۲۲ خرداد ۱۳۸۳، ۱۸:۵۱

بيست و سوم خرداد سالروز عمليات بيت المقدس هفت

نمايش صلابت قواي ايران در روزهاي پاياني دفاع مقدس

عمليات بيت‌المقدس هفت در نخستين ساعات بامداد روز 23/3/67 با رمز مبارك " يا اباعبدالله الحسين (ع) " و با هدف انهدام نيروهاي دشمن در منطقه شلمچه آغاز شد .

به گزارش گروه دفاع مقدس خبرگزاري مهر به نقل از كارنامه توصيفي عملياتهاي هشت سال دفاع مقدس : حمله رزمندگان در حالي آغاز شد كه دشمن چند ساعت قبل از شروع آن , مواضع رزمندگان را به شدت زير آتشباري سنگين خود قرار داده بود كه اين گلوله‌باران كوچكترين خللي در حمله ارتش اسلام وارد نياورد . رزمندگان اسلام با عبور از موانع ايذايي از چند محور به مواضع دشمن يورش بردند . هجمه برق‌آساي رزمندگان , در همان ابتدا , خطوط مقدم دشمن را درهم كوبيد و رزمندگان اسلام پس از پشت سر گذاشتن دژهاي دفاعي مقدماتي , در عمق خاك عراق پيشروي كردند .

دشمن براي مقابله با اين حمله شدت آتش توپخانه خود را افزايش داد كه با آتش متقابل ارتش اسلام پاسخ داده شد . رزمندگان اسلام موفق شدند پس از 13 دقيقه خود را به توپخانه دشمن برسانند , به طوري كه بسياري از نيروهاي دشمن از اين سرعت عمل دچار سردرگمي شدند و براي جستجوي جان‌پناه , بي‌هدف در منطقه به اين سو و آن‌سو مي دويدند . پس از سقوط " هلاله سه " (دژ دفاعي ) و فرار دشمن به نقاط عمقي , هوا رو به روشنايي مي رفت , كه بلافاصله پرواز هواپيماهاي عراق آغاز شد .

تا اين لحظات , يازده تيپ پياده و زرهي عراق 25 تا 80 درصد منهدم شدند و نزديك به 700 تن از آنها به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند . همچنين سه گردان از آتشباري دشمن به همراه 30 دستگاه تانك و نفربر و 80 دستگاه خودرو سبك و سنگين دشمن به آتش كشيده  و منهدم شدند . رزمندگان اسلام تا جنوب درياچه ماهي پيشروي كردند . از آن پس هلي‌كوپترهاي هوانيروز و جنگنده‌هاي نيروي هوايي كار انهدام نيروهاي دشمن را به عهده گرفتند و با پروازهاي تحسين‌برانگيز و جسورانه خود پشت دشمن را به لرزه درآوردند .

دشمن بعثي حوالي ظهر با جمع‌آوري نيروهاي پراكنده و با وارد كردن تعداد بي‌شماري تانك و نفربر اقدام به پاتك كرد . خاكريزهاي مقابل نيروهاي زرهي بعث كه قواي اسلام در پشت آن موضع گرفته‌بود , مانعي بود كه اگر برداشته مي‌شد , تعداد زيادي از سربازان اسلام كشته, زخمي و يا به اسارت در مي‌آمدند . دشمن براي تسخير اين مواضع با شليك گلوله‌هاي مستقيم تانك و آتش توپخانه به سوي رزمندگان پيشروي كرد كه عدم عكس‌العمل رزمندگان نيز بر گستاخي دشمن افزود .

رزمندگان اسلام , به محض رسيدن دشمن به تيررس , با آر پي جي هفت ادوات زرهي آنها را مورد هدف قرار دادند و تعداد زيادي تانك دشمن را به آتش كشيدند . نبرد شدت گرفت و به اوج خود رسيد . دشمن با بهره‌گيري وسيع از ادوات , تلاش كرد كه رزمندگان را به محاصره درآورد . به همين منظور از هر طرف , عرصه را بر آنها تنگ ‌كرد . حتي عقبه را براي جلوگيري از رسيدن مهمات به رزمندگان , زير آتشباري شديد خود گرفت . مهمات رزمندگان رفته رفته كم و كمتر مي‌شد . رزمندگان اسلام براي جبران كمبود مهمات از جان مايه گذاردند و براي اينكه دشمن متوجه اوضاع آنها نشود , به تاكتيكهاي مختلفي دست زدند و اين در حالي بود كه تانكهاي دشمن لحظه به لحظه به مواضع آنها نزديكتر مي‌شدند .

قواي اسلام با تمام توان در مقابل تانكهاي بي‌شمار ارتش بعثي به دفاع جانانه ‌پرداخت و از پيشروي آنها جلوگيري به عمل آوردند . هركس از نقطه‌اي از خاكريز شليك مي‌كرد تا دشمن تعداد دقيق نيروها را شناسايي نكند . در اين محور , هفت نفر از آر پي جي‌زنها با موشكهاي اندكي كه براي آنها باقي‌مانده بود , بار ديگر تعدادي از تانكهاي دشمن را كه در حال پيشروي بودند , مورد هدف قرار داده  و مانع پيشروي دشمن شدند . در اين مصاف نابرابر , دليرمردان از جان مايه گذاردند و تعدادي از مدافعان نيز به شهادت رسيدند .

رزمندگان پس از اين نبرد نابرابر از مواضع متصرفه عقب نشستند . در محور ديگر , شكارچيان تانك با هدف قرار دادن تانكهاي دشمن , تعدادي از آنها را به آتش كشيدند . پس از آن در اين محور نيز اقدام به عقب‌نشيني كردند كه دشمن با گستاخي تمام به تعقيب آنها پرداخت , ولي در يك عكس‌العمل جدي , نيروهاي پياده دشمن پا به فرار گذاشتند . رزمندگان اسلام , محور جديدي را عليه دشمن گشودند كه غافگير و سردرگم شود . با هجوم رزمندگان اسلام در اين محور , 360 دستگاه تانك , خودرو و نفربر دشمن منهدم و تعداد زيادي از نفرات آنها كشته يا زخمي شدند .

همچنين تا غروب روز عمليات , تعداد 2200 تن از نيروهاي دشمن به اسارت درآمدند كه در نتيجه , فرماندهان عراقي از تعقيب پشيمان شدند . قواي اسلام در پايان عمليات , با انهدام بخش عظيمي از ماشين جنگي عراق و وارد كردن تلفات سنگين به دشمن , به همراه غنايم زياد به مواضع اوليه خود باز گشتند . در اين عمليات تعداد 4 تيپ عراق منهدم شدند و قرارگاه لشكر 19 عراق نيز از ضربات رزمندگان اسلام مصون نماند و به خاكستر نشست . نيروي زميني سپاه پاسداران در اين عمليات با انهدام نزديك به 80 درصد از امكانات دشمن در منطقه شلمچه , بار ديگر قدرت و صلابت خود را به نمايش گذاشت .


نتايج عمليات:

تجهيزات منهدم شده دشمن : 
يك فروند هواپيما .
بيش از 60 دستگاه تانك و نفربر .
40 قبضه توپ .
200 دستگاه خودرو .
چندين انبار بزرگ مهمات .

يگانهاي منهدم شده دشمن : 
تيپهاي 22 , 113 , 421 , 428 , 429 پياده .
گردان 21 توپخانه به همراه 3 گردان ديگر توپخانه به ميزان 100 درصد .
تيپ 26 زرهي از لشكر 5 مكانيزه به ميزان 60 درصد .
تيپهاي 6 و 12 به ميزان 50 درصد .
تيپ 2 زرهي از لشكر 5 مكانيزه به ميزان 25 درصد .

تعداد كشته و زخمي :
18200 نفر .
تعداد اسرا :
2200 نفر

غنايم :
چندين قبضه توپ .
تعداد زيادي تجهيزات و ادوات زرهي و مكانيزه .
چندين انبار بزرگ مهمات .

کد خبر 86018

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha