۲۶ خرداد ۱۳۸۸، ۱۲:۵۶

همایش” نقش زن در فعالیتهای پژوهشی جامعه‌اسلامی نیجریه" برگزار شد

همایش " نقش زن در فعالیت های پژوهشی جامعه اسلامی نیجریه "به مناسبت سالروز ولادت بانوی دو عالم صدیقه کبری فاطمه زهرا (س) و روز زن در لاگوس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این نشست با مشارکت مرکز اسلامی بانوان الفرقان و با حضور برخی از اندیشمندان، بانوان عضو گروههای مختلف اسلامی زنان و دانشجویان دانشگاه لاگوس در سالن همایشهای این دانشگاه برگزار شد.

در این همایش که با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز شد، ابتدا رایزن فرهنگی ایران سید محمود عظیمی نصرآبادی طی سخنان کوتاهی ضمن تبریک روز ولادت دخت پیامبر گرامی اسلام (ص)  و خیرمقدم به میهمانان ، در خصوص الگو بودن فاطمه زهرا (س) برای تمامی زنان عالم بلکه برای کلیه انسانها و ویژگیهای منحصر به فرد این بانوی عالی مقام توضیحاتی ارائه کرد.

سپس خانم دکتر فاطمه عبدالکریم استاد دانشگاه لاگوس با عنوان " نقش پژوهشی زنان در جامعه اسلامی نیجریه" به ویژگی زن مسلمان در قرآن و سنت پیامبر (ص)، اهمیت علم و دانش و نقش آن در پیشرفت جامعه، اهمیت آموزش علم و انجام تحقیقات علمی برای بانوان، ویژگیهای زنان نمونه از صدر اسلام تا کنون خصوصاً حضرت فاطمه (س) و همچنین شرایط فعلی مشارکت زنان نیجریه در تحقیقات اسلامی و توصیه‌هایی برای پیشرفت آن پرداخت.

در ادامه  خانم دکتر حاجیه شریفات یوسف آجیباده استاد دانشگاه لاگوس با عنوان" آزادی زنان در مطالعه و تحقیقات علوم اسلامی در نیجریه" به  اسلام و برابری حقوق انسانها، آزادی انسان و آزادی زنان در آموزش و تعلیم و تربیت، وجوب فراگیری علم بر فرد مسلمان با تاکید بر واجب کفایی و واجب عینی و شرایط آموزش علم و میزان نقش زنان نیجریه در تولید علم و تحقیقات اسلامی پرداخت.

خانم دکتر بریستر لانره بکری استاد دانشگاه ایالتی لاگوس با عنوان " آموزش اسلامی زنان و نقش آن در توسعه ملی"به  ویژگی زن مسلمان، چگونگی انجام آموزش های اسلامی و اهمیت آن، مفهوم توسعه ملی در ابعاد مختلف و  نقش زنان بزرگ تاریخ اسلام در توسعه علم و دانش و آموزش دیگران با اشاره به ویژگیهای فاطمه زهرا (س) اشاره کرد.

خانم الجاجیه شریفات جوکه یوسف ( مدیرمرکز اسلامی بانوان الفرقان) با عنوان" منزلت و جایگاه زن در جامعه از دیدگاه امام خمینی (ره)" به  فاطمه زهرا (س) به عنوان نمونه کامل زن مسلمان، ویژگیها و خصایص اخلاقی فاطمه زهرا (س)، منزلت زن به عنوان عامل اصلی رشد و کمال انسانها ( از دامن زن مرد به معراج می رود)، نقش محوری زن در حفظ حریم خانواده  و زن مسلمان و اهمیت مشارکت در امور اجتماعی و علمی پرداخت.

خانم الحاجیه رحمت الله اوگنموویا مدیر موسسه آموزشی بانوان رحمت با عنوان"نقش تحقیقات اسلامی در توسعه جامعه مسلمان و جایگاه زنان مسلمان نیجریه در آن"به اهمیت تحقیقات علمی خصوصا در موضوعات اسلامی، مقایسه تحقیقات و نقش آن در توسعه جوامع پیشرفته کنونی (با ارائه آمار) و کشورهای اسلامی، قابلیت های جامعه مسلمان نیجریه خصوصا بانوان جهت شرکت در تحقیقات علمی و اسلامی نیجریه تصریح کرد.
 

کد خبر 897613

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha