکر شد: عرصه جنگلهای طبیعی شمال تنها منبع تولید چوب صنعتی است که هر گونه بهره برداری از آن مستلزم برنامه ریزی علمی و فنی دقیق، همراه با حل معضلات اجتماعی و اقتصادی است.

کد خبر 849310

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha