۷ مرداد ۱۳۸۸، ۱۱:۳۸

در گفتگو با مهر عنوان شد:

سهروردی به ایرانیان معرفی نشده است/ضرورت تشکیل بنیاد سهروردی

سهروردی به ایرانیان معرفی نشده است/ضرورت تشکیل بنیاد سهروردی

زنجان - خبرگزاری مهر: استاد فلسفه دانشگاههای زنجان از عدم شناسانده شدن شخصیت و جایگاه شیخ شهاب الدین سهرودی در جامعه ایران انتقاد کرد.

رضا دینی در گفتگو با خبرنگار مهر در زنجان با بیان اینکه شیخ شهاب الدین سهرودی در حوزه های تخصیصی جامعه همانند دانشگاهها، مراکز علمی و حوزه های علمیه چهره ای مطرح و صاحب سبک است، لزوم آشنا نمودن آحاد جامعه در حوزه علمی را با شخصیت شیخ شهاب الدین سهروردی را مورد تاکید قرار داد و افزود: یکی از نواقصی که وجود دارد عدم ارائه فلسفه سهروردی در جامعه است که باید با برنامه ریزی گسترده و زیربنایی این روند به شکل مطلوب اصلاح شود.

وی  گفت: متاسفانه در جامعه ایران کاری جهت شناسانده شخصیت و جایگاه سهروردی صورت نگرفته و این دانشمند بزرگ و تاثیرگذار در جهان فلسفه در حوزه های عمومی ناشناخته مانده است.

وی با بیان اینکه مشی فلسفه سهروردی بیرون کشیدن فلسفه از کنج مدارس و دانشگاهها و ارائه آن در سطح عمومی جامعه است، ادامه داد: متاسفانه افکار سهرودری در جامعه ایران از کنج مدارس بیرون نیامده است و از کنج حلقه های فلسفی به سطح جامعه نفوذه نکرده است که این امر نیازمند ارائه افکار و اندیشه های سهروردی توسط دانشمندان و فیلسوفان اندیشه های سهروردی را عام تر بکنند.

دینی تاکید کرد: درخشندگی که در اندیشه فلسفی سهرودری وجود دارد نباید تنها در سطح تخصصی به آن توجه شود و همه جامعه باید از آن بهره مند شود.

استاد فلسفه دانشگاههای زنجان با اذعان به اینکه در زمان حاضر در خصوص توسعه و ارائه اندیشه های فلسفی سهروردی در جامعه کاری صورت نگرفته است، افزود: اما در حوزه های تخصصی سهروردی را به سان و هم وزن ابن سینا بهتر می شناسند.

دینی، لزوم شناساندن اندیشه های شیخ شهاب الدین سهروردی را در جامعه یادآور شد و گفت: تلاش می کنیم کارهای کنونی که  در زمان حاضر در قالب کوچک و ابتدایی صورت می گیرد منجر به تشکیل بنیاد و موسسه ای به نام شیخ شهاب الدین سهروری شود.

وی تاکید کرد: تشکیل بنیاد برای سهروردی برای شناساندن و توسعه اندیشه ها و افکار سهرورری ضروری است این روند باید با محوریت  استان زنجان باشد.

دینی تصریح کرد: مراکز علمی و تحقیقاتی، دانشگاهها، حوزه های علمی و مراکز فلسفی مرتبط با استان آمادگی دارند که افکار و اندیشه های سهروردی را به صورت تخصصی در قالب یک موسسه بزرگ شناسایی، بررسی و تکمیل نمایند.

مدیرکل ارشاد اسلامی استان زنجان، چاپ کتب فلسفه سهرودری به زبان ساده و تهیه و پخش فیلم با موضوع سهروردی و اندیشه و فلسفه وی را از مهمترین برنامه های دانست که می تواند در زمینه شناساندن اندیشه ها و افکار سهرودری در جامعه موثر باشد.

دینی با بیان اینکه زبان فلسفه زبان سختی است و عام فهم نیست، یادآور شد: سهروردی افکار و اندیشه های خود را به زبان فلسفه بیان کرده است و باید در جامعه فعالیت زیادی برای توسعه زبان فلسفه و عام فهم کردن آن در جامعه انجام پذیرد.

استاد فلسفه دانشگاه های زنجان، وجود مخالفتها در طول تاریخ کشورمان به خصوص در حوزه های فقهی با اصل فلسفه، دور بودن عصر سهروردی (ششم هجری) با عصر حاضر عصر، عدم وجود دانشگاههای باسابقه در استان که بر روی افکار و اندیشه های سهروردی را مورد تحلیل قرار دهند و همچنین عدم مدفون شدن سهروردی در استان زنجان یا کشور ایران را از مهمترین عوامل در خصوص عدم شناساندن مطلوب سهروردی در کشور ایران دانست.

وی افزود: وجود این موارد دلیلی برای عدم انجام دادن کاری جهت شاساندن سهروردی نکنیم و باید همه تلاش خود را برای توسعه سهروردی شناسی در جامعه به کار بگیریم.

فردا سالروز بزرگداشت سهروردی است، روز هشتم مردادماه به نام این اندیشمند و فیلسوف اسلامی نامگذاری شده است.

کد خبر 920282

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha