۸ اردیبهشت ۱۳۸۸، ۱۲:۵۵

مصطفوی:

ریشه‌یابی مشکلات ادیان الهی در گفتگویهای دینی مدنظر باشند

ریشه‌یابی مشکلات ادیان الهی در گفتگویهای دینی مدنظر باشند

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدار با نائب اسقف کلیساهای متودیست کشور سنت وینسنت و گرنادین با تأکید بر اینکه احترام به ادیان و مذاهب راه اصلی تعامل است گفت: نتایج مؤثر در گفتگویهای بین دینی با بررسی، ریشه‌یابی و حل مشکلات پیش روی ادیان الهی حاصل می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دیدار رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با نایب اسقف کلیساهای متودیست سنت وینسنت گرنادین در امریکا مرکزی روز هفتم اردیبهشت در این سازمان برگزار شد و طی آن سید مهدی مصطفوی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مبارزه با ظلم  و عدالت خواهی را اصل مشترک همه ادیان الهی بر شمرد و افزود: پیامبران الهی با منشأ الهی آمدند تا مردم را راهنمایی و هدایت کنند. آموزه هایی که هر یک از ادیان الهی با خود داشتند، بر اساس خدا محوری بوده است .

مشاورفرهنگی رئیس جمهور با اشاره به این که ، رعایت احترام به ادیان و مذاهب  کلیدی‌ترین راه ارتباطات و تعاملات در همه  زمینه‌های گفتگو است، اظهار داشت: اسلام، مسیحیت و یهود از بزرگترین ادیانی هستند که برای احساس هویت انسانها  تلاش‌های گرانقدر و ارزشمندی انجام داده اند. این ادیان، مشترکات خاصی دارند که منجر به تقریب میان آنها شده است. از این رو فراگیری روشی برای تقریب میان مذاهب الهی ضروری است.

رئیس شورای سیاست گذاری ادیان در مرکز گفتگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به نقش رهبران دینی در جوامع گفت: برای دستیابی به نتایج بهتر در گفتگوی ادیان باید به ریشه یابی و حل مشکلات پیش روی ادیان الهی پرداخت و با گفتگو و تعامل این مشکلات را برطرف کرد. از این رو رعایت اشتراکات دینی و احترام به پیروان ادیان الهی، رفتار، گفتار و کردار مناسب با اقلیتهای دینی، ما را به سمت مغتنم شمردن فرصتهایی برای عدالتخواهی و رعایت حقوق بشر سوق می‌دهد.

مشاورفرهنگی رئیس جمهور در ادامه به نقش دمکراسی دینی در جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: امروز می توان مردم سالاری دینی را ملاک تصحیح اخلاق و رفتار و منش خود قرار داد. در یک نظام مردم سالاری دینی تنها خداوند است که عالم به تمام حقایق فرض می شود و تنها درقدرت اوست که با ارئه قوانین منطبق با فطرت و هماهنگ با خلقت و با فرستادن پیامبر و انتصاب امام به عنوان اسوه ها و الگوهای عملی، انسانها را در راه نیل به کمال و حرکت در همان مسیری که هدف خلقت بوده است، هدایت و راهنمایی کند.

مصطفوی افزود : خداوند خالق انسان، جهان و منشأ و مصدر همه امور عالم است و به تواناییها و نیازهای انسان واقف است و بر اساس آن، برنامه زندگی انسان را تنظیم و تدوین می کند. قوانین موضوعه انسانی که به اذن خداوند و در دایره شریعت نباشد، به جای سعادت، شقاوت و عقوبت را به ارمغان می آورد. زیرا ابزار شناخت انسان، یعنی حس، تجربه و عقل، ابزارهای محدود و نسبی هستند که نه تنها خطاپذیرند، بلکه حتی از شناخت تمام ابعاد وجود خود انسان نیز عاجزند تا چه رسد به اینکه رموز جهان آفرینش و اسرار نهفته در عالم غیب و آخرت را دریابند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به این که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر اساس اعتقادات دیرینه‏ ملت‏ ایران‏‏ به‏ حکومت‏ حق‏ ، عدل‏ و  قرآن‏ شکل گرفته است، تصریح کرد : قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبین نهادهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه ایران بر اساس اصول و ضوابط اسلامی است که انعکاس خواست قلبی امت اسلامی است.

مشاورفرهنگی رئیس جمهور در ادامه افزود : در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران احترام به مذاهب به عنوان یک اصل آمده است و همه ادیان و مذاهب می توانند به راحتی در انجام فرایض دینی خود آزاد باشند.

وی درپایان سخنان خود با تاکید بر این که ، مبارزه با ظلم اصل مشترک همه ادیان الهی است خاطر نشان کرد : رهبران ادیان الهی باید در یکپارچه شدن در برابر ظلم و مظاهر آن وحدت را پیشه نمایند. امروز یک قدرت بزرگ ،حقوق و حق مسلم  خوب زیستن را از جمعیت های دنیا می گیرد و به آنان ظلم و بی عدالتی  روا می دارد و ادیان الهی باید در صف اول مبارزه با ظلم و استبداد بایستند.

 در ادامه این دیدار اسقف ویکتور جاب، ایران را کشوری بزرگ ، متمدن  و دارای انضباط دینی معرفی کرد و اظهار داشت: باید در زمینه آموزش دینی بسیار کار کنیم. باید به روحانیون کشور خود برسانم که اسلام چگونه دینی است و این وظیفه سختی است.
وی افزود : با پیروان ادیان دیگردر تعامل هستیم در این ارتباط آزادی بیشتری را داریم . باید از طریق گفتگو برای تعامل با پیروان ادیان دیگر از جمله اسلام راه  را بازنماییم . به همین علت نخست وزیر  از من خواست تا با پیروان ادیان بویژه اسلام ارتباط بر قرار نماییم.

 اسقف ویکتور جاب در پایان سخنان خود تاکید کرد:عدالت در فرهنگ غربی ها  ریشه در طمع و مادی گری دارد. در این فرهنگ عدالت توسط خودخواهی و طمع مورد هجمه قرار گرفته است و به همین علت تفاوت های اجتماعی در این جوامع وجود دارد.  این جوامع فرهنگ ، دین و کتاب الهی را نابود می کنند.رسانه های گروهی غرب ارزش های ضد اخلاقی را ترویج می کنند.

وی افزود: پس از بازگشت، با شورای کلیساهای متدیست گفتگو خواهم کرد تا بتوانیم تعاملات و ارتباطات مؤثر و مفیدی را با دنیای اسلام آغاز کنیم.

کشور سنت وینسنت و گرنادین، یک جزیره‌ای کوچک در دریای کارائیب است. براساس آمار سال 2002، این کشور حدود 113هزار نفر جمعیت و 300 کیلومتر وسعت  دارد. این کشور عضو اتحادیه کشورهای همسود (همسود بریتانیا) است. پایتخت این کشور، شهر کینگزتاون با جمعیت ۱۶٬۲۰۹ نفر (آمار سال ۲۰۰۰) است. سنت وینسنت و گرنادین در سال ۱۹۷۹ از بریتانیای کبیر استقلال یافت و جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۷ با این کشور رابطه برقرار کرده است.

کد خبر 868931

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha